Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4222 ggr
Hildgrim
2015-03-18 19:57

Eksem av jobb

Jag har under några år jobbat som lokalvårdare vilket egentligen inte passar mig alls eftersom jag har mycket känslig hy och också är känslig mot starka dofter (kan t ex inte gå in i en parfymaffär utan att bli snuvig). Jag har haft ständiga eksem på händerna sedan jag började jobba med detta, periodvis har jag också problem med ansiktet.

Jag har sökt lite andra jobb utan att få napp. Men nu börjar jag känna att det inte är värt att jobba kvar. Jag skulle vilja säga upp mig.

Men jag har två bekymmer:
1). Om jag säger upp mig själv så dröjer det väl tre månader innan jag får börja stämpla? Det rör sig alltså om väldigt mycket pengar.

2). Som arbetslös så kommer antagligen arbetsförmedlingen vilja att jag söker andra städjobb. Med tanke på hur mycket sådana jobb det finns idag och jag dessutom har flera års erfarenhet så borde det vara lätt för mig att få ett sådant jobb. Men då sitter jag där med mina eksem igen.
 

Kan jag lösa detta på något sätt? Att säga upp mig utan att det ska kosta mig gigantiska summor och inte tvingas söka liknande jobb? Kan jag få läkarintyg på att jag ej bör jobba med blöta yrken? Eller är handeksem för liten åkomma för att få läkarintyg?

Annons:
mieeow
2015-03-18 20:49
#1

Usch, jag har verkligen ingen aning om hur sånt fungerar, men jag kan förstå dina besvär. Jag har själv väldigt känslig hy och skulle absolut inte kunna jobba inom en del yrken just pga detta. Bara när jag under 3 veckor jobbade på willys med att packa upp varor så blev min eksem värre, fick undvika att packa upp tvättmedel. 

Men finns det inte handskar du kan använda som inte är allt för osmidiga att arbeta med? Eller prata med din arbetsgivare? Eller kanske gå till läkaren och be om råd? Måste finnas något sätt att lösa det så du slipper ha det såhär.

tlover
2015-04-07 14:36
#2

Du kan ju gå in på arbetsförmedlingen och fråga om du kan skaffa läkarintyg om att dina händer inte tål väta. Du får ju fråga även om du inte är inskriven.

Du kan ju också skriva in dig i förväg, jag är inte helt hundra på vad du tjänar på det men nått kanske du tjänar på det.

Både jag och min man tål inte heller väta men jag har andra funktionshinder som gör att jag kan säga nej till vissa jobb och min man har inte A-kassa (och är inte inskriven på arbetsförnedringen) så han har inga måsten i hans jobbsökande så jag är inte själv hundra på hur reglerna är så jag tycker helt enkelt du ska fråga.

l'm back

MagArne
2015-04-07 14:46
#3

Kan du inte prata med din arbetsgivare/chef om att de säger upp dig på grund av arbetsbrist eller liknande? Då har du bara 7 dagars karens om jag inte minns fel innan du kan få A-kassa.

martdat
2015-04-07 19:25
#4

går det inte byta rengöringsmedel  till något skonsammare?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tlover
2015-04-08 08:07
#5

#4 Jag vet inte hur det är med TS men både jag och min man reagerar enbart på fukten, tex fukten som blir i gummihandskar så det funkar inte för oss.

l'm back

Halvdansken
2015-04-21 13:09
#6

Varför inte studera istället? Du kan ju inte gå arbetslös resten av livet bara för att du är allergisk mot rengöringsmedel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
tlover
2015-04-21 13:13
#7

#6 Nog för TS kan ju inte studera resten av livet av samma anledning

l'm back

Halvdansken
2015-04-21 13:40
#8

Nä, men han kanske kan få ett jobb där hon inte hanterar sånt….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2015-04-21 13:58
#9

#8 Fast det är väl inte utbildning som är det största problemet utan arbetsförnedringens regler.

l'm back

Halvdansken
2015-04-21 15:20
#10

Vilken förnedring har TS varit med om? Problemet som jag har upfattat det är att TS behöver ett jobb.  Bästa sättet att få ett bra jobb är att studera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hildgrim
2015-04-21 16:45
#11

Jag har svårt för väta så även om vi bara skulle använda vatten så hade jag fått eksem. Handskar hjälper såklart en del men inte helt eftersom det blir fuktigt och instängt i ett par handskar. Jag har försökt hitta någon gyllene mellanväg där jag ej använder handskar i så stor mån som möjligt utan bara då jag har kontakt med vatten, men mina händer är risiga ändå.

Att studera vill jag inte. Har redan en utbildning och har verkligen inte lust att dra på mig ännu mer studieskulder. Studier leder förresten inte alltid till jobb. Jag tycker det verkar finnas fler personer med utbildning som går arbetslösa än folk utan utbildning. Iaf om jag kollar på folk i min närhet. 

Men nu löser dig sig ganska naturligt. Jag har fått tag i ett kontorsjobb så jag ska bara städa en månad till. :)

martdat
2015-04-21 17:05
#12

Grattis :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Halvdansken
2015-04-21 17:41
#13

Så skönt! Hoppas det går bättre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: