Annons:
Etikett11-praktik
Läst 4200 ggr
teezan
2/24/14, 5:13 PM

rättigheter som praktikant?

jag är 25 år och går andra året på högskolan och just nu är det fältstudier som är i fokus, det vill säga att man praktiserar.

det som nu slog mig är att jag är väldigt orolig för att bli "utnyttjad" som arbetskraft när det egentligen går ut på att jag ska få ut och kanske lära mig saker som är kopplat till mina tidigare studier. 

i och med att det var första dagen idag kan jag ju inte säga så mycket men jag kände dåliga vibbar gällande utnyttjarbiten. det jag fick göra var att arbeta självständigt, precis som de andra som jobbar i butiken, med en syssla som jag inte kommer få ut någonting av om det fortsätter så i fem veckor. 

jag förstår ju att det är upp till mig och jag ska ta upp detta med chefen, det vill säga förklara att jag inte är en högstadieelev som inte bryr sig utan att jag faktiskt vill få ut något vettigt, mycket med tanke på att jag ska skriva en rapport under tiden jag gör praktiken. dessutom är butikschefens roll något som intresserar mig då det är det jag pluggar till, då förväntade jag mig lite att få hänga med henne och se vad en chef faktkskt gör, lite "behind the scenes". självklart måste jag ju göra sysslor som andra i butiken & chefen gör, men jag vill ha mer erfarenhet på grejer runt omkring mer än kassa och upplock av varor.

hur funkar det egentligen med praktik? är det inte meningen att man ska vara med någon och testa på och studera hur de jobbar, inte bara göra viktiga men samtidigt lite "meningslösa" saker (just med tanke på varför jag är där)? det bör ju inte vara så att jag bara är där som en extra person, de ska väl klara sig utan mig egentligen? vad kan man egentligen förvänta sig?

nu vet jag ju inte om jag kommer känna mig nöjd senare men just nu känner jag en klump i magen som säger att jag kanske inte kommer få ut något av min praktik, som jag så gärna vill, och jag vet inte vilka krav jag kan ställa eller vilka rättigheter jag har som praktikant?

Annons:
slarvigt
2/24/14, 5:21 PM
#1

Har du ingen praktiksamordnare på skolan? Börja med att prata med den tycker jag, så kanske ni gemensamt kan komma fram till något?

teezan
2/24/14, 5:26 PM
#2

#2 vi har en person som har "hand om" oss som är på praktik och vi skulle höra av oss till henne om vi inte var nöjda. dock tror jag att jag ska ge butiken en chans först och förklara läget i morgon, innan jag klagar hos henne, men lyssnar de inte måste jag nog ta ett snack med hon som är ansvarig för praktiken. visserligen kan jag ju höra mig för hos henne vad jag kan förvänta mig och sådär redan nu.

KimE
2/24/14, 5:40 PM
#3

Det är normalt att man får både handledning/utbildning och att arbeta en del. Ibland finns det inte lämpliga aktiviteter att ha med praktikanter på heller.

slarvigt
2/24/14, 6:19 PM
#4

#2 Jag tycker du ska prata med skolan först. Det föreslog min skola, för att det inte skulle skapas onödiga konflikter :)

teezan
2/24/14, 9:35 PM
#5

#3 jovisst det är sant, och jag förstår ju att de är en del av det hela, men jag är rädd att jag endast kommer göra samma saker varje dag och det kommer inte ge någonting alls.

#4 jag tänker tvärtom, att det skulle kunna bli onödiga konflikter om jag "går bakom ryggen" på dem och inte rakt och ärligt säger hur jag känner och önskar att jag ville ha det, särskilt om de faktiskt förstår mig och kan hjälpa mig med det jag önskar.

slarvigt
2/24/14, 9:40 PM
#6

#5 Din praktiksamordnare kan ju säkert berätta mer om vad du kan förvänta dig och ge råd, utan att tala med praktikplatsen. Men du gör ju som du känner, såklart.

Annons:
teezan
2/24/14, 9:45 PM
#7

#6 ja, precis, det tänkte jag kanske göra:) får säga till henne att hon inte behöver kontakta dem i detta läget i alla fall.

Upp till toppen
Annons: