Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2013 ggr
Zofia89
2014-05-21 16:47

Återgå till arbetslivet

Hej! Jag är 24 år gammal och det är så att jag har 3 stora diskbråck, 1 opererat utan resultat och kotorna har förslitningar. Jag är utbildad både restaurang- och storkökskock men får inte jobba i kök… Jag har varit sjukskriven i 2år och 2 månader nu, innan hade jag endast korta vikariat i stadens olika kök så jag var aldrig riktigt inne i arbetslivet ännu… Nu har jag fått klartecken av läkarna att jag kan prova jobba 50% och har lämnat in ansökan om delinvalidpension (1år och sedan bedöms min arbetsförmåga pånytt). Nu är dock problemet att jag känner mig väldigt rädd inför att söka jobb och arbeta igen, är rädd att jag inte klarar av att jobba, misslyckas och blir riktigt sjuk igen :-( eftersom jag bara hade vikariat innan har jag ingen arbetsgivare att återgå till.. utan jag ska börja allt om från början, utan att veta vad jag måntro kan jobba med :/ Hur fixar man detta? Någon som varit länge borta och återgått till arbete? Branschbyten? Tacksam om någon orkat läsa. Detta känns riktigt skrämmande att ens tänka på :'(

Annons:
KimE
2014-05-21 22:44
#1

Hör med arbetsförmedlingen om de kan ordna praktik åt dig du borde höra till en prioriterad grupp.

Zofia89
2014-05-22 07:42
#2

Jo jag är i deras rullor, problemet är ju inte nu att hitta en plats… problemet är att jag är rädd, efter över 2 år är tröskeln väldigt hög :-( känns som jag sku vilja fly från detta, kalla fötter liksom.. tillika som jag vill jobba igen… rädd att bli lika sjuk igen och då kan det ta lääänge före man e så bra som nu :/

KimE
2014-05-22 09:04
#3

Sök reda på en plats du tror du kan klara av själv.

Zofia89
2014-05-22 10:47
#4

Skulle vara lättare om man inte skulle vara så förbannat rädd.. vet inte riktigt vad jag skriver oklart då du inte verkar förstå problemet :/ nåväl, därför jag frågade efter folk som HAR varit länge borta från arbwtslivet och sen återgått… För en person som aldrig varit i den siruationen kan omöjligtvis förstå alla känslor man har då man ska försöka hoppa upp i sadeln igen…

Halvdansken
2014-05-24 12:21
#5

Klart att du är rädd, men vad är alternativet? Att sitta hemma och vara sjuk resten av livet? Du får bara bita ihop och överkomma rädslan. Vi är många som fått göra det av olika orsaker.
Men se det som "baby-steps", ett litet steg i taget, så blir det mindre skrämmande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zofia89
2014-05-25 12:45
#6

Tack :-)

Annons:
Push
2014-05-26 16:52
#7

Jag är på väg tillbaka i arbetslivet, är tillbaka på ett gammalt arbete för stunden men önskar mig annat.
Jag är rädd, men när jag inte kan sova eller jag känner mig nyckfull för en stund. Då skickar jag iväg mitt CV. Riktigt roligt faktiskt, nästan som att hoppa bungyjump. Bara gör det. Värsta som kan hända är att de säger nej! Du har ju alltid en provanställning först. Ett halvår är ingen lång tid. Det går fort och efter det så lär både du och arbetsgivaren veta om det funkar eller inte.

Jag har knappt någon utbildning men jag borde klara mer än jag tror. Man tror för lite på sig själv.

Zofia89
2014-05-26 17:24
#8

Tack :-) det stöttar mycke att folk förstår känslorna man har :-)

Push
2014-05-29 10:53
#9

Angående att bita ihop. Att bita ihop är inte bra, då ser man det inte från den positiva sidan utan något man "måste göra" man borde försöka se det från ett ljusare perspektiv. Vad får jag själv ut av att vara åter i arbete?
För mig betyder varje inloggning en frihet, frihet att veta att jag får pengar för varje minut jag lägger ned på min arbetsplats.
En minut mindre man behöver lägga på Myndigheter.

Känner man att man måste bita ihop, då borde man tänka över sin situation och se varför man tvingar sig igenom något. Försöka hitta något man hellre vill göra. Man får aldrig vara rädd för att byta arbete.

Jag har alldeles för länge varit tacksam över att ens ha ett jobb att återgå till. Så pass tacksam att jag inte vågade erkänna för mig själv att jag borde lämnat för många år sedan. Jag har varit tacksam trots all otacksamhet jag fått tillbaka. Det har hindrat mig från att vara nöjd med mitt arbete och nöjd med mig själv. Till största delen har arbetet varit ett hinder för mig. Att gång på gång gå tillbaka och hoppas att alla fel och brister löser sig bara jag anstränger mig lite mer, har bara gjort att jag bränt ut mig. Inte bra när man redan är sjuk att försöka kämpa för att lösa något som inte går.

Det underlättar inte att ha ett arbete man inte kommer framåt i. Satsa på något du verkligen känner ger dig något. Det gör livet mycket lättare att göra något man gillar och känner sig levande med.
Exakt vad det är, är svårt att säga. Men våga gå ifrån ett arbete du inte trivs med!

Upp till toppen
Annons: