Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
01. Allmänt

Uppsägning via mail

2014-08-14 16:45 #0 av: Buffaomini

Hej.

När man säger upp sig kan man skriva det i ett mail, och vad ska de då stå?

Anmäl
2014-08-14 16:56 #1 av: VildaVittra

Det behöver inte stå mycket mer än:

Hej!

Jag säger härmed upp mig från min anställning på Ifokus och arbetar sista dagen den 15/8-14.

Mvh Buffaomini

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-08-14 17:04 #2 av: MatildaSjöberg

Eller så tar du tjuren i hornen och går till chefen...

Anmäl
2014-08-14 17:05 #3 av: MatildaSjöberg

Eller har ni en dålig relation? :-P

Anmäl
2014-08-14 17:06 #4 av: Buffaomini

#2 Hehe de kan jag också göra, men har 14 dagars uppsägningstid och hen kommer tillbaka på måndag och då är jag i en annan kommun för en flytt. Så för att datumen ska stämma så blir de via mail.

Anmäl
2014-08-14 22:40 #5 av: MatildaSjöberg

Aah :-) Lycka till, eller ring.

Anmäl
2014-08-15 18:17 #6 av: [Moa-]

MatildaSjöberg; de flesta arbetsgivare till ha uppsägningen skriftligt. Det är även så att huvudregeln för att säga upp avtal är att de sägs upp på samma sätt som de tecknas, så är anställningsavtalet skriftligt bör även uppsägningen vara det. 

Anmäl
2014-08-15 18:26 #7 av: VildaVittra

#6 Jag har faktiskt aldrig varit med om att de velat ha uppsägningen skriftligt och då har jag ändå haft en uppsjö med olika anställningar. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-08-15 18:37 #8 av: [Moa-]

VildaVittra; och jag har aldrig  varit med om något annat. Det krävs bland annat där jag arbetar nu, kan inte tänka mig att något större företag/organisation accepterar det på något annat sätt. Rättssäkerheten skulle riskeras genom detta, att ha allt skriftligt ger en trygghet om en tvist skulle uppstå.

Anmäl
2014-08-15 19:27 #9 av: VildaVittra

#8 Tja, statlig anställning är väl inte något större företag, inte heller Pripps på den tiden. Skämtar

Anmäl
2014-08-15 19:53 #10 av: [Moa-]

VildaVittra; statliga myndigheter är inte alltid stora, det finns en spridning även i det. GladDet finns säkert en spridning i det, men min absoluta övertygelse är att majoriteten vill ha detta skriftligt, som sagt ett sätta att undvika eventuella tvister. 

Anmäl
2014-08-15 23:05 #11 av: MatildaSjöberg

#6 Aha, aldrig varit med om att det är ett måste, men du vet säkert bättre än mig :-)

Anmäl
2014-08-16 10:17 #12 av: [Moa-]

MatildaSjöberg, för administration och dylikt är det nästan ett måste, att hålla koll på datum, uppsägningstider och liknande är nästan omöjligt utan detta. Räkna att personerna  på HR skall hålla kolla på alla företagets anställda och vilket datum vederbörande sagt något till sin närmsta chef, det blir ju orimligt. På samma sätt som sagt om en tvist skulle uppkomma, sa vederbörande till på måndag vecka X eller på tisdag vecka X + 1?

Däremot håller jag helt med dig om att det  vore ärligt och rakt att lämna detta besked till sin chef i person, vilket givetvis kan ske muntligt. Det vore nog en märklig känsla att som närmste chef få kännedom om uppsägningen genom att HR förmedlar ett färdigt uppsägningsbeslut. =)

Anmäl
2014-08-25 13:52 #13 av: Buffaomini

Admin kan låsa denna tråd :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.