Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 44480 ggr
Mia-45
1/28/15, 7:20 PM

Jobba 75% - hur många timmar?

Hej

Jag ska arbetspröva nu inom ett äldreboende på 75%. 
Detta blir ju 30 tim/vecka har jag fattat det som.
Men jag har aldrig jobbat så, så jag undrar hur man jobbar tim-mässigt?
Om ordinarie tiden är 7-16, jobbar jag då 7-13? Det blir ju 6 timmar gånger 5 dagar i veckan=30 tim/vecka. 
En del säger att man jobbar mellan 7-14 då man har en timmes lunch. 
Men finns det någon som vet det här inne?
Jag har fått schema nästa vecka på tider mellan 7-16 och 12-21 vilket är helt fel.

Annons:
Åsa S
1/28/15, 7:39 PM
#1

Tror sånt är helt olika beroende på arbetsplats men inte måste man ha 80% per dag utan det kan vara 80% per månad = det är helt OK ifall det varierar mellan dagarna. Själv jobbar jag 80% och jag har rullande 2veckors schema varannan vecka jobbar jag 4dagar och de dagarna börjar jag tidigt och slutar tidigt, den andra veckan jobbar jag 5dagar och fler timmar än under 4dagars veckan och den veckan stänger jag och är sällan hemma innan 21 + jag jobbar lördagar den veckan. Men utslaget över hela månaden så blir det runt 32tim/v. Har en mycket bra chef som pratar med oss och kollar läget innan hon ändrar några arbetstider hon är mån om att ha en frisk och glad personal, arbetet är tungt men med schemat vi arbetat ihop tillsammans nu mår alla bra, har tid för friskvård och en bra fritid med vilket krävs för att man ska må bra på arbetsplatsen med.

Tidigare hade vi långa pass då kunde jag jobba 10-11tim (raster ej inräknade) vissa dagar och det är OK det med då man har 80% det får vara utslaget över dagarna det är ex. helt OK jobba heltid 4 dagar och vara ledig 1 per vecka med då man har 80%.

 Tycker dock ni borde pratat arbetstider innan så du visste vad som väntade dig. Är det så att du har medicinska skäl till att inte ha så långa dagar bör de ta hänsyn till detta så långt det går.

En fråga  är det årsarbetstid på arbetsplatsen? för isåfall kan det vara ok för företaget att lägga ut 40tim per vecka under tider då det behövs mycket personal och så får man färre timmar under lugna perioder men man får ändå samma 80%lön per månad. Sånt system har vi men vi med höga kontrakt behöver sällan gå upp så mycket i tid under jäktiga perioder men de med små kontrakt märker det rätt rejält,.

Mia-45
1/28/15, 7:44 PM
#2

Jag ska undvika 8-timmarsdagar då jag har värk i leder och går på utredning. Därför ska jag jobba 75% och 30 timmar per vecka, 5 dagar i veckan. 
Helger ibland men då är man ju ledig i veckan. 
För mej är det viktigt att inte överskrida timmarna då jag måste testa nu och se hur mycket jag klarar av. 
Men jag får nog ta detta med min arbetsgivare. 
Då jag bara arbetsprövar så är de inte beroende av mej som arbetskraft. Ska gå i jämte personal.

Hildgrim
1/29/15, 5:00 PM
#3

Det är nog bäst du tar det med din arbetsgivare för du har ju en anledning till att du inte vill ha långa pass.

Jag jobbar själv 80% med mycket varierande dagar. Vissa dagar kan vara 3-4h medan andra kan vara 9 h.

Mia-45
1/29/15, 5:03 PM
#4

Har  pratat med min arbetsgivare idag men hon fattade inte ett skit. Vi har ett schema påstod hon som jag ska gå efter. Med 8-9 timmar varje dag första veckan. 
Och det är dessa timmar som blir för många. Jag försökte med att tala om för henne att jag vill jobba 6 timmar 5 dagar i veckan till att börja med. 
Men det lyssnade hon inte på. 
Sa bara att det var schemalagt och kvälls- och helgveckor kan det bli 37 timmar. 
Känns inte alls bra detta när hon inte vill lyssna på vad jag vill som ska arbetspröva. Jag känner min kropp och vet att detta inte kommer funka med så många timmar. 
Min arbetsförmedlare ska prata med henne om hon lägger upp sånt schema även veckan därpå.

Upp till toppen
Annons: