Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2724 ggr
Milly82
2014-08-31 11:27

Bidrag-hur fungerar det?

Hoppas någon här har svar på min fråga.

Om jag gått hemma en längre tid utan jobb (3 år) och att jag nu vill börja söka jobb har jag då rätt till någon slags ersättning under tiden tills jag får ett jobb och riktig lön?

Jag var inte sjukskriven när jag gick hemma utan det var helt självvalt. Jag hade pengar sparat och det var saker jag ville göra så jag levde upp mina pengar och var ledig på dagarna.

Men nu känner jag mig redo att börja jobba igen och tänker gå till arbetsförmedlingen och skriva in mig imorgon. Hur funkar det med ersättning tills jag åter har jobb?

Annons:
Aleya
2014-08-31 11:34
#1

Du måste vara inskriven i 3 månader för att ha rätt till ersättning. Och jag tippar på att du inte har A-kassa. Så du kommer få den lägsta ersättningen från fk. Minns dock inte vilken summa det är per dag, men lågt är det. Sen vet jag inte om du funderar på socialbidrag, kan bli svårt att få om du haft pengar sparade eller har kvar pengar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Milly82
2014-08-31 11:44
#2

#1. Precis, jag har inte haft någon A-kassa eftersom jag valt att vara hemma utan att söka jobb i flera år.

Men är det FK jag får ersättning från efter 3 månaders inskrivning på AF? Jag är ju inte sjuk menar jag utan arbetsför.

Ja socialbidrag måste det ju bli tillslut om jag inte har rätt till något annat.

Aleya
2014-08-31 11:54
#3

#2 ja, du får ersättning från fk fast du kan jobba. Aktivitetsersättning heter det. Men minns inte. Kolla på arbetsförmedlingen. Men du går tre månader utan ersättning iaf. Det är dock inte säkert att du kan få hjälp från sociale. Då ska du verkligen inte ha ett enda öre sparat eller något annat. Socialen är bara till för dom som behöver det. Och anser dom att du har pengar eller saker att sälja så kommer dom neka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Milly82
2014-08-31 12:07
#4

#3 ok, visst jag har en liten lgh men nånstans måste man ju bo, och jag har internet men det behöver man ju nästan för allt numera. Men dyra lyxprylar att sälja finns inte.  En tjock-tv som inte är mycket värt hehe. Men jag har haft pengar sparat men inte mycket kvar nu men några månadshyror till räcker det ju till.

Aleya
2014-08-31 12:34
#5

#4 fråga går. Men jag skulle inte sätta mitt hopp till socialen då jag vet hur dom kan tjorva. Ring redan nu och fråga. Så vet du vad du har att spela med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Candela
2014-09-01 11:58
#6

Har du pengar kvar kan du inte få socialbidrag. Likaså om du äger en bil eller bostad.. Men om du har levt på existensminimum de tre senaste månaderna med dina sparade pengar (man ska enbart redovisa de senaste tre månaders inkomster), och inte har något av högre värde att sälja, så kan du vara berättigad att få bidrag.

Annons:
Milly82
2014-09-04 15:45
#7

#6 okej, nej jag äger ju inte lägenheten, det är en hyresrätt och har ingen bil, inga husdjur. En del sparpengar måste jag ju ha kvar tills jag får eventuellt bidrag eftersom jag annars inte kan betala hyran ja och så förstås mat. Jag kan inte vänta tills jag har 0 kvar på kontot då hamnar jag väl hos kronofogden om jag inte betalar hyran.

Aleya
2014-09-04 15:54
#8

#7 men då lär du knappast få bidrag. Skaffa jobb. Typ städare eller vad du nu än kan få. Bidrag är inget att sträva efter. Dom finns bara om det är ren kris.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Candela
2014-09-04 20:47
#9

#7

Det är så det funkar när man söker socialbidrag. Man måste vänta med att ansöka fram tills den månad man inser att man inte kommer ha råd att både betala hyra och leva på pengarna.

Är man arbetslös måste man bifoga en lista på alla jobb man sökt under den senaste månaden, samt vara inskriven på AF.

Candela
2014-09-04 20:49
#10

Man ansöker ungefär 20:e i månaden, så att man hinner få pengarna innan hyran och andra räkningar ska vara betalda. Är det ens första ansökan är det bra att höra av sig tidigare, eftersom det är en massa papper och grejer du måste fixa till din första ansökan.

Isira
2014-09-15 21:47
#11

det ovanstående skrivare stämmer delvis, de kommer titta på dina tillgångar (som sparade medel) och vad du gör själv för att nå självförsörjning. Så skriv gärna ner vilka jobb du söker och annat du gör för din egen del redan nu, det är så lätt att glömma. Du har alltid rätt att ansöka även om du har pengar kvar. det värsta som kan hända är att du får ett nej och en kalkyl/beräkning över hur länge till du kan räkna med att de pengarna du har kvar bör räcka. men som sagt, du har alltid rätt att ansöka oavsett. Första ansökan tar lite längre tid så det kan vara bra att ha den gjord innan du ligger helt på 0 som du sa. Lycka till med arbetssökandet och hoppas din situation löser sig med att du får jobb :)

Upp till toppen
Annons: