Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1635 ggr
FemFem
2015-04-04 23:18

Att bli översättare?

Hallå allihopa! 😃

Vad går man för utbildning om man vill bli översättare? Dvs översätta böcker från andra språk till svenska osv.

Annons:
Yukionna15
2015-04-04 23:35
#1

Undrar jag med 🙂

[Melbun]
2015-04-05 16:28
#2

Finns något som heter översättarprogrammet så det kan ju vara en bra start :)

Geru
2015-04-15 18:40
#3

Enligt min mor(som jobbar som översättare) så fungerar det att inte ha utbildning i det, men du måste ha väldigt bra språkkunskaper för att jobba med det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gronstedt
2015-04-15 18:45
#4

Översättarprogrammet ger jag inte mycket för. Ingen av de (ganska många)yrkesöversättare jag känner har faktiskt gått det. De som har gått det jobbar för det mesta med annat. Några finns inom översättningsbranschen, men i så fall om projektadministratörer eller liknande. Hur många som gått det som sysslar med skönlitteratur vet jag inte. Boköversättning är uselt betalt och görs förmodligen ofta på frilansbasis, men fråga för all del några olika förlag! Det kräver förmodligen inga särskilda kunskaper.

Vad man behöver för utbildning varierar en del beroende på vad man vill jobba med. Om man vill försörja sig som översättare är det mer lönsamt att syssla med facktexter.

För vissa områden, anställningar och uppdrag krävs formell utbildning, men ofta är det bara krav på ett antal akademiska utbildningspoäng, inte på någon viss kurs eller något visst program.

För att bli översättare numera krävs egentligen kunskaper i källspråket, mycket goda kunskaper i målspråket, gedigna ämneskunskaper och förmåga att hantera olika filformat  i olika program under rejäl tidspress.

Upp till toppen
Annons: