Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 2579 ggr
Lina Strindlund
2014-12-27 15:49

Trädgård och Odling

Jag funderar på att utbilda mig inom trädgård och odling. vad tror ni det finns för möjligheter till jobb? Jag vill helst jobba i Umeåtrakten (Norrland)

Funderar på Forslunda-gymnasiets Vuxenutbildning Trädgård (1 år, 40 veckor), eller trädgårdsingenjör på SLU i Alnarp, skåne.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Åsa S
2014-12-28 08:52
#1

Norrland kan nog bli knepigt ifall du vill ha helårsjobb, säsongsjobb är rätt vanliga i den branschen.

Är själv trädgårdsingenjör med lärarbehörighet i stockholmsområdet men jag jobbar i annan bransch, värdesätter att ha ett fast helårsjobb med tryggheten det innebär. Var dock trädgårdslärare på heltid under 9år men som många andra trädgårdsskolor så lades den ner, skolan hann dock fylla 100år.

Lina Strindlund
2015-01-04 21:43
#2

Tack för svar!

Så du ser inte så ljust på odlingsbranschen i norrland?

Jag tänker att man får idéer för norrland om man pluggar i just norrland. diskutera med lärare och elever där och komma på hur man ska försörja sig. :)

Jag skulle ju kunna flytta till skåne permanent också men det vill jag inte.  :/


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Åsa S
2015-01-05 08:29
#3

Jovisst kan det ju vara så men överlag är det mycket säsongsjobb i branschen ifall man inte har chefsjobb eller startar något eget och har ex. trädgårdsfirma och städfirma så man kan ha nått att leva på året runt. +Många som har eget inom trädgård plogar ju vägar på vintern. Även inom kyrkan kan det finnas chans ifall man kan lyckas få en vaktmästar/trädgårdstjänst för då är det ju ofta åretruntanställning . +Om du gillar tunga maskiner så kommer du få jobb inom trädgårdsbranschen det brukar behövas inom anläggningssidan och bygger bostäder/vägar mm. gör man ju på många håll så just maskiner och tunga anläggningsjobb där är det ofta brist på trädgårdsutbildad personal .

Så mycket beror på vad du är intresserad av är det design, hålla på och driva upp växter i växthus, arrangera små planteringar och dyl. så kommer du få det rejält tufft för där finns det extremt lite jobb överlag inom sveriges gränser. Då måste du nog starta nått eget och vara extremt duktig på att marknadsföra dig.

Lina Strindlund
2015-02-13 21:30
#4

Jag skulle gärna jobba med storskalig odling , dvs köra traktor på stora åkrar (har traktorkörkort från naturbruksgymnasium…men måste nog fräscha upp kunskaperna …) och odla olika norrländska grödor.

Sen på vintern kan man ju jobba i blomaffär , det finns ju några stycken i varje stad.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: