Annons:
Etikett04-yrken
Läst 7694 ggr
punkmusic
3/14/15, 12:21 PM

Vart sjuksköterska med långa naglar?

Hej jag studerar till sjuksköterska och är klar om 3 år. Är det någon sjuksköterska som får ha akryl naglar, långa naglar eller måla naglarna utan problem? Jag vet varför det är förbjudet och vilka risker det kan medföra men jag skulle gärna vilja arbeta på en arbetsplats där det är tillåtet.

Annons:
mieeow
3/14/15, 12:29 PM
#1

Nu har jag inte läst någonstans att det är förbjudet eller varför. Men jag kan tänka mig att det allmänt är väldigt opraktiskt som sjuksköterska att ha långa naglar, och att det kan vara en fråga om att hålla allt sterilt när man hanterar sjuka människor. Rätta mig om jag har fel. 

Men jag tänker, om du är medveten om varför det är förbjudet, och varför. Vilka risker som finns osv, varför vill du då ändå jobba med långa naglar osv? Vill du utsätta dina patienter för dessa risker?

Som sagt, jag är själv inte insatt i exakt vilka risker det innebär, men ändå.

Maria
3/14/15, 12:32 PM
#2

Jag jobbar på Sahlgrenska som har regler angående detta .Inga långa naglar, nagellack, påbyggnadsnaglar eller lösnaglar. (Inga smycken eller långärmat heller)

Det är en självklarhet när man arbetar i nära patientarbete.

Jag har inte sett någon som missbrukat denna regel.

Du kanske får tänka dig ett administrativt arbete som inte innebär att det är patientnära.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Whippet
3/14/15, 12:33 PM
#3

Min syrra är sjuksköterska, där får man inte ha armband, halsband alltså smycken, långa naglar ringar och sånt. Det är väl på grund av smitt risker, tycker alla sjukhus osv ska ha det som regel. Var ju någon sjuksköterska som inte hade tvättat händerna ordentligt, när någon skulle föda tvillingar så en av tvillingarna dog vid födseln på grund av bakterier, vart vad dom sa på nyheterna iaf.

I'm out Vilar huvudet i handen

punkmusic
3/14/15, 1:16 PM
#4

Jag vet vad man inte får, därför jag frågar om någon vet vart man får :) #2 Ja alltså jag har tänkt om man kan jobba på något med estetisk inriktning som kanske med fillers och liknande. På röntgen vet jag slätt långa naglar är mer eller mindre accepterade tex men röntgen är inget för mig. Jag tycker att det är väldigt fint och jag har alltid långa naglar, jag har accepterat att jag troligtvis inte kommer kunna ha det men letar nu efter arbetsplatser där det ändå kan vara okej. Och det är pga smittorisker det är förbjudet för ssk med långa tröjor, smycken, nagellack och långa naglar samt nedsläppt hår.

punkmusic
3/14/15, 1:17 PM
#5

Och som du säger #3 är hygien a&o men det bör det vara för fler än just ssk :) Det är nr 1 sen de fysiska attributen eller vad vi ska kalla det

Maria
3/14/15, 1:27 PM
#6

#4 Vad jag vet så är knappast röntgen ett undantag då de ibland får in svårt sjuka inneliggande patienter t.ex.

Du har kanske valt fel yrke😉

Det finns ju tjänster där man inte jobbar med patienter men de kräver ofta en del erfarenheter innan av rent "sjukhusarbete" så att säga.

Man kan satsa på forskning också eller sikta på något chefsjobb där man jobbar helt administrativt. Eller typ ställen som rådgivningar som sjukvårdsupplysningen men även där tror jag att man kräver en van sjuksköterska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
punkmusic
3/14/15, 1:50 PM
#7

#6 Haha som sagt jag vet fortfarande varför man inte ska ha och göra vissa saker, jag undrar bara om någon vet där det är mer eller mindre tillåtet…Tack för din omtanke :) -Någon som sagt har erfarenhet av arbete med fixade naglar? Jag vet att det finns. Tack på förhand!

Maria
3/14/15, 1:54 PM
#8

#7 Kan du inte berätta var det finns någonstans?

Jag känner flera sjuksköterskor som enbart har administrativ tjänst och arbetar i privatkläder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

punkmusic
3/14/15, 1:55 PM
#9

Om vi ska dra det långt och extremt så vet jag en cancer avd i etuna med mkt infektion där akryl/gelé inte är acceptabelt men de säger inget om naturligt långa naglar. Och ja det tycker även jag är fel då det är en väldigt utsatt miljö och kan skapa mycket allvarliga situationer men för att visa vad jag menar. Sen behöver jag inte veta specifika orter utan är ute efter mer yrkesutövande som du sa Maria , chwfsjobb etc men jag vill jobba mer patient nära som sagt, men inte nödvändigt att jobba med infektion etc utan skulle kunna tänka mig fillers. Har också hört om jag inte minns fel att operationssköerskor eller liknande kan ha långa naglar, någon som kan bekräfta detta?

mieeow
3/14/15, 3:54 PM
#10

#9 jag känner spontant att operationssköterskor absolut inte borde ha långa naglar, eftersom man ofta är oerhört infektionskänslig under och efter en operation.

Maria
3/14/15, 3:58 PM
#11

Jag har också mycket svårt att se att operationssköterskor skulle få ha långa naglar. Det går ju emot all hygientänk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
3/15/15, 1:01 PM
#12

Vad är det för konstig fråga egentligen??? 🤦‍♂️

Inte i något patientnära arbete får man ha långa naglar som ssk!!!

Att det sedan finns folk på vissa arbetsplatser som struntar i reglerna och chefer som inte vågar säga något så betyder det för den skull inte att det är ok på något vis!!!

Ska du ha långa naglar och utstläppt hår får du nog hålla dig till helt och hållet administrativt arbete enbart. Var någon någonsin fått den otroligt korkade idén att det skulle vara ok att ha långa naglar på operation förstår jag bara inte. Att man har handskar på sig betyder absolut inte att långa naglar är ok, där tillkommer ju andra värre risker istället med långa naglar.

Så vill du absolut ha långa naglar och utstläppt hår har du valt helt fel yrke. För de adminsistrativa yrkesrollerna sjusköterskor kan ha kräver i 99,99 fall en ganska gedigen erfarenhet av patientnära vård först!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

pernillaoscarsson
3/15/15, 1:16 PM
#13

Men… du vet att det finns risker med långa naglar, VARFÖR vill du då leta upp ett ställe där det är ok? Uppenbarligen skulle ju detta ställe vara mindre noga med hygien? Vet du riskerna ska du väl inte medvetet utsätta människor för detta? vill du jobba med sjuka människor, klipp av naglarna!

Annons:
Tjeja
3/15/15, 1:22 PM
#14

Du kanske borde utbilda dig till läkarsekreterare istället och bara sitta och skriva på dator om du nu tycker det är intressant med sjukvårdens vokabulär? För ren sjukvård verkar du ju faktiskt inte genuint intresserad av om du sätter så högt värde på naglar och hår till vardagsjobb!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
3/15/15, 1:36 PM
#15

Här kommer en bra länk.

#9 Det finns liksom inget val du kan göra mer än möjligtvis byta utbildning.

http://www.naglarinorden.com/ARTIKLAR/naglarivarden.asp

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

punkmusic
3/15/15, 11:04 PM
#16

Hallå #14 vad är det för ton du har egentligen? För det första har jag inte sagt något om utsläppt hår där jag sagt att jag vill ha det? För det andra har jag flertal gånger påpekat att jag vet bakgrunden och det är min fråga jag skulle vilja ha svar på inte saker och ting jag redan vet om då jag ser det som ologiskt tänk. Jag har heller inte sagt att jag sätter åter igen har HÅR som värde öht och naglar har jag o tidigare kommentarer skrivit att jag tycker är helt fel på vissa avdelningar så sluta hacka på sådant du inte har underlag för tack . Detta var en fråga om det går att ha längre naglar någonstans INTE en informations tråd om varför man INTE ska ha det… Om du inte förstod frågan kunde du har frågat innan du klämmer ur dig för denna fråga helt orelevanta svar

punkmusic
3/15/15, 11:07 PM
#17

Nu blev det väldigt konstiga meningar i inlägget ovan och även stavfel då jag skriver från mobilen och kan inte rätta till detta i efterhand.

punkmusic
3/15/15, 11:08 PM
#18

#15 Tack Maria för vettig infomaton :)

punkmusic
3/15/15, 11:09 PM
#19

Jag tycker också att det är fel på operation ifall någon missuppfattade det, det är bara vad jag har hört och jag är inte äns 100 på att det var på operation men för att förklara vad jag menade :)

punkmusic
3/15/15, 11:18 PM
#20

#15 Jag har nu läst artikeln och bild exemplet har jag läst innan och är en väldigt bra beskrivning! Men detta stycke tyckte jag var intressant "Det finns ökad mängd bakterier och ökad risk för smittspridning om nagellack suttit mer än 4 dagar, om det finns artificiellt/skulpturerade naglar och hos naglar som är längre än 3 mm" Jag har lärt mig att man inte ska se nageln över finger toppen så att säga men här i står det 3 mm över toppen vad jag förstår det som?? För var det vita börjar på en persons nagel är väldigt individuellt

Annons:
mieeow
3/16/15, 11:03 AM
#21

#20 där det vita börjar är ju där nageln inte längre sitter fast i fingret under, alltså kan bakterier sätta sig direkt där det vita börjar, oavsett var på fingret det börjar. så jag skulle nog säga att det är 3mm från det vita börjar som gäller.

punkmusic
3/16/15, 11:41 PM
#22

#21 Okej intressant, tack

Evelina!
3/18/15, 3:17 PM
#23

Orden långa naglar och sjuksköterska hör enligt mig inte alls ihop! Jag har jobbat som ssk flera år på många arbetsplatser och INTE ETT ENDA STÄLLE har accepterat långa naglar, lack e.d. Är lycklig över att jag hamnat på sådana arbetsplatser, för något annat är verkligen inte patientsäkert.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Upp till toppen
Annons: