Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 4024 ggr
MissanTissan
2014-08-03 02:41

Vill jobba med djur..

Ska börja gymnasiet nästa år, och skulle vilja jobba med djur, antingen som djur fotograf eller äga ett eget djurhem utomlands, vad ska man välja för linjer? Finns det någon bra gymnasium man kan bo på som tillåter Hundar, katter och råttor?.. Skulle aldrig kunna tänka mig att gå utan dom. Vart i Sverige spelar ingen roll. Någon med tips?

Sen skulle jag vilja bli författare.. Och kanske lastbilschaufför.. Guh, vad ska man bli..??

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Wellcraft
2014-08-03 02:44
#1

På himmelstalund får man ha med sig 1 hund per elev. Tror det kan bli svårt att hitta gymnasie som accepterar alla dessa djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kigon
2014-08-03 02:51
#2

Katter brukar internat inte tillåta, men hundar och råttor brukar vara OK om internatet tillåter djur så det är det du får kolla efter 🙂

Om du inte kan vara utan katterna/ev hundarna och råttorna så rekommenderar jag att kolla in gymnasium nära där du bor så du kan pendla istället 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

AnneN
2014-08-03 03:52
#3

Kolla på naturbruksgymnasier, de brukar ha ett antal rum på internaten där det tillåts att ha hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Itchy
2014-08-03 04:43
#4

sen får man ju tyvärr tänka på att det inte finns jättemkt jobb på marknaden som djurskötare etc (tro mej, jag är själv utbildad djurvårdare)

så jag skulle faktiskt utbilda mej till ngt som kan bidra till att man får ett jobb, och en bra start i vuxenlivet, kör man lastbil kan man ju tex ha hunden med sej i hytten

You can't spell Bitchy without Itchy

MissanTissan
2014-08-03 21:50
#5

#1 Okej

#2 Det har jag, men det finns inga gymnasium som låter särskilt bra i närheten av mig.

#3 Hur blir det med hunden då? Får dom sitta och vänta hela dagarna inne i rummet?

#4 Det vet jag, men har velat jobba med djur sen jag var liten, jobbar redan som 14 åring i en hundräddnings organisation. Vet inte om jag skulle vilja göra det mot en hund, låta den sitta i en bil hela dagen. Och få några få korta promenader för att inte komma försent. Fast jag får se.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

AnneN
2014-08-03 22:05
#6

#5 På tex Grans naturbruksskola i Öjebyn så finns det även ett hunddagis där hundarna får vara under lektionstid.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Wellcraft
2014-08-03 22:31
#7

#6 Samma gäller himpan. Kostar 800 :- per år dock.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MissanTissan
2014-08-03 22:50
#8

800kr per år för att ha hunden på dagis? Eller för skolan?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Wellcraft
2014-08-04 00:35
#9

#8 Hund på skolans hunddagis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MissanTissan
2014-08-04 00:40
#10

Okej, himpan värkar jättebra! Men hur höga betyg måste man ha, står inte på sidan vad jag kunde se?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Wellcraft
2014-08-04 00:42
#11

Går man hundinriktning som jag krävs inga skyhöga betyg, jag hade mest E, ett F och några C, D och ett B.

Ska du gå djurpark gäller ungefär samma samt djurvård & sällskapsdjur, djursjukvård kräver lite högre betyg.

Sen beror det även på hur många som söker det året, men de som vill komma in brukar få göra det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MissanTissan
2014-08-04 00:51
#12

Vill gå hund i så fall. Hur mycket får hundarna vara med i vardagen? Är det många lektioner som dom får det?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Wellcraft
2014-08-04 00:57
#13

I ettan är det mest hundpromenader, lite hälsokoll, kloklippning, trickträning, spårträning osv.
Man får ibland använda andras hundar om man vill.
Är inte mycket alls i ettan just, utan då är det väl 2-3 lektioner med just hund.
Dock kan hundarna följa med mycket på resterande lektioner, friluftsdagar osv när man är utomhus.

Viktigt att alla hundar kan hanteras & funkar med de flesta hundar, då fler kommer att använda din hund under lektionstid.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
MissanTissan
2014-08-04 02:51
#14

Min hund funkar med alla andra hundar, men kan låta vid hundmöten..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Wellcraft
2014-08-04 16:28
#15

Det spelar ingen roll, oavsett ifall hunden skulle vara otränad & ouppfostrad osv, det viktigaste är att den ändå är hanterbar & inte hugger efter alla hundar den får syn på.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MissanTissan
2014-08-05 22:19
#16

Han hugger inte, utan kan skälla ibland, mest mot labradorer då han tror att det är hans bästis..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Wellcraft
2014-08-05 22:27
#17

Då skulle han funka jättebra på dagiset. Finns fler hundar så skäller där & har diverse "problem" hunden behöver inte vara perfekt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MissanTissan
2014-08-05 23:23
#18

Okej! :D

Ska gå hundkurs med honom nu i höst för att försöka få bort det. Vilket jag tror kommer funka fint. Får hoppas för det bästa!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Eliinn
2014-08-06 17:46
#19

Måste inflika lite  angående att det är svårt att få jobb inom djur efter gymnasiet.
Jag har själv gått Djurvårdslinjen på gymnasiet, fick jobb innan jag ens tog studenten på en djurpark via en praktikplats. Jobbade där lite till och från i 2 år, mest på sommarhalvåret.
Jobbat lite smått på nån fårgård men sen har jag tyvärr haft "vanliga" jobb utan djur. Så JA djurjobben växer inte på träd direkt och djurjobben handlar mycket om kontakter kontakter och kontakter.
MEN jag vill ändå inflika och säga att själva djurvårdsutbildning är så oootroligt kul och intressant om man verkligen brinner för djur! Jag ångrar inte en sekund att jag gick den utbildningen, oavsett vad för yrke jag har i framtiden. 
Det flesta naturbruksprogram har ju dessutom högskolebehörighet och en del har ju dessutom så att man kan kombinera sin djurutbildning med naturvetenskapliga ämnen (som jag gjorde)
Så oavsett så är det väldigt lätt att utbilda sig till nå helt annat efter gymnasiet om man inte känner att jobba med djur var ens grej eller att det helt enkelt finns för få jobb :)
Jag hade flera klasskamrater som redan då visste att det ville bli något annat (ex. polis, tatuerare m.m.) Men som brann för att hålla på med djur. 
Man har inte förstört sina chanser i arbetslivet bara för att man väljer djurvårdlinjen, Näst intill alla naturbruksprogram har högskolebehörighet. 
Dessutom så har jag märkt att många arbetsgivare (icke djurjobb) ser positivt på att man gått djurvård, vi djurmänniskor har lite skinn på näsan helt enkelt och är inte rädda att ta i ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Wellcraft
2014-08-06 19:17
#20

Tycker verkligen inte det är svårt att få jobb när man går en linje inom naturbruk, iaf på min skola får man väldigt bra kontakter & mkt praktik.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
MissanTissan
2014-08-07 17:37
#21

Vill gå linjen hund, men tror jag antigen vill jobba som polishundsförare eller öppna mitt alldeles egna hundhem utomlands. 

Alla som känner mig vet att jag KOMMER jobba med djur, eftersom jag har varit djurmänniska sedan 2 års ålder, och vad jag tycker en "semester" är, är att åka utomlands och jobba på hundhem.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: