Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 2352 ggr
[Melbun]
2015-03-26 01:55

Farmaceut/biomedicinsk analytiker

Jag har inför hösten sökt receptarie/farmaciprogrammet och biomedicinska analytikerprogrammet. Vad jag fått intryck av ser arbetsmarknaden rätt ok ut för bägge yrken. Vad jag undrar över är lite hur lönen ser ut, behöver man läsa vidare efter 3 år och bör man isf hellre satsa på apotekarprogrammet? Helst vill jag endast studera 3 år och undrar vilken utbildning som då lönar sig bäst? Ni som är utbildade bma/farmaceuter/receptarier hur trivs ni på arbetsplatsen? Har ni några råd åt en vilsen själ som har ett visst intresse för kemi och läkemedel? :)

Annons:
[kerstinthemilklover]
2015-03-30 11:58
#1

Receptarie/ farmaciprogrammet är bra för den som verkligen brinner för ämnet. Men det är svårt att få jobb efteråt. Lönenivåerna vet jag ingenting om.

Biomedicinska analytikerprogrammet ger dig garanterat jobb efter studierna om du är en vettig människa.

Jag är själv Biomedicinsk analytiker och jag trivs jättebra i yrkesrollen och jag älskar jobbet. I Sverige är ingångåslönen ca 23 000-25 000 i månaden hos landstinget som gör allt för att hålla nere lönerna. Löneutvecklingen verkar däremot börja röra på sig. Men de finns de som jobbat i 9 år och fortfarande har 25 000 i månadslön.

Om du vill ha bättre lön så finns även Norge, där är ingångslönen 30 500 och det finns en tydlig lönestege.

Sedan kan du även jobba i privat sektor hos vetrinärlabb eller något annat privat laboratorie. Där är lönerna högre än hos landstingen.

[Melbun]
2015-03-30 13:39
#2

Ja det står lite mellan dem.. Visst tycker jag det är roligt med kemi men jag har aldrig varit särskilt bra på det så man oroar sig lite för att det ska vara för mycket. Är det något man vänjer sig vid? Hur ser din arbetsdag ut? Störst är intresset av djur och att jobba på veterinärlabb så där hade jag troligen trivts. Väger i princip mellan receptarie och bma men tycker det är så svårt att bestämma mig för den ena eller det andra.

Upp till toppen
Annons: