Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1780 ggr
93mli
4/24/14, 12:04 PM

Rätt till övertidsersättning?

Hej! Jag vikarierar som personlig assistent sedan februari. Har ingen sysselsättningsgrad på mitt avtal utan jobbar vid behov. Inatt har jag jobbat 23-08 och i morse blev jag utringd till en annan kund och ska jobba 13-22:30. Har jag rätt till någon form av övertidsersättning? Företaget jag jobbar hos är anslutna till kommunal.


Annons:
[Moa-]
4/24/14, 7:53 PM
#1

Hur skall du ha rätt till övertid om du inte har avtalat någon grad som du kan arbeta över? Nej, du får helt enkelt betalt för de timmar du arbetar och kan neka att arbeta om du så önskar.

93mli
4/24/14, 10:38 PM
#2

#1 Okej, var som jag började misstänka då. Hade nämligen för mig att jag fått det tidigare, men när jag började fundera lite till så tror jag att jag gick på rad då. Hmm. Har verkligen noll koll på kollektivavtalet, måste läsa igenom det lite noggrannare. :)


[Moa-]
4/25/14, 5:18 PM
#3

Okej, tror att om du i vissa fall kan få övertid om du arbetar mer än 100 % under en månad tror dock att det operationaliseras väldigt olika, på ett enskilt pass kommer du aldrig att kunna få övertid.

93mli
4/26/14, 3:46 AM
#4

#3 Aha okej. Min kompis berättade att de brukar få övertid om de jobbar mer än 10 h samma dag. Mest därför jag började fundera. Fast det är i en annan kommun.


[Moa-]
4/26/14, 7:47 AM
#5

Okej, låter märkligt, men har de avtalat om det så gäller det, på samma sätt som vad du avtalat gäller. LAS är semidispositiv, vilket innebär att kollektivavtal går före LAS.

[Murvel]
5/5/14, 10:14 AM
#6

Har du inte rätt till vila? Eller missförstår jag ditt inlägg: jobbade du till åtta en morgon och sedan skulle du börja jobba kl 13 samma dag?

Annons:
93mli
5/5/14, 10:56 AM
#7

#6 Ja det gjorde jag. Som jag har förstått det så har man rätt till elva timmars sammanhängande vila under varje period på 24 timmar, men 24-timmarsperioden behöver inte förläggas mellan 00:00-24:00. Med andra ord så kan jag ha min vila före första passet och efter det andra.


Upp till toppen
Annons: