Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2731 ggr
Emmetem
5/19/14, 1:46 PM

18 år, studerande, jobb?

Hej!
Just nu studerar jag Naturvetenskap och avslutar år 2 av 3 nu i juni. Jag har ett jobb på en biograf där man får väldigt dåligt betalt. Jag vill gärna ha ett jobb nu i sommar där jag kan jobba från tredje veckan på sommarlovet hela lovet ut i princip, och sedan arbeta helger och eftermiddagar. Men jag har ingen aning om hur man ska gå till väga. Har gjort CV (allt utom mitt personliga brev är klart), men vet inte vart jag ska söka! Har hört att många föreslår inom vården? Men hur kan man söka dit, och vad kan man göra där?

Jag är uppe i ett virrvarr frågor och tankar just nu! Känner att jag behöver hjälp! 😕

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Lia
5/19/14, 2:13 PM
#1

För det första så tittar jag alltid på jobb på arbetsförmedlingen.se - det är jättebra och man kan ställa in specifika inställningar (så som sommarjobb, utan erfarenhet, utan körkort osv). Så prova där.

Vad gäller undersköterska så prioriteras alltid de med utbildning först. Så i min mening är det svårt att få sommarjobb där. Men det går ju såklart. Får man jobbet så gör man allt en utbildad undersköterska gör (tex hjälpa till med mediciner, personlig hygien, aktivera, umgås, mata osv). Jag rekommenderar att söka till ett ålderdomshem där alla lägenheter är samlade. Jag praktiserade ett tag på ett sånt hem när jag inte orkade med skolan, och det var jätteroligt! Lättast är att leta upp mailadresser till hemmen och maila ditt CV och hoppas att de ringer, eller åka dit och lämna det personligen. Ibland finns jobben även på arbetsförmedlingen, men som sagt är det lättare att göra ovanstående.

Aleya
6/5/14, 10:49 PM
#2

Om du inte redan har sommarjobb så känns det dom att du är lite sent ute. Ska man jobba onom vården så ska man söka typ i mars. Annars kan du ju ringa till det lokala äldreboendet och säha att du finns iaf.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Martin
6/6/14, 7:21 AM
#3

#2 Det är inte alltid vården har klart med allt… t.ex. har region Skåne den siste maj i år sökt 200 sjuksköterskor för sommarvik (skaplig framförhållning) :)

Men visst, generellt är sommarjobben redan fixade för de flesta andra - utöver Region Skåne - har ju koll på att sommaren kommer och att man behöver folk och har försökt göra det klart tidigare.

TS: Ring runt, och gå runt och besök ställen du kan tänka dig att jobba på. Det ger oftast mer än att bara skicka ut sitt CV med ett brev. Givetvis har du med dig brevet och CV:et och kan lämna över vid det personliga mötet.

Det är mina tips.

mvh Martin

Aleya
6/6/14, 10:43 AM
#4

#3 en sjuksköterska har ju utbildning på universitetet, ts skulle inte ens få kalla sig undersköterska. Men fattar din tanke och därför skrev jag att hon skulle kolla med det lokala äldreboendet. :) Ellet bara gå till någon butik och säga samma.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Martin
6/6/14, 1:34 PM
#5

#4 Jodå, det vet jag mycket väl: Jag bara menade att har man inte sett till att säkra den kompetensen ens (och det är ju inte en de saknar) med så kort varsel så borde det finnas ganska stora chanser att det finns något annat ställe där man kan ha behov av vikariat av en sommarvikarie. Säkert olika från ställe till ställe också.

mvh Martin

fidojunior
6/7/14, 10:20 AM
#6

På platsbanken finns det fortfarande annonser ute om vårdbiträden och undersköterskor så har du inte fått sommarjobb än finns det fortfarande chans att få. 

Sök inom hemtjänst, gruppboende och äldreboende. Du har ett CV men du måste ha ett personligt brev där du berättar mer om dig själv och varför de ska anställa dig. Det kan ju vara positivt om du också ringer till dem direkt och berättar om dig själv. 

Om du aldrig har arbetat inom vården tidigare vore ju äldreboende bäst där du har kollegor nära till hands till skillnad från hemtjänst där du arbetar mer själv ute hos dem äldre. På mitt förra jobb inom hemtjänsten var majoriteten av personalen vårdbiträden utan vårdutbildning.

Inom hemtjänst är det hjälp med vardagliga sysslor som att laga mat, påklädning, städ, inköp, ledsagning, medicin, dusch, tvätt.

Annars finns det livsmedelsbutiker också som kanske fortfarande söker personal.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Annons:
Nosen
6/7/14, 5:33 PM
#7

Servitris kan jag tipsa om :)

Upp till toppen
Annons: