Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 3743 ggr
taylor__lambert
2015-01-16 10:31

Någon som har lite råd?

Okej, så jag har varit med i arbetsförmedlingen i 3 månader utan att ha fått något jobb och eftersom jag är ungdom så ska jag nu skrivas in på programmet "jobbgarantin för ungdomar". Men så har vi det här lilla roliga som kom igår, jag vart uppringd av två olika hunddagis. Men nu vet jag inte vilket utav dom som jag ska välja.

Det ena hunddagiset har endast 12 små hundar men hen har också en väldigt fin och stor affär, hen erbjuder mig praktik mot ersättning (vet inte ens vad det innebär) och troligen kommer det att leda till ett jobb hos hen.

Sen har vi det andra hunddagiset som är större och har upp till 50 hundar, men här erbjöds endast vikariat under några månader tror det var Mars till Maj mot ersättning.

Jag undrar lite hur man kan göra med dessa, då jag har en intervju idag kl 5 med 12 hundsdagiset + butik och på måndag har jag intervju med hunddagiset på 50 hundar. Jag har ju aldrig fått gå på intervju förr så jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig! Jag funderar på att ringa min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag vill höra lite här också.

Kan jag tacka ja till båda jobben och sedan lämna återbud beroende på hur allting ser ut? Är den största frågan jag vill ha svar på då båda jobben inte garanterar heltidsjobb, känner mig lite splittrad just nu.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
nickiee
2015-01-16 10:34
#1

jag skulle ta det där du får ersättning du kommer få lite pengar där

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

taylor__lambert
2015-01-16 10:37
#2

#1 jo fast bägge har ju det. Men jag undrar om man kan säga ja och sedan säga nej? För den med 12 hundar kommer träda i kraft snart. och den med 50 hundar träder inte i kraft förrän i mars.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

nickiee
2015-01-16 10:41
#3

ta den som kommer nu .efter som det kan leda till jobb sen har själv jobbat på hunddagis å det är jätte mycket jobb med massa hundar .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

vallhund
2015-01-16 10:53
#4

Be din handläggare kolla upp det lilla dagiset. Många har satt i system att utnyttja unga praktikanter utan  att någonsin anställa någon.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

taylor__lambert
2015-01-16 11:05
#5

#3 har jobbat på hunddagis förr så jag vet vad det innebär :)

#4 jag tror att en erbjuder praktik till mig för att i början var det timanställning hen sökte men jag har aldrig jobbat i butik för så jag tror det är därför hen frågade om jag kunde praktisera till en början.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Åsa S
2015-01-16 17:37
#6

Jag skulle ta vikariatet ifall det innebär en visstidsanställning för då får du ett tydligt anställningskontrakt och ett visst arbetsskydd under tiden du jobbar. Praktik med ev. jobb sen är för luddigt och det är lätt bli lurad vid såna premisser. Är arbetsgivaren bra brukar de ge en riktig anställning med 6mån provanställning först de ger INTE praktik eller provjobb. Provanställningen som finns när man anställer är ett skydd just ifall man anställer nån som inte håller måttet då kan man avsluta anställningen rätt lätt så man måste inte hålla på och trixa med praktik med orden att de vill testa nån först. Det är väl mera de som inte är helt OK som gör sånt eftersom inte vill betala vad det kostar utan ex. ger svart betalning och dyl som lurar både staten och den anställde.

Och många vikariat kan ge vidare jobb, Mitt jobb var ett vikariat men när det började gå ut och jag började söka jobb och min chef fick veta det sa hon jag vill att du stannar kvar jag behöver dig och så ringde hon sin områdeschef och så fixade de allt så nu har jag fast tjänst. Gör man sig oumbärlig och som en klippa på jobbet så vill inte folk bli av med en.

Annons:
taylor__lambert
2015-01-16 18:27
#7

#6 ja vi får väl se. Intervjun idag tyckte jag var super. Får se på måndag hur det är där. Annars kan ju ändå säga ja till båda jobben då de inte träder i kraft samtidigt :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Aleya
2015-01-17 10:51
#8

Jag skulle ha tagit vikariatet. Har själv haft vik där man säger först 3 månader. Sen 3 månader till. Och husfru så får man tillsvidare. Praktik med "lov om jobb" är bara…. näe. Det är löjligt och skulle tacka nej.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

taylor__lambert
2015-01-17 11:43
#9

#8 fast det är ju inte "lov om jobb" det är den punkten som alla här verkar ha missförstått.

Vilket som så ska personen som äger hunddagiset och affären ringa min handläggare på arbetsförmedlingen och prata med henne och se hur allting går till med jobbgarantin för ungdomar då jag knappt hade en susning om det, men enligt vad jag fick reda på igår så ska jag kunna praktisera där och ändå vara inskriven på jobbgarantin för ungdomar, vilket jag tyckte va bra att ägaren lägger ned tid på att kolla sånt. Vi pratade även om jobba där på långsikt.
Hade jag  haft kassavana så hade jag inte behövt praktik, då hade jag kunnat börja fortare, men ägaren sa iallafall att praktiken kommer endast att vara i en vecka sen blir det deltidsjobb, så jag är garanterad jobb där om jag får det.

Jag tyckte iallafall att personen jag var hos igår verkade mycket trevlig och mån om vem som blir anställd då de haft några anställda som inte var så bra, hundarna var trevliga och hade en lugn miljö vilket var mycket positivt. Så får vi se på måndag hur det är där :) jag brukar kunna känna efter väldigt bra hur saker och ting är i miljöerna och sånt så får jag "the good feeling" så vet jag att det är något jag kan säga ja till.

Sen verkar inte alla förstå att jag kommer tacka ja till bägge platserna, men skulle jag få jobb på det dagiset med affär så kommer jag tacka nej till vikariatet. Om inte jag får något bättre erbjudet förstås. Men jag tycker att hunddagiset med affär är en mycket bra erfarenhet att ha då jag har 0 erfarenhet av att stå i kassa.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Åsa S
2015-01-17 16:35
#10

Hade ingen kassavana heller, jag kunde inte datasystemet så att jag kunde lägga in varor eller nått jag fick fråga om allt och jag gjorde så många misstag i början på det jobbet jag har nu som jag fick via vikariat. De allra flesta som börjar ett nytt jobb måste lära sig en massa saker för ingen är fullärd för sitt jobb från början och inte brukar alla som börjar ett nytt jobb ha praktik först, tänk den som blir statsminister skulle vara tvungen att prakticera först eftersom många av arbetsuppgifterna har han/hon ju aldrig tidigare haft och det är mycket de inte har kunskap om. Du förstår ju hur fånigt det låter men du tycker det är OK du ska prakticera eftersom du inte kan alla arbetsuppgifterna?  Jag fick full lön från dag 1 även om jag inte kunde allt det är bara såna som inte vet sina rättigheter som brukar få förslaget att du får praktisera först = väldigt unga och oerfarna människor som inte har läst på om sina rättigheter + skyldigheter. Man SKA ha lön + anställningskontrakt från dag 1 ifall det är ett riktigt jobb det handlar om. Annars är det nog tveksamt om försäkringar el dyl gäller ifall du blir rånad eller skadad på arbetsplatsen.

Honestyisdead
2015-02-01 22:57
#11

#9 Se då till att få papper på att du är garanterad jobb efter en veckas praktik.

taylor__lambert
2015-02-02 09:58
#12

Vart ingenting på nått utav jobben ändå :P fick sedan reda på av min arbetsgivare då personen som erbjöd mig praktik egentligen inte ville anställa praktikanter o.O hon verkade lite skum.

Sen drog jag upp för och nackdelar och jag ville inte jobba i den med hundbutiken då de dagis hundar de har är instängda i ett rum med väldigt lite tillsyn, nä, det är ingenting jag vill vara med om, verkade mest prioritera hundbutiken än hunddagiset.

Vikariatet vart inte heller av men de sa att jag kan få komma dit om jag går via arbetsförmedlingens program så jag var välkommen tillbaka senare under året.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: