Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3462 ggr
xxmammaxx
2014-07-24 17:36

Hjälp! Sjukskriven sommarvikarie?!?

Jag undrar en sak. Jag har jobbat som vårdbiträde nu i snart 3 veckor. Jag har ett vikariat inom äldreomsorgen som är på 5 veckor. Men nu är det så att jag har börjat få välldigt ont magen jag är gravid i vecka 26 (tvillingar) Men smärtan e ju inte bestående än.. Än så länge klarar jag av att jobba. Det jag undrar är om jag skulle bli sjukskriven får jag då 80% av min lön eller får jag inga pengar alls då? någon som vet? Har inte jobbat alls tidigare så jag har verkligen noll koll. Tacksam för svar..

Annons:
Silver Fox
2014-07-24 17:39
#1

Det är väl Försäkringskassan du ska vända dig till kolla på deras hemsida.

Svarttusch
2014-07-24 17:41
#2

Jag blev sjukskriven under ett sommarvikariat och fick då höra att så länge man har schemalagd tid (alltså har någon form av fast schema) och skulle tacka ja till ett jobb där om man blev erbjuden (och inte behövde vara sjukskriven alltså) får man ersättning grundat på den inkomsten man får under vikariatet. För mig blev det. Blir du dock sjukskriven utan att ha schemalagd tid så vet jag inte…

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

VildaVittra
2014-07-24 17:42
#3

Har du jobbat mer än 2 veckor och har schemalagd arbetstid så har du rätt till sjukpenning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

xxmammaxx
2014-07-24 17:45
#4

Jag har ett schema att följa med fasta tider jag ska jobba. Och jag har bara 2 veckor kvar på jobbet.

xxmammaxx
2014-07-24 17:48
#5

Så även om det är så kort tid så om jag skulle bli sjukskriven så måste jag alltså meddela försäkringskassan?

xxmammaxx
2014-07-24 18:09
#6

Har fått höra att Första dagen är karens (inget betalt), sen får du 80% av vad du skulle ha tjänat fram till dag 14. Dag 15 får du pengar från FK om du fortfarande är sjuk (läkarintyg behövs). stämmer detta?

Annons:
nilma
2014-08-04 12:22
#7

#6 Ja, i stora drag men läkarintyg ska du ha redan efter en vecka.

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: