Annons:
Etikett04-yrken
Läst 2836 ggr
wingren
3/11/14, 7:32 PM

Jobba med djur

Jag vill gärna jobba med djur, som arbete då. Tyvärr tjänar man väldigt dåligt som så kallad "djurskötare". Men tankar, åsikter och lagar om djur går hela tiden framåt och djuren får mer och mer respekt och status i samhället. I framtiden ska jag ha en gård med lite olika djur men med hästar som största mål. Jag är inte superintresserad av fåglar men i princip alla övriga djur. Både lantbruksdjur och smådjur som marsvin.

Mina primära frågor är egentligen: Vad finns det för fler yrken där man arbetar med/om djur? (exempelvis hovslagare). Hur hittar man dessa utbildningar eller lär sig mer om hur man går till väga för att utöva yrket?

Sedan är jag glad över all information runt omkring ämnet exempelvis lön, jobbsituationer, krav/önskemål, efterfrågan etc :) Tack på förhand!

Annons:
Kimji
3/11/14, 7:45 PM
#1

Det finns ju så många yrken…
Veterinär
Veterinärassistent
Djursjukvårdare
Djurskyddsinspektör
Biolog
Agronom
Jobba på djuraffär
Jobba på hunddagis/hundpensionat
Bonde eller annan form av uppfödare
Hundinstruktör och liknande
Mängder med hästyrken (har dålig koll på dom)

Har säkert glömt många…
Du bör kanske fundera mer på vad det är du vill få ut av att jobba med djur så blir det lättare.

wingren
3/11/14, 8:35 PM
#2

Jag vet inte riktigt inom vilket område eller vad för djur jag vill jobba med än därför det är så svårt. Har skickat efter information om lite olika yrken för o få mer kunskap iaf. Jag tänkte att om jag rådfrågar folk kanske jag får information jag inte hittat/fått reda på och då kanske kommer att tänka i nya banor.

jag förstår att det är svårt att ge ideer när jag inte riktigt vet men det breddar ju lite för er också ;)

Kimji
3/12/14, 10:00 AM
#3

Var är du nu? Går du på gymnasiet? Om du gått ut, har du bra betyg?

Själv läste jag djurvård på gymnasiet. Som du säger så tjänar man inte mycket och det finns inte många jobb. Jag har haft ett jobb som djurskötare och sen har jag jobbat med helt andra saker. Men jag tyckte att det var en väldigt bra utbildning att ha som grund om man vill jobba med djur i någon form. Dessutom var det då dom roligaste åren i mitt liv.

Jag läste sedan vidare till biolog och hade stor nytta av de kunskaper jag redan hade i tex djurfysiologi och en rad andra ämnen. Som biolog kan man jobba med allt som har med naturen att göra, men är man intresserad av däggdjur så kan man välja att inrikta sig på tex etologi (läran om djurs beteende), zoologi (läran om djur) eller viltbiologi (praktisk kunskap om svenska vilda djur). Man kan få en bra lön (allt mellan 20000- 38000 beroende på var man jobbar) men däremot är det svårt att få jobb.

wingren
3/12/14, 4:23 PM
#4

Har varken bra eller dåliga betyg o har gått ut gymnasiet. Vad gör en biolog? :)

KimE
3/14/14, 11:31 AM
#5

Biolog: forskning,medicinutveckling, miljöinventeringar, åtgärdsplaner,miljöinspektioner och mycket mera.

The_snow_falls
3/18/14, 7:00 AM
#6

Det finns flera olika yrken inom hästnäringen, lönen är lväldigt beroende på hur kunnig man är inom sitt område. Exempel på yrken är: Ridlärare (ridskola, specialinriktade) Beridare Hästskötare Hovslagare Galoppjockey/tränare Travkusk/tränare Hästmassör Hästtandläkare Veterinär Djurvårdsinspektör Kiropraktor Ridskolechef Osv… :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: