Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3695 ggr
missfantasy
9/18/14, 11:09 PM

Max antal timmar?

Hur många timmar får man jobba som timvikarie på ett och samma ställe innan man måste bli erbjuden fast tjänst? Är det individuellt eller finns det speciella regler/riktlinjer? 

Vill inte ha en fast tjänst, utan vill gå kvar som timvikarie 😕

Annons:
Madde
9/21/14, 10:21 AM
#1

Det har med LAS, lagen om anställningsskydd att göra. Sen får man även ta hänsyn till kollektivavtalet på arbetsplatsen. Är du med i facket? Annars rekommenderar jag dig att gå med och sen ta hjälp av de. Får jag fråga varför du inte vill ha en fast tjänst / tillsvidare anställning?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Stallmima
9/21/14, 11:05 AM
#2

Den här tråden måste jag följa

missfantasy
9/21/14, 3:38 PM
#3

Är inte med i facket, har precis börjat kan man säga.. 
Jag vill inte ha fast tjänst för jag skulle inte klara av det varken psykiskt eller fysiskt, utan jag trivs bra med att rycka in när det behövs. 🙂

Madde
9/21/14, 9:48 PM
#4

Fast en fast tjänst kan ju innebära att man jobbar på timmar som det ser ut idag. 

Känner folk som har 4 timmar i veckan på kontrakt. 

Vilken bransch jobbar du i?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

missfantasy
9/21/14, 10:07 PM
#5

Jaha! Nu känner jag mig dum… Trodde det var antingen 50% och uppåt som gällde 😃 Dock förstår jag ju att min chef inte skulle vilja ge mig fast tjänst heller, för jag har ingen som helst utbildning inom arbetet. 

Inom äldreomsorgen 👍

[Moa-]
9/22/14, 8:09 PM
#6

Du blir "inlasad" och skall erbjudas en fast tjänst när du arbetat sammanlagt två år inom en femårsperiod hos samma arbetsgivare (inom en viss anställningsform). Det är med andra ord anställningsdagarna och inte timmarna som räknas.  Dock säger reglerna att du skall erbjudas arbete, ej att du som arbetstagare måste acceptera detta. 

Detta regleras i LAS 5§.

Annons:
missfantasy
9/22/14, 8:47 PM
#7

#6 Så om jag jobbat 8 timmar på en månad säger vi, så har jag varit anställd den månaden, så jag har 23 månader kvar att jobba så att säga? Om jag inte har jobbat alls under en månad så räknas den ändå? 🙂
Jo, jag förstår att jag inte måste acceptera det, men grejen är den att jag kan ju inte säga till chefen att hon kan erbjuda mig eftersom att jag ändå kommer tacka nej till fast tjänst. Det finns ju ingen garanti för henne att jag väl kommer att tacka nej.

[Moa-]
9/23/14, 7:52 PM
#8

missfantasy; som sagt är det dagar du arbetat/varit anställd  som räknas, inte timmar eller månader. Som sagt, två år inom en femårsperiod, efter fem år så räknar du fem år tillbaka i tiden. 

Jag vet att du på vissa arbetsplatser kan nollställa räkningen, men hur detta fungerar rent juridiskt vet jag faktiskt inte.

missfantasy
9/24/14, 12:44 AM
#9

#8 Ville bara dubbelkolla så jag förstått det rätt 😉

[Moa-]
9/24/14, 6:25 PM
#10

Vad bra, hoppas att det var till hjälp. 🙂

missfantasy
9/24/14, 6:42 PM
#11

#10 Absolut, tack så mycket!

tlover
9/26/14, 9:06 PM
#12

Vill man inte bli anställd men vill ha kvar timvicket så ska man inte heller ta för mycket jobb (fast har man a-kassa måste man ju ta alla jobb man blir erbjuden) Då finns risk att man blir "utlasad" som det kallas bland vikarier här i kommunen.

Det är inte rätt och jag vet inte ens om det är lagligt men om man börjar närma sig att lasas in så slutar dom ringa helt enkelt (dom ringer andra timvikarier istället), min man var påväg att utlasas för nått år sen men då började han tacka nej till jobb som ändå var för långt bort (han har inte a-kassa) så då blev det ok igen.

l'm back

[Moa-]
9/27/14, 10:13 AM
#13

Dock får du arbeta ganska mycket innan det är risk för inlasning, så det är inget man behöver vara rädd för i första taget…

Annons:
missfantasy
9/27/14, 3:49 PM
#14

Tack för era svar, känner att jag har mer koll på läget nu 🙂

Upp till toppen
Annons: