Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 4482 ggr
neasfotografier
2/4/15, 11:54 AM

Får inte till det!

Fullkomligt avskyr att skriva personligt brev! Får inte till det hur jag än gör och tror även att det är därför jag inte får något jobb. Varit arbetslös sen studenten 2013.
Vet inte vad jag gör för fel men hur skriver man ett bra PB? Gått till jobbcoacher, flera stycken, och de har gått igenom hur man kan skriva personligt brev osv.
Men jag får ändå inte till det.
Jag har aldrig haft ett jobb så jag vet inte hur jag funkar på en arbetsplats mer än praktiker. Söker mycket jobb där man ger service till kunder och försöker få fram i mina personliga brev att jag tycker om att ge service och därför söker jag jobb hos dem. Försöker få med ett par bra egenskaper jag har.

Ett exempel på ett personligt brev jag skrivit är:
_"Såg att ni sökte personal och hoppas att jag är intressant för er!

Jag är en trevlig tjej med båda fötterna på jorden och är redo för ett liv fyllt med nya erfarenheter.
Har många starka egenskaper så som att jag är noggrann, passar tider och är hjälpsam.

Jag är även utmärkt på samarbete och trivs bra med att jobba i team.
För mig är det viktigt att alla tar ansvar för sin roll och för sina arbetsuppgifter. Det är också viktigt att man ställer upp och att man löser problem tillsammans ifall det skulle uppstå.

Jag vill jobba hos er för att jag vill jobba med service. Att hjälpa kunder att svara på frågor och ge dem en bra service är något som jag tycker är väldigt roligt.

Är lättlärd och älskar att lära mig nya saker och jag är beredd att satsa för att lyckas och har bra drivkraft.

Har ni övriga frågor, vilket jag hoppas att ni har, så hör av er till mig!"_

Usch, jag skäms för att det är så dåligt…
Imorgon ska jag på en rekryteringsträff på AF och vill knåpa ihop ett bra personligt brev så jag kanske för en gångs skull faktiskt får jobb.
Och det ovan räcker inte på långa vägar.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
ChristineL
2/4/15, 12:01 PM
#1

Jag avskyr verkligen också sånt här så du är inte ensam!

Det jag fått lära mig är att man ska inte skriva så mycket "Jag".  Man ska fokusera på vad det är för arbetsplats och vad man själv har att erbjuda just DET stället. Kan ju vara svårt när det nu kanske kommer vara flera olika arbetsgivare där, men du kan ju skriva ett par olika, en till restaurang/café, en till klädbutik, en till matbutik eller vad det nu kan vara.

neasfotografier
2/4/15, 12:02 PM
#2

#1
Vet inte vad jag ska skriva istället för JAG överallt…
Och jag har flera olika för butik osv. Men inget av dem är ju bra…

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

neasfotografier
2/4/15, 12:12 PM
#3

Det här kanske är bättre. Men det är ju fortfarande inte bra…

_"Såg att ni söker personal och hoppas att jag är intressant för er!

Anledningen till att jag vill jobba hos er är för att jag vill jobba med service. Att hjälpa kunder att svara på frågor och ge dem en bra service är något som jag tycker är väldigt roligt.

Här har ni en trevlig tjej på 20 år med båda fötterna på jorden och redo för ett liv fyllt med nya erfarenheter. Några av mina starkaste egenskaper är att jag är noggrann, passar tider och är hjälpsam.

Är lättlärd och älskar att lära mig nya saker och jag är beredd att satsa för att lyckas och har bra drivkraft.

Jag är även utmärkt på samarbete och trivs bra med att jobba i team.
För mig är det viktigt att alla tar ansvar för sin roll och för sina arbetsuppgifter. Det är också viktigt att man ställer upp och att man löser problem tillsammans ifall det skulle uppstå.

Har ni övriga frågor, vilket jag hoppas att ni har, så hör av er till mig!"_

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Åsa S
2/4/15, 12:45 PM
#4

Det kan vara bra att lägga in riktiga exempel ex. när du skriver att du är bra på service och tycker det är kul ge service kan du ge ett exempel på hur du gjorde i en situation då du hjäpte en kund med bra service.

Du skriver också om vikten att lösa problem tillsammans då kan du beskriva en situation då du löste ett uppkommet problem tillsammans med andra.

Bara fina ord vill inte arbetsgivare läsa de vill läsa konkret vad du gjort som visar att du kan saker eller visar hur du lär dig. Kan t.o.m vara bra ta med något negativt om dig själv ifall du beskriver hur du gör för att förbättra den egenskapen, än att bara skriva fina ord.

neasfotografier
2/4/15, 1:26 PM
#5

#4
Det är så svårt att ge exempel för vill inte börja babbla på om en massa sånt heller. Isåfall vill jag hellre att de frågar om det så jag får förklara det muntligt. Annars känns det som att det blir alldeles för mycket text om ingenting.
Vet inte heller hur jag ska skriva det utan att det blir för mycket och bara en massa babbel.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Stephanie
2/5/15, 10:54 PM
#6

Tänk på att du behöver fånga deras intresse! Försök sätta dig in i deras rekryterares roll och försök se vad det är dom letar efter. Vad hade du velat veta om du skulle leta efter en lämplig kandidat till tjänsten?

När du säger att du är noggrann, passar tider och är hjälpsam, ge exempel på när du varit det! När har du arbetat i team? Ge exempel på det, och vad du lärde dig av det.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2/5/15, 11:02 PM
#7

Det är svårt att ha ett personligt brev som ska passa flera företag. man kan ha en mall att utgå ifrån.

Det jag börjar med om jag ska skriva till ett företag är att läsa deras annons väldigt nog, vad söker de? Vilka kompentenser, vilka egenskaper osv…. när jag benat ut det så använder jag just dessa i mitt personliga brev.  Hoppas du förstår lite hur jag menar.

drika
2/6/15, 12:21 PM
#8

skriv olika till alla för att få med deras ledord i brevet och sedan är det viktigt att du lyfter fram varför du just vill jobba för det företaget så de känner sig utvalda:)

Hälsningar

Fredrika

Davbjo
2/19/15, 3:00 PM
#9

Det svåra med ett personligt brev är att göra det just personligt. Tendensen är väl att det fylls med en massa saker som den sökande tror att rekryteraren vill höra, det tenderar då mest att bli floskler staplade på varandra.

Faktum är dock att ett personligt brev skiljer sig ganska kraftigt från en CV, och följer inte riktigt samma riktlinjer. I det brevet blir du mer personlig och berättar mer med ord varför du vill ha jobbet du sökt, och då även i förlängningen varför de vill ha just dig till det jobbet. Detta behöver inte vara riktigt så enkelt som det kanske låter, men det är värt att lära sig detta.

Skriv om vad i tjänsten som väckte ditt intresse, vad du gjort tidigare som lett dig in på banan från början och vilket mervärde du kan tillföra. Undvik sådant som alla säger, ingen säger att de är dåliga på att samarbeta osv, detta är rekryterare ointresserade av att höra. Skriv istället om saker du gjort, värderingar du har och liknande för att ge en klar och tydlig bild av att du samarbetar väl, exempelvis.

Men mer konkret då, tittar på denna mening:

Är lättlärd och älskar att lära mig nya saker och jag är beredd att satsa för att lyckas och har bra drivkraft.

Istället skulle man kunna skriva såhär:

När jag arbetat tidigare har jag märkt att jag snabbt tar till mig av nya uppgifter, och detta kommer säkert av att jag tycker det är så enormt roligt att lära mig nya saker. 

Bara ett exempel, men det gör stor skillnad att kommunicera via berättande snarare än att använda specifika ord.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: