Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3116 ggr
Naathaliiiie
2/10/15, 5:30 PM

au pair sen förskollärare

Jag går  nu andra året på gymnasiet och vet redan nu vad jag ska göra i framtiden, jag vill bli förskollärare! Men jag tänker inte hoppa på högskolan direkt efter gymnasiet utan tänker ta en paus på ca 2 år. För något som jag verkligen vill göra innan är att åka till USA och jobba som au pair. 
Att bli au pair är något jag velat bli jättelänge, men för att få bli det måste man ha 200 timmars erfarenhet av barn som man inte är släkt med. Jag praoade på en förskola för lite mer än två år sedan, så där har jag 70 timmar erfarenhet, men behöver ju mera. 

Jag undrar om jag har någon chans att få jobb på en förskola efter gymnasiet? Som typ timvikarie? Ska även söka feriepraktik på en förskola denna sommaren och se om jag kan få det.
Om det har någon betydelse så går jag samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på gymnasiet :)

Och sen undrar jag, är det någon som vet om det är svårt att komma in på förskollärarlinjen? och kan man vänta två/tre år efter gymnasiet med att söka in på sina betyg? Någon som studerar till förskollärare, som kan berätta hur utbildningen är? :)


Annons:
Fridaaaa
2/11/15, 4:00 PM
#1

Jobba som vikarie på förskola är svårt idag när man inte har någon utbildning med barn. Då har man extremt tur om man får många timmar som vikarie på förskola idag. Många förskolor föredrar att låta ordinarie jobba mer istället.
(läser till förskollärare samt vikarierat).

Jag kom in 2 år efter att jag gick ut gymnasiet. Första året kom jag inte in, andra kom jag in, efter att ha gjort högskoleprovet så rekommenderar att göra det. 

Utbildningen kan se olika ut på olika högskolor. Jag läser på linneuniversistetet fast på lärcentra. Tufft men roligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

leemland
2/12/15, 1:35 PM
#2

Har du börjat kolla agenturer du kanske vill åka med? Jag har för mig att olika agenturer har olika regler när det gäller timmarna. 
Har du ingen i din närhet som kanske behöver barnpassning? På det sättet kan du ju få ihop timmar också. 

Du kan annars välja att åka privat i Europa, som au-pair, först och på det sättet få ihop dina timmar. Och erfarenhet. Finns en del som söker så kallad sommar au-pair också, om du inte vill vara iväg för länge.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fridaaaa
2/12/15, 1:39 PM
#3

#2  Barnpassning tror inte jag dem räknar på samma sätt som att jobba med barn. Är ju ganska stor skillnad ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

leemland
2/12/15, 1:42 PM
#4

#3 Jo det gör det faktiskt på en del agenturer(inte alla tror jag) . Det finns ju så många som åker iväg direkt efter gymnasiet utan att ha jobbat på dagis eller barn i den utsträckningen.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fridaaaa
2/12/15, 1:43 PM
#5

#4 Märkligt om de gör det eftersom det egentligen inte är jämförbart.
Förskola inte dagis 😉 
Mjo men jag menade de timmarna de räknar, barnpassning är ju inte likvärdigt vikarietimmar på förskola, det jag menar 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

leemland
2/12/15, 1:51 PM
#6

#5 På "min" tid hette de dagis 😂 haha. Men vi förstår varandra i alla fall 😛 

Både ja och nej egentligen. (tycker jag) Har man varit på dagis/förskola så kommer du ju dels upp i timmarna fortare än att sitta barnvakt. Men jag tror knappast det väger tyngre än barnpassning. Bara du har haft med barn att göra liksom. 
Som au-pair tar du ju inte hand om barnen riktigt som på en förskola/dagis. Utan det är ju nästan mer som att passa barn, med den stora skillnaden att man bor hos familjen.  (gud vad svårt jag att formulera mig just nu OberördBer om ursäkt för de! )

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Fridaaaa
2/12/15, 1:58 PM
#7

#6 Ja då ja 😉 Bara jag som blivande förskollärare som stör mig på dagis då jag inte läser till dagislärare 😉

Mjo men passa barn hemma och vikariera på förskola är ju ändå två olika saker. Förskola är ju inte = barnpassning. Är så jag tänker i alla fall.  Men jag vet de som är i USA som airpair eller varit och de har inte behövt vikariera på förskolor eller liknande innan 🙂 Så som du skrev innan, så beror det helt på deras krav. Men utgick från #0 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

leemland
2/12/15, 2:27 PM
#8

#7 Haha okej. Ska försöka komma ihåg de till en annan gång🤪 
Jo de stämmer ju som du säger. 😛 Lättast för TS är att kolla med den agenturen hon tänk åka med 🙂 

Förresten TS , du kan anmäla dig via kyrkan till att passa barn till ensamstående föräldrar. Hade en kompis som gjorde detta. Vet inte exakt hur de funkar eller så . Men de är ett annat tips 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fridaaaa
2/12/15, 2:29 PM
#9

#8 Tog tid för mig att ändra kan jag säga haha.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Naathaliiiie
2/13/15, 10:59 AM
#10

Jag har kollat med STS, där står det att man behöver 200 timmar :) men ja, får väl kolla vidare och se vad det finns för alternativ.


Naathaliiiie
2/13/15, 11:02 AM
#11

och man kan få timmar både av barnpassning och att jobba på förskola eller skola, så förhoppningsvis ska jag väl få ihop det :)


leemland
2/13/15, 6:46 PM
#12

#11 Ja jag är nästan helt säker på att det "räcker" med barnpassning. Men annars är ju ett annat tips att åka som au-pair i Europa först så får du ju lätt timmarna :) Kom in på au-pair.ifokus och kolla runt , du kan kanske få några svar där också :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: