Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 1996 ggr
[F12]
2015-02-19 14:39

Behöver snabbt svar angående arbetsförmedlingen!

Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen förra veckan, mest för att mina föräldrar mer eller mindre tvingade mig!
Jag har blivit kallad till ett möte imorgon som jag inte kan gå på. Eller kan och kan, men det finns andra viktiga saker i mitt liv att ta itu med…

Jag kommer börja plugga i April så jag känner inte att AF är direkt nödvändigt.
Om jag inte kommer på mötet imorgon så riskerar det ju att bli strul med min A-kassa.
MEN vad händer om jag t.ex skulle skriva ut mig från AF idag och sen kanske skriva in mig näsa vecka igen?
Jag förlorar ju någon veckas ersättning, men utöver det kanske det är smartare?

Tacksam för hjälp :)

Annons:
Mia-45
2015-02-19 14:43
#1

Att inte gå nu kan drabba dej senare. De kan skriva ut dej nu och nästa gång du söker a-kassa kan du få en längre karens om du inte kommer på mötet. 
Jag råder dej att gå dit och ta a-kassa nu och ska du sen börja plugga så avbryts ju a-kassan och du får studiestöd istället…
Men att inte gå nu kan drabba dej värre senare. 
Hände min granne. Han sket i att gå dit för han tyckte inte det var lönt. Han fick 3 månaders karens när han sedan kom på att det var kanske bra med AF iallafall.

[F12]
2015-02-19 14:46
#2

Tack för svaret :)
Glömde skriva att jag INTE har ansökt om a-kassa ännu (mötet handlar om information om a-kassa)

Tjohalia83
2015-02-19 14:48
#3

Prata med din arbetsförmedling. De brukar inte vara omöjliga att ha att göra med. Alternativt så borde det väl gå att ta ut "semester" bara man upplyser AF och a-kassa om det.

Mia-45
2015-02-19 14:50
#4

Jag tycker nog att du ändå ska gå dit. För som Tjohalia skriver så kan de ge dej råd.

drika
2015-03-09 10:47
#5

men gå, är du arbetslös är det väl självklart att var amed där? Förstår inte varför så många vill strunta i det..

Hälsningar

Fredrika

oh-la
2015-03-12 15:59
#6

#5 jag kan förstå det om man har en sysselsättning att gå på. Skriva in sig på arbetsförmedlingen ska man ju alltid göra om man blir sysslolös, även om det gäller för en kort period. Jag har själv nyligen varit mellan jobb, i ordets sanna bemärkelse, alltså sagt upp mig och varit arbetslös i två månader innan jag började nytt jobb som jag redan skrivit papper på. Jag skrev in mig, berättade att jag var arbetslös men hade nytt jobb och att jag inte var intresserad av möten. Jag kan förstå att det inte ger ett skvatt att gå på möten när man har sysselsättning och inte behöver af:s hjälp egentligen. Ska du däremot ha någon form av ersättning ska du gå! Oavsett ska du inte strunta i att gå ts, utan du ska i första hand ringa och prata med dem. Får du inte tag i dem ska du gå. Det kan bli bekymmer med myndigheter om man inte gör som dom säger. Jag vet, jag jobbar på en :p

Annons:
[brinker]
2015-03-19 16:04
#7

Allt beror på om du vill ha pengar, sjukpenning osv. Vill du inte det så strunta i allting. 🎈

Aristarcos
2015-03-19 16:09
#8

Du tappar alla pengardu har rätt till från tidigare arbeten, om du går arbetslös en dag utan att anmäla dig tyvärr

Upp till toppen
Annons: