Annons:
Etikett04-yrken
Läst 4270 ggr
siaames
2014-11-18 18:27

Barnmorska

Hej! Det är så att jag vill bli barnmorska men jag vet inte riktigt vad barnmorskor gör, pratar dom bara med gravida och ger tips och råd? Är dom inte med på te.x förlossningar och hjälper till?

Annons:
Lia
2014-11-18 18:32
#1

Det finns lite olika typer. Man kan jobba med tonåringar på en ungdomsmottagning. Eller så kan man jobba med gravida. Eller kvinnor i allmänhet. Man kan välja att endast jobba med fosterdiagnostik eller att jobba inne på förlossningen. Det finns lite olika att välja mellan beroende på vad man vill göra.

Vad vill du göra?

siaames
2014-11-18 19:03
#2

#1 Jag vill jobba inne på förlossningen

Lia
2014-11-18 19:05
#3

#2 Man kan ju välja att göra bara det. Själv vill jag jobba med fosterdiagnostik, men de brukar rekommendera att man börjar på förlossningen, så det är ju bra för dig! :)

Har du koll på allt som krävs till utbildning? Hur gammal är du?

siaames
2014-11-18 19:14
#4

#3 Nej, jag har ingen koll alls just nu, skulle du kunna berätta lite? Jag är 16 år gammal.

Lia
2014-11-18 19:27
#5

#4 Absolut! Vad läser du på gymnasiet? Kolla igenom din studieplan. Du måste ha läst matte 2, samhällskunskap 1 och naturkunskap 2 samt ha allmän behörighet. Om du inte kommer att läsa dessa så rekommenderar jag dig att lägga till dem i dina individuella val.

Försök också införskaffa så mycket meriter som möjligt. Du kan få max 2,5 poäng och du får poäng för bland annat högre nivåer av engelska, svenska och matte - samt flera andra kurser. Kolla med din syo! Ju mer poäng du har desto lättare är det för dig att söka in till sjuksköterskeutbildningen.

För där går du sen i 3 år. När du väl är utbildad sjuksköterska måste du arbeta som det på till exempel en vårdcentral i minst 1 år. Därefter kan du söka till barnmorskeutbildningen, som är 1,5 år lång.

Så det tar några år att bli färdig. Men det viktigaste just nu är att samla på dig de kurserna jag nämnde i början och få så bra betyg som möjligt. Det är olika svårt att komma in på olika skolor. I Sundsvall är det till exempel relativt enkelt att komma in, medan det är väldigt svårt i Lund. Så mycket beror också på var du vill läsa.

siaames
2014-11-18 19:47
#6

#5 Tack så jätte mycket för ditt svar! Jag läser naturvetenskap inriktning natur.  Vet du hur hög meritpoäng/meritvärde man måste ha för att komma in? Eller berodde det på skolorna?

Annons:
Lia
2014-11-18 20:03
#7

#6 Ja, om du klarar av hela natur så har du goda förutsättningar :) Meritpoäng är de ytterligare poängen du kan samla på dig, de maximala 2,5. Meritvärdet är summan av dina betyg plus meritpoängen.

Långt uppe i landet kan snittet ligga på 15 poäng. Men i lund ligger det runt 19. Detta beror på att det inte är lika eftertraktat att bo så glest som att bo i en studentstad.

Men när man söker får man söka upp till 20 skolor landet över, så någonstans lär man ju absolut komma in!

siaames
2014-11-18 21:31
#8

#7 Tack så mycket för dina svar! :)

siaames
2014-11-18 21:32
#9

-

bohan85
2014-11-26 11:23
#10

Jag är nybliven barnmorska och svarar gärna på frågor!

siaames
2014-12-06 18:59
#11

#10 Åh vad kul! 

Minns du med vilket meritvärde du gick ut?

Vad tycker du om jobbet än sålänge, vad gör man?

bohan85
2014-12-06 20:17
#12

Jag fick ju ut gymnasiet för över 10 år sedan, hade väl ett snitt på 17-18 någonting. Detta räckte gott och väl för att komma in på sjuksköterskeprogrammet. Sedan för att läsa till barnmorska så tar olika universitet in på olika meriter. Vissa på antalet högskolepoäng (så det är bra att läsa mer kurser än sjuksköterskeprogrammet för att skilja dig från andra) och vissa på antal år du jobbat som sjuksköterska.

Jag trivs mycket bra med mitt jobb. Jobbar just nu på BB där vi tar hand om mammor och barn efter förlossningen. Jobbar mycket med amning, olika kontroller som tas på barnen. Tar hand om mammor som behöver mer vård där förlossningen eller graviditeten varit komplicerad m.m.

siaames
2014-12-06 20:35
#13

#12 Tack så mycket för ditt svar!

Annons:
tonååring
2014-12-07 12:28
#14

Vad är egentligen skillnaden mellan en barnmorska och en förlossningsläkare?

[lenniiis]
2015-01-10 02:59
#15

Min mamma är barnmorska och jobbar på förlossningen! Hon hjälper massor med barn till världen varje dag. Hon jobbar bara natt och ibland förlöser hon tre barn helt på egen hand (stressigt såklart, men man kan ju inte direkt pausa en förlossning och säga "nä lillen, vänta lite tills mina två andra patienter har fött klart" 😉 Som barnmorska förlöser du kvinnor, syr deras könsorgan om det blivit bristningar/sprickor, om det händer något med bebisen får du göra hjärt-lung osv. Vara med på snitt får du också vara! Vill mig även minnas att man ibland har hand om telefonen, och bara då sitter och svarar i telefon och ger råd till kvinnor som är hemma och har värkar.

siaames
2015-01-10 21:55
#16

#15 Verkar som det perfekta jobbet för mig!😃

Aleya
2017-04-08 07:51
#17

#14 barnmorska är en sjuksköterska som läst vidare till barnmorska. Förlossningsläkare är en gynekolog som har kompetens inom förlossning.(som jag har fattat det. Och har jag fel så rätta mig)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Blanksteg
2017-04-23 11:09
#18

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men vet ni om det är hög konkurrens om jobben på ungdomsmottagningar som barnmorska?

Upp till toppen
Annons: