Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 4630 ggr
whysoserious
1/20/15, 11:00 PM

Första arbete, äldreboende, tips?

Jag blir 18 år i sommar och har precis lämnat in CV till två äldreboenden, söker sommarjobb och helgjobb.

Hur som helst, ska på arbetsintervju om drygt en månad, wohooo! :D Gruppintervju faktiskt, någon större skillnad?
Vad bör man tänka på innan en intervju, ska man ha med sig någonting som block och penna eller ska man bara se till att komma i tid, se anständig ut och vara trevlig?

För övrigt, vad gäller på ett äldreboende? (Menar givetvis över lag, alla boenden har säkert olika regler och rutiner, men generellt alltså?)
- Får man arbetskläder, eventuellt arbetsskor eller tar man med egna?
- Ska man undvika smycken? isåfall, gäller det även små örhängen som pluppar?

Kommer förmodligen fylla på med frågor  allt eftersom jag kommer på, har sökt på google men vill gärna ha fler åsikter/tips från er som är erfarna här på iFokus också. :)

Annons:
VildaVittra
1/20/15, 11:13 PM
#1

Du behöver enbart ha med dina papper från anställningar och utbildningar. Grupp intervju är en första gallring, men var inte orolig, man har ofta ont om vikarier, så du har goda chanser att få jobb. Tänk på att ju mer du ställer upp med kort varsel, desto mer kommer de ringa dig i första hand och desto större chans har du att få ett långtidsvikariat/fast anställning.

Arbetsskor får man bekosta själv (fuskfoppatofflor är billigt, bekvämt, slitstarkt och går att köra i maskin om något snusk hamnar på dom) arbetskläderna däremot kan se lite olika ut. På vissa ställen får man låna förkläden, på andra bussarong och byxor. 

De enda smycken man inte bör ha på sig är ringar och armband av hygieniska skäl, man ska heller inte ha parfymer på sig, det gäller även deodorant och lotion osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

whysoserious
1/20/15, 11:29 PM
#2

#1 Jaha okej, tack så mycket! :D
Inte ens deodorant? Det var som tusan, tur att jag frågade iaf. Men förståeligt ifall någon är allergisk på boendet.

Får väl ta ett par dojjor hemifrån då, om det blir något.

Vad brukar de fråga på en intervju? Hur man är som person, ens starka/svaga sidor?

VildaVittra
1/20/15, 11:39 PM
#3

#2 Oparfymerad går bra. 

På äldreboendenintrevjuer brukar de mest fråga när man kan jobba, så säg saker som "Jag kan jobba dubbelskift på midsommarafton" och även "Jag arbetar bra under press".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

whysoserious
1/20/15, 11:43 PM
#4

#3 Okej, det kan jag absolut göra så jag ska passa på att nämna det, tack! 😃

Aleya
1/25/15, 5:47 PM
#5

Ha helst inte stora örhängen. Lätt att någon kanske råkar slita ut dom. Jag vill förbereda dig att det är många lyft som är tunga. Så när du går eventuell intro så var noga med om ni får öva på lyft att hänga med i det. Långa naglar bör du inte heller ha. Dels p g a hygien och med risk att skada någon boende. Satsa på bra skor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

whysoserious
2/17/15, 7:36 AM
#6

Tack! :D

Annons:
[Melbun]
2/17/15, 9:29 PM
#7

Vi fick inte ha nagellack heller så det kan man ju skippa ^^

Upp till toppen
Annons: