Annons:
Etikett04-yrken
Läst 7694 ggr
punkmusic
3/14/15, 12:21 PM

Vart sjuksköterska med långa naglar?

Hej jag studerar till sjuksköterska och är klar om 3 år. Är det någon sjuksköterska som får ha akryl naglar, långa naglar eller måla naglarna utan problem? Jag vet varför det är förbjudet och vilka risker det kan medföra men jag skulle gärna vilja arbeta på en arbetsplats där det är tillåtet.

Annons:
mieeow
3/14/15, 12:29 PM
#1

Nu har jag inte läst någonstans att det är förbjudet eller varför. Men jag kan tänka mig att det allmänt är väldigt opraktiskt som sjuksköterska att ha långa naglar, och att det kan vara en fråga om att hålla allt sterilt när man hanterar sjuka människor. Rätta mig om jag har fel. 

Men jag tänker, om du är medveten om varför det är förbjudet, och varför. Vilka risker som finns osv, varför vill du då ändå jobba med långa naglar osv? Vill du utsätta dina patienter för dessa risker?

Som sagt, jag är själv inte insatt i exakt vilka risker det innebär, men ändå.

Maria
3/14/15, 12:32 PM
#2

Jag jobbar på Sahlgrenska som har regler angående detta .Inga långa naglar, nagellack, påbyggnadsnaglar eller lösnaglar. (Inga smycken eller långärmat heller)

Det är en självklarhet när man arbetar i nära patientarbete.

Jag har inte sett någon som missbrukat denna regel.

Du kanske får tänka dig ett administrativt arbete som inte innebär att det är patientnära.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Whippet
3/14/15, 12:33 PM
#3

Min syrra är sjuksköterska, där får man inte ha armband, halsband alltså smycken, långa naglar ringar och sånt. Det är väl på grund av smitt risker, tycker alla sjukhus osv ska ha det som regel. Var ju någon sjuksköterska som inte hade tvättat händerna ordentligt, när någon skulle föda tvillingar så en av tvillingarna dog vid födseln på grund av bakterier, vart vad dom sa på nyheterna iaf.

I'm out Vilar huvudet i handen

punkmusic
3/14/15, 1:16 PM