Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2073 ggr
[Emma J]
2014-04-10 15:55

Personlig assistent

Vet inte om det här är rätt forum, men nu har min pappa varit arbetslös i 5 år. Situationen är ohållbar och eftersom han vägrar anmäla sig till arbetsförmedlingen och bara söker de jobb han vill ha känner jag att jag måste göra något. Då kom jag på att han skulle kunna bli personlig assistent åt min lillasyster som har en sjukdom och tydligen har vi blivit rekommenderade en assistent åt henne. Detta skulle inte innebära att han gör något mer än han redan gör, bara att han skulle få en inkomst som vi desperat behöver efter att ha haft huset till salu i ett år utan framgång. Så tänkte kolla upp möjligheterna för det här. Vad krävs för att bli anställd som personlig assistent åt sitt eget barn? Behövs någon utbildning eller erfarenhet inom vården? Hur går man tillväga? Tacksam för svar!

Annons:
isla
2014-04-10 15:58
#1

Nej det krävs ingen utbildning eller vårderfarenhet för att vara personlig assistent. Kolla upp möjligheterna, men kolla även så det går ihop ekonomiskt eftersom ev vårdbidrag kommer dras ner/dras in i samband med att assistansen söks/beviljas.

Lycka till!

parsley
2014-04-10 16:09
#2

Det krävs ingen utbildning för att vara personlig assistent åt en anhörig. För att assistens ska beviljas krävs ett beslut från kommunen eller försäkringskassan. Det räcker alltså inte att någon inom t ex vården eller skolan rekommenderat det. Kontakta LSS-enheten på kommunen eller försäkringskassan för mer information.

annzoo
2014-04-14 14:08
#3

Har din lillasyster fått beviljad tid? Vet din pappa vad som krävs av honom. Vill hon under hans arbetstid tex åka till en kompis måste han följa med dit och stanna och ej lämna henne där. Har ni ett assistentbolag som hjälper er se till att de är godkända av socialstyrelsen att bedriva personlig assistans.

Hur gammal är din lillasyster? Är hon minderåring krävs bla registerutdrag från polis. Detta borde även gälla anhöriga.

alla passar inte som personlig assistenter

[Emma J]
2014-04-15 13:30
#4

Tack för era svar! Får se hur det blir.

deeman
2014-04-16 15:18
#5

Vill dock bara säga att vård av anhörig/närstående omfattas av ett bidrag och pga. det så ser jag det inte som ett jobb i den bemärkelsen som ett traditionellt sådant. Det är givetvis ändå jättebra om din pappa kunde hjälpa och vårda sin dotter/din syster, det vore ju det ultimata. Men det bästa är nog att far försöker ta sig i kragen ;-) och söker bl.a andra jobb än dem han vill ha.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Emma J]
2014-04-17 19:07
#6

#5 Såklart vore det det, men nu har jag inte så mycket kontroll över vad han gör och inte gör.

Annons:
Upp till toppen
Annons: