Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3939 ggr
ElinP
2015-03-23 19:46

Jobba gratis

Hej!

Jag har precis varit på en arbetsintervju, för mitt absoluta drömjobb bör tillägga. Det är för ett "internship", men praktiskt taget jobba gratis på ett nytt företag med chans till heltidsanställning om ett halv år om man är duktig (och även möjligtvis slår ut andra konkurrenter om de väljer att ta in flera). Jag är väldigt kluven just nu, erfarenheten och möjligheten är extraordinär och sådant kommer inte i ens väg varje dag. 

Samtidigt som det känns moraliskt fel och att jag blir utnyttjad.. 

Hör gärna åsikter!

Annons:
IceTee
2015-03-23 19:49
#1

Är det inte en praktikplats du får helt enkelt?

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2015-03-23 19:50
#2

Vad kommer du leva på under tiden? Låter väldigt osäkert när du KANSKE kan få jobb. Sex månader är lång tid.

ElinP
2015-03-23 20:04
#3

#1 De kallar det för Intership. 

#2 Jobbar i nuläget på cafe, och kommer även kunna ta pass där framöver på helger och kvällar. Ja, det känns svårt just nu då jag vill verkligen ha den här typen av jobb. Så mina tankar går kring att försöka diskutera fram ett avtal/kontrakt med dom.

MagArne
2015-03-23 20:05
#4

Låter som om ni blir utnyttjade hela bunten. Arbetsgivaren äv säkert överlycklig med att ha ett gäng arbetshungriga personer som tävlar mot varandra och behöver inte betala ett nickel för dem.

Vad är lönen för vinnaren?

ElinP
2015-03-23 20:07
#5

#4 Att få en heltidstjänst. Och ja, lite den känslan är det även om hon var supertrevlig som jag hade möte med och bara bra vibbar av resterande personal.

MagArne
2015-03-23 20:11
#6

Vad får förlorarna? Förlorad inkomst i 6 månader eller får de någon betald utbildning under perioden som kan tänkas vara användbar?

Vad är ingångslönen?

Annons:
Linnea
2015-03-23 20:12
#7

Låter som utnyttjande. Praktikplats kan man få via AF och alltså få betalt. Annars är det arbete som gäller. Skulle inte gå med på att jobba gratis.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ElinP
2015-03-23 20:13
#8

#6 Erfarenheten. 

Inte pratat det med henne än, sitter nu och ska formulera ett mejl där jag ska ha bestämt mig för hur jag vill gå till väga.

Em_
2015-03-23 20:13
#9

Hade inte velat jobba på en sådan arbetsplats. Låter som ett ställe som förväntar sig att man jobbar obetald övertid och "tyvärr tvingas gör nedskärningar" om man ens andas ordet gravid. Skitjobb kan bli drömjobb med rätt ledning och kollegor, och tvärt om.


Fialialej
2015-03-23 20:15
#10

Får man fråga vad det är för företag och jobb? Googla lite och försök se om det är ett seriöst företag först och främst. Om det är ett vanligt sätt att rekrytera på så lär du hitta kommentarer om det om du googlar lite också.

Det som låter skumt i sammanhanget är att ni är flera som ska "tävla" om samma jobb. En praktik för att kunna ta ett jobb senare är (tyvärr) ganska vanligt, men att det sker direkt via företaget låter mindre vanligt. Oftast förmedlas ju praktik via arbetsförmedlingen eller utbildning. Kika upp vad du har för försäkringar och rättigheter under tiden du gör praktiken. Ställ massa frågor för att se om de kan svara.

"På natten är alla katter svarta"

ElinP
2015-03-23 20:23
#11

Vill vara försiktig med att nämna företagsnamn. Det är ett kommunikatörs jobb. Det är nystartat, med mycket planer för framtiden. De har ett aktiebolag. Vid mötet så förklara hon att det är två privatpersoner som har investerat egna pengar i det och att de själva inte tar ut någon lön. De har precis hittat två nya investerare och ska därför göra nya satsningar. 

#10 Ja det där med konkurrensen är det som får det att vända sig mest i magen på mig. Lägger man ner sin tid och själ i detta vill man ju ha något ut av det tillslut, samt att det bidrar till dålig arbetsförhållanden. Dock är erfarenheten ovärderlig,(är väldigt ung) och kommunikationsmarknaden är väldigt hård.

Em_
2015-03-23 20:34
#12

Låter tufft att prestera på topp för att tävla om en anställning och samtidigt jobba extra på kvällar och helger för att ha råd med the internship.  Konstig arbetsgivare som behöver hela sex månader för att se vem som är bäst. Förlåt att jag är så negativ ^^


Fialialej
2015-03-23 20:35
#13

Låter som att de vill ha gratisarbetare som hjälper dem komma igång med företaget. Sanningen här är ju att de inte ens vet om det finns ett företag att anställa någon i om 6 månader.

Kommunikatör - har du utbildning inom kommunikation? Isf måste det väl finnas jobb? :)

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
ElinP
2015-03-23 20:38
#14

#12 Ingen fara! Är själv velig..

#13 Är endast 19 år, och har ingen utbildning. Har andra kvalifikationer, jobbat som fotograf m.m. Detta vore en enormt bra erfarenhet för min unga ålder i framtiden.

Fialialej
2015-03-23 20:46
#15

#14 Sök utbildning för att senare bli kommunikatör är mitt tips isf :)

"På natten är alla katter svarta"

ElinP
2015-03-23 21:09
#16

Jo men detta är verkligen ett jobb jag vill ha. Skulle egentligen hellre jobba med detta gratis, än att fortsätta på mitt slit och slav jobb som jag har nu om det inte vore ekonomiskt och det moraliska i det..

Fialialej
2015-03-23 21:30
#17

Om du kan tänka dig att jobba gratis tror jag att det är ett säkrare kort att kolla upp om du kan jobba ideellt med kommunikation i någon förening eller organisation.

"På natten är alla katter svarta"

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-03-24 09:28
#18

Vill du jobba gratis inom kommunikation för att få erfarenheten så är jag helt säker som # 17 säger  att du kan få det inom välgörenhetsorganisationer.  Jag har ingen som helst utbildning inom kommunikation men har jobbat ideelt inom det i flera år, så det går att finna.

 Får mig att tänka på all varningsinformation som går mellan varven i media där det varnas för att jobba gratis utan kontrakt, känns ju precis som det här men de vill bara kalla det lite finare amerikanskt "internship"  när det är klassiskt gratisarbete och utnyttjande av ungdom.

Nosen
2015-03-24 19:14
#19

Om det är för bra för att vara sant så brukar det tyvärr ej vara sant.

 Låter som att dom kör med gratis arbetskraft för att komma igång.

På praktikplatser så får man inte "jobba" utan ska gå bredvid och lära sig.

Att jobba gratis i 6 mån låter inte klokt.

Gör som du vill men jag hade aldrig gjort det, bara det att dom tar in 19-åringar på det här sättet låter som att dom vet exakt vad dom gör:  De tänker utnyttja unga människor som lever på hoppet.

Åsa S
2015-03-24 20:25
#20

Gissar att de efter 6mån kommer fram till att ingen dög och så tar de in ett gäng nya ungdomar som får tävla och sedan kan de forstätta så tills de blir anmälda.

Och erfarenheten du ev. skulle få kan du ju inte bevisa ifall du nu skulle söka annat jobb för det finns ju ingen anställning så du har ju inga bevis du jobbat där + inga löneutbetalningar heller + jag gissar det inte finns försäkringar mm. Frågan är om detta kanske t.o.m är brottsligt.

Annons:
ElinP
2015-03-25 07:39
#21

Detta är ett utdrag utav svaret jag fick igår. 

"Jag är också inne på att vi kanske bara ska ha en person så att det inte blir någon konkurrens, utan att vi kan satsa helhjärtat från båda håll. Vi pratar mer om detta när vi hörs imorgon.

Det är absolut inga problem med att vi skriver ett avtal där det tydligt framgår att detta är en förberedande roll inför en fast anställning till hösten förutsatt att allt fungerar tillfredsställande."

Linnea
2015-03-25 07:53
#22

Vad är tillfredsställande? Lite luddigt begrepp om man inte specificerar det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Melbun]
2015-03-25 11:06
#23

Men det är fortfarande 6 månader gratis arbete som gäller även om de bara tar in en person? känns verkligen inte bra, det är ju inte ovanligt att företag inte ger en fast även efter en prövotid.. Jag jobbade deltid hos ett företag i 2,5 år och där sa man helt enkelt att det inte fanns behov längre efter anställningen tog slut så personen fick sluta och sen tog de in en ny för att slippa ge fast anställning. Om du däremot verkligen vill ha erfarenheten och kan tillgodogöra den med bra referenser efter kanske du tycker det är värt att jobba utan lön, men då borde det kanske finns bättre ideellt arbete som andra nämnt. Tycker bara det låter för osäkert och att du riskerar att bli utnyttjad.

Åsa S
2015-03-25 14:07
#24

De kan ju likaväl anställa dig, man får ju anställa med 6mån provanställning så de kan ju avsluta anställningen strax innan det gått 6mån ifall de känner sig oroliga. Förstår faktiskt inte företag som måste hålla på och mygla med div påhittade former av anställning med orden du förstår väl att vi måste prova dig först. (Men det kan de ju göra i en helt vanlig anställning, som ger mer trygghet för den anställde).

Kanske du ska ringa till facket och höra vad de säger?

[Murvel]
2015-04-07 14:09
#25

Jag  är precis som du öppen för praktik inom kommunikation, men då på grund av att jag under en praktik får en viss summa av arbetsförmedlingen (typ 4000 kr = jag kan i alla fall betala hyran om än inte mycket mer). En praktikplats på ett kvalificerat jobb vore en superbra erfarenhet. MEN då är praktiken typ  2-3 månader.  Om jag inte får anställning så har jag då bara "slösat" 2-3 månaders lön men i stället fått 2-3 månaders erfarenhet och kontakter. Om jag hade haft en praktik via min utbildning på universitetet så hade den varit 10 alternativt 20 veckor, och då får man CSN. Det är då aldrig tal om en helt inkomstbefriad praktik, även om företaget själv inte betalar pengarna. Vissa företag har dock en standard som säger att praktiklönen ska ligga på en halv ingångslön, det vill säga att praktikanter ändå fick 9-10 000 kr i lön bara av att praktisera.

Att ett företag tar in någon som inte är inskriven på arbetsförmedlingen eller praktiserar via skolan, känns väldigt oseriöst. Att det dessutom är sex månader,  det vill säga som en provanställning (provanställning = betald!) är alldeles för lång tid.  Det är inte ok. Jag förstår att det känns lockade men faktum kvarstår att de utnyttjar dig för att få igång sitt företag. Jag skulle ringt facket, oavsett om du är med eller inte..

Madde
2015-04-26 20:22
#26

Du ska aldrig jobba gratis, speciellt inte under 6 månader. 

För mig känns det som ett väldigt oseriöst företag som ens erbjuder ett Internship för att sen utnyttja den man väljer.

Det är sånt här facket försöker sätta stopp för utnyttjandet av människor. Det är helt fel.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Wony
2015-04-28 20:20
#27

Jag gick i ett program på AF som gav mig 3000kr att leva på varje månad. Jag fick 3 månaders praktik på ett företag, men fick ingen högre ersättning. Jobbade då heltid på tvåskift. Det ledde förvisso till jobb, men efter nästan ett halvår som anställd gick jag in i väggen. Mitt råd är därför att vara försiktig och verkligen känna efter om det är värt det, och att du klarar pressen av att tävla. För så var det för mig, att jag var utbytbar. Och de skrev aldrig längre kontrakt än tre månader…

Annons:
Upp till toppen
Annons: