Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1767 ggr
Jaxination
3/10/15, 10:05 AM

Från sommarvikariat till fast anställning?

Jag har sökt ett jobb, eller ja, sommarvikariat på Granngården. Tjänsten står som vikariat på deltid, med en överenskommen start. Jag har tidigare sommarjobbat på samma företag, fast i en annan ort, i 8 veckor, där de var jättenöjda med mig och önskade att de behövdes anställda. Så jag kan sortimentet relativt bra osv. 

Jag har varit arbetslös ett tag nu och ett heltidsjobb hade ju varit att föredra. Men om jag nu får jobbet, hur chans tror ni de är att jag möjligtvis får jobba kvar längre efter vikariatet tagit slut, om dom nu är nöjda med vad jag gjort? 

Bör jag leta vidare efter heltidsjobb ifall jag får tjänsten?

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Annons:
SuperLimm
3/10/15, 10:13 AM
#1

Jag upplever att det oftast blir så att en får gå in och jobba timmar efter att en har sommarjobbat någonstans. Så har det iallafall varit för mig på de jobb jag haft. Ju mer en ställer upp ju större är chansen att en får jobba mer och även får en fast anställning när de behöver anställa.

Jag tänker såhär, det är bättre att jobba än att vara arbetslös så jag brukar ta de jobb jag får. Oavsätt om de är på timmar eller så. Men jag har heller inte fått gå på a-kassa eller något sånt förut så jag har inte haft någon möjlighet att få pengar på något annat sätt.

Nu har jag ett heltidsjobb där jag är fast anställd. Jag fick dock en LAS anställning. Började med sommarjobb, jobbade på timmar ett år och fortsatte sommaren efter. Sen förlängde de mitt heltidsvikariat några månader i taget under hela året till hösten efter då jag fick min LAS.  Tror dock att den största anledningen till att jag jobbar där jag jobbar är för att det är så få andra som kan tänka sig att jobba där. Så det fanns liksom ingen konkurrens vad gäller vikarier och så.  Men visst finns det en chans att få en anställning där en sommarjobbat, det kan dock ta ett tag.

Mvh Linn

LinaLj
3/10/15, 10:39 AM
#2

Om man gör ett bra jobb och passar in på ett ställe så brukar de ju prioritera en om det behövs fast personal. Det är så jag har fått mina fasta anställningar. De började som vikariat (ett som gravvik och ett som sommarvik) och efter gravviket fick jag fast direkt eftersom de behövde folk och efter sommarjobbet så jobbade jag först timmar i kanske 2-3 månader och sedan blev det en plats ledig och då fick jag den. 

Det är ju säkrare för företaget att anställa någon de känner och som de vet hur de arbetar och hur de funkar i gruppen, än att ta in någon främmande. Men det förutsätter ju att man gör ett bra jobb.

Åsa S
3/10/15, 2:15 PM
#3

Granngården är ju lite av ett säsongsföretag = många jobbar på sommaren och få jobbar på vintern = sämre chans få jobba vidare när sommarjobbet är över än vad det är på jobb som har lika stor personalstyrka hela året. Jag skulle fortsätta söka jobb även under de 8v som sommarjobbet är ifall det är ett heltidsjobb som pågår lite längre tid som önskas.

Aleya
3/11/15, 7:20 PM
#4

Jobba på och se vad som sker. Jag fick ett vik som bara förlängdes och förlängdes. Och nu är jag fast. Dock är det få som vill jobba med mitt jobb. Så kan ju ha varit en av anledningarna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: