Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 6207 ggr
Winta
2015-02-13 22:23

Lönebidrag

Hejsan!

Har någon haft lönebidrag? Vad är för och nackdelar?

Läste genom internet om information men har inte riktigt förstått klart hur det fungerar.  Och om det är hos arbetsförmedlingen eller någon på jobbet som fixar om lön utbetalningen?

Det stod att man får max 16700 kr men är det före eller efter skatt? Sen läste jag också om vilken hinder man har… t.ex om man inte kan göra en sak så dras det av i lönen? 

Vore tacksam för all svar.

Annons:
CLind
2015-02-13 22:38
#1

tass

Winta
2015-02-13 23:52
#2

tass?

Vaargen
2015-02-14 00:40
#3

tass betyder att man följer inlägget

Imasy
2015-02-14 01:58
#4

Så som jag fick förklarat för mig ang detta av arb.förm. så kunde man skriva i sin jobbansökan att man var beviljad lönebidrag. Om man sen fick jobbet skulle man kontakta arb förm så skulle de fixa papperen till arbetsgivaren.

Dock ifrågasatte jag hur länge man får ha detta bidrag, och om man står arbetslös igen när den tiden har gått ut, men det ville man inte svara på, för jag antar att man inte har den i all evighet, och jag tror inte att arbetsgivare är dummare än att vissa utnyttjar detta.

Paddiz
2015-02-14 08:10
#5

Jag hade lönebidrag för många år sedan och då stod AF för 75% av lönen och arbetsgivaren för 25% av lönen. AF förklarade för arbetsgivaren att om ett jobb tog en timme för en vanlig anställd så fick det ta tre timmar för mig att utföra samma jobb. Det stod också i min arbetsbeskrivning vad jag klarade av och vad jag inte klarade av. Lönen betalades ut av arbetsgivaren och sedan fick de pengarna av staten. Jag hade lönebidrag i 5 år - de första 4 med 75/25 och sedan gick det ner till att AF stod för 25% och arbetsgivaren stod för 75%. Jag hade en tillsvidareanställning och så länge jag var anställd skulle bidraget vara 25/75. Tyvärr blev jag sämre då arbetsgivaren krävde mer och mer och jag blev sjukskriven och till sist blev jag av med jobbet pga. arbetsbrist (det hette så i alla fall i papperna).

Den 1 juni 2014 började jag ett jobb med utvecklingsbidrag - det ska vara samma sak som lönebidrag. AF stod för 85% av lönen och arbetsgivaren stod för 15% av lönen. Reglerna var samma som när jag hade lönebidrag - arbetsgivaren skulle ta hänsyn till min sjukdom och att jag skulle få ta längre tid på mig att utföra jobbet. Det stod också i min arbetsbeskrivning att jag inte fick stå i kassan mer än 2 timmar per dag eftersom det både är tungt och monotont + att jag inte fick lyfta/bära tungt. Anställningen skulle vara i ett år men avbröts efter 7 månader då jag blev så dålig att jag inte kunde röra mig.  De första fyra månaderna gick bra - men när chefen slutade och vi stod utan blev det sämre. Jag fick göra precis allt som de andra gjorde och jag ibland fick jag stå i kassan 5-6 timmar om dagen. Fick slängt i huvudet av både distriktschefen och en del av de anställda att det inte var deras problem att jag hade ont och att de struntade i att jag hade bidrag. Kunde jag inte jobba fullt ut så kunde jag gå. AF avbröt utvecklingsbidraget och jag är idag sjukskriven.

När jag söker jobb säger jag till arbetsgivaren att AF kan erbjuda lönebidrag/utvecklingsbidrag och sedan har AF och arbetsgivaren pratat med varandra.

Lönen ska vara avtalsenlig och arbetsgivaren får inte dra av lön för att du inte kan göra vissa arbetsuppgifter. Det är därför de får bidraget - du har en sjukdom som gör att du inte klarar av att arbeta fullt ut.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

catcult
2015-02-18 02:34
#6

Håll dig borta från lönebidragsjobb är mitt tips. Jag har bara sett skräckexempel på detta med arbetsgivare som utnyttjar sina stackars lönebidragsarbetare till max och endast ser dem som någon slags gratisarbetskraft som byts ut så fort de inte får lönebidraget längre.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Winta
2015-02-18 11:57
#7

Tack för era svar!

Ja sen till det sista inlägget:

Om jag skulle vara ärlig så litar jag inte på denna systemet. Att vi andra skulle bli utnyttjade av arbetsgivaren eller övrigt. Men om man har ingen val..? AFs regler har blivit hårdare, om man säger nej till jobbet så får man problem. t.ex ej får pengar, alltså ersättning eller a-kassa. (rätta mig gärna om jag har fel) 

Har ni sagt nej tack till lönebidrag någon gång? Hur löste ni det för annat i stället?

Paddiz
2015-02-18 12:32
#8

#6
Ibland har man inget val. I mitt fall får jag inget jobb om arbetsgivaren inte erbjuds lönebidrag/utvecklingsbidrag och får jag inget jobb så står jag utan inkomst. Har sökt många jobb och då inte nämnt lönebidrag/utvecklingsbidrag och då har arbetsgivaren ställt frågan till mig varför dom ska anställa mig som har en sjukdom när det finns många friska arbetslösa.

Om den som anställs med lönebidrag/utvecklingsbidrag utnyttjas måste personen ta kontakt med AF och tala om hur det ligger till. Jag var ju så dum så jag väntade då jag misstrodde AF - men min handläggare avbröt anställningen och hon menade på att hade jag tagit kontakt med henne tidigare så hade hon avbrutit det tidigare.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Upp till toppen
Annons: