Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 4101 ggr
Iskall
2/22/14, 11:31 AM

Hur finner man ett jobb?

Jag har varit arbetslös länge. Har bara haft strö jobb och åtgärder som af har ansett att jag skulle gå på sen jag slutade skolan och nu är jag strax över trettio år.

Men jag är ganska less på alla åtgärder som af har och alla ströjobb. Jag vill ha ett riktigt jobb.

Men hur finner man ett jobb?

Hur ska man göra för att få ett jobb?

Jag vill ha ett jobb nu, helst igår. Så hjälp mig någon. Jag tycker att det är jobbigt att säga att man är arbetslös när man träffar på folk som man inte har träffat på länge.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
fidojunior
2/22/14, 9:33 PM
#1

Du får söka jobb helt enkelt. Via platsannonser, ringa eller gå dit direkt. CV och personligt brev behöver du ha. Nu söker ju många sommarvikarier och det är ett bra tillfälle för jobb och chans till att stanna kvar efter sommaren.

Inga funderingar på att studera vidare då? Finns ju universitet, enstaka kurser, folkhögskolan, yrkeshögskolan och liknande.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Åsa S
2/23/14, 9:51 AM
#2

Jag fick mitt jobb via yrkeshögskolan, 30% av utbildningen var praktik. Jag fick extrajobb på en av mina praktikplatser under utbildningen och såsmåningom ledde det till ett vikariat som sedan ledde till ett tillsvidarejobb på ett annat ställe som hörde till samma företag. Fundera på vilka områden det verkar finnas jobb inom och utbilda dig inom något , gärna på YH eller något annat ställe där det finns gott om riktig praktik (inte den typen AF brukar syssla med som företagen mer ser som gratisjobbare, på YH och liknande får du ju uppgifter som ska göras på praktikplatsen och liknande) .

Iskall
2/24/14, 10:20 AM
#3

#1 Jag gör allt det där redan. Men inget tycks hjälpa för att finna ett jobb :(

#2 Vad krävs för att gå på yrkeshögskola?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Åsa S
2/24/14, 3:42 PM
#4

Ofta är det att man har gått på gymnasiet med godkända betyg som krävs, det är lite olika beroende på vilken utbildning det är, krävs det avancerad matte i yrket är det då mer än bara grundmatte som ofta krävs vid intagning medans i andra tbildningar så kan det räcka med grundmatte och liknande.

fidojunior
2/24/14, 6:09 PM
#5

Vissa YH-utbildningar t.ex. apotekstekniker kräver att man har minst 6 månaders erfarenhet inom service, vård och försäljning utöver gymnasiebetyg. Men som #4 säger varierar det beroende på vilken utbildning det är.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Iskall
2/25/14, 11:04 AM
#6

Vart vänder man sig ifall man gå nån utbildning där?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
fidojunior
2/25/14, 4:59 PM
#7

#6 Här finns info om det :) https://www.yrkeshogskolan.se/Om-ansokan/ sedan vet jag inte om det finns flera likadana skolor men där finns iallafall utbildningar på olika orter i Sverge.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Halvdansken
2/25/14, 6:00 PM
#8

Vad vill du? Vilken typ av arbete är du intresserad av?
Utbildning är ju givetvis det första steget.

Kan du tänka dig flytta för ett jobb? Var bor du (alltså hur långt från närmsta stora stad el liknande)?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gur4m1
2/26/14, 8:38 PM
#9

Jag gick en ågärd via AMS, i ett halvår där jag lyckade sknyta sociala kontakter och fick stöd hos jobbcoacher (precis som dig, varit så gott osm arbetslös med ströjobb sen jag slutade gymnasiet). Sen sökte jag under tidne osm jag gick åtgärden- ett timjobb på ett ställe där man kunde jobba kvällar- Så då gick jag både på åtgärden under dagtid och sen vidare till kvällsjobbeti 4 timmar de flesta kvällar. Det blev lite som arbetsträning för ärligt- att gå in 100% i ett arbete efter så långt arbetslöshet är _tungt_ och SVÅRT och väldigt sällan att man ens får det till att börja med.

Efter tre månader sökte jag till ett annat jobb (första jobbet var ett telefonjobb med väldigt dåligt betalt och inget kollektivavtal eller så)- som är under dagtid där jag fick ha arbetspraktik en månad innan jag sen fick bli timanställd där. Nystartsjobb via AMS som vi som är över 30 och långtidsarbetslös har rätt till och är ett sätt som kan ge dig jobbmöjligheter- för det påverkar inte din lön eller så. Det är bara att du blir mer attraktiv för någon att anställa dig och se vad du går för.

Här har jag jobbat i ett år nu i Maj, som städare (ca 60-70+ tim i månaden. Jag har även börjat jobba på ett annat telefonjobb kvällstid(ca 30 tim i månaden) 2 dar i veckan + mitt städjobb. Båda ställena har kollektivavtal och enligt mig, bra lön för det jag gör med tanke på att jag är helt outbildad. Jag trivs.

Jag upplever att det där "skitjobbet" som jag tog för ett år sedan (och fortfarande är anställd på- men inte jobbar så mycket hos just nu) var som en propplösare som öppnade upp möjligheter- + att jag kunde använda både dem och min jobbcoach (efterosm jag skötte mina åtaganden bra även om man kan tycka att många uppgifter är meningslösa) som referenser.

Det gör skillnad för den som kollar på ditt CV om det står "går hemma och gör nada sen en tid tillbaka" eller "jobbar hårt och har disciplin men vill mer! Ge mig en chans" :)

+ att det ger en självkänsla och välmående att bara ha ett jobb. Det i sin tur tror jag också gör dig till en person som blir mer attraktiv att anställa. Så börja söka bland lågstatusjobb osm inte kräver mycket i utbildningsväg, och kanske int eheller är ett drömjobb eller ens något du vill stå ut me di mer än några månader- som språngbräda. Min plan är att fortsätta jobba med städ, jag trivs mycket bra med det- men jag tänker även fortsätta plugga upp mina betyg. Ha något att falla tillbaka på om något år eller så, då städare inte är mitt drömjobb, men också att lönen som timanställd inte är mycket att leva på och jag kan inte tänka mig att jag kommer att orka jobba som heltidanställd med ett jobb som detta i längden.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2/26/14, 8:46 PM
#10

Och om du sökt många jobb utan något som helst resulta,t inte ens någon kontakt från deras sida så kanske du behöver 1. Se över ditt CV och 2. Ditt perosnliga brev som ska vara just perosnligt för varje företag/arbetsplats. 3. Kanke måste se över om du kanske måste vidga ditt sökande. 4. Om du inte redan gör det, själv följa upp dina ansökningar personligen över telefon.

På mitt första jobb gick jag peronsligen in dit med mitt CV. Jag tror det gjorde ett gott intryck, jag var den enda som de ringde in från min åtgärdsplats där fler hade sökt samma jobb. Och då var det trots allt ett jobb som de nästan skulle kunna anställa en hund för att göra.

Andra jobbet, där använde jag mina referenser. När de inte ringde upp mig så ringde jag upp dem och det slutade bra fö jag jobbar där nu. I början, första 3-4 månaderna jobbade jag knappt 40 timmar i månaden. Idag har jag fått egna kunder som jag städar hos, som är just mina och det utökas ständigt. Så jag hoppas på att ha över 100 jobbtimmar varje månad innan hösten ^_^

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MrsGoldfire
2/27/14, 10:30 PM
#11

Min kompis gick runt till olika butiker och frågade och fick napp. Sen blev det ett telefonförsäljarjobb, med låg lön, men provision. Hen hade ingen utbildning, men var väldigt positiv och glad.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

MagnusLindgren
4/3/14, 5:55 PM
#12

Det lättaste sättet att få jobb är att hitta de "dolda jobben". Dvs jobb som inte utannonseras.

Sen är det tyvärr så att det är lättare att få ett jobb, när man redan har ett jobb, även om det bara är en timanställning, så gör det mycket att kunna skriva i sitt CV att man har en pågående anställning. Även om det är en timanställning.

När jag var klar med mina studier på universitetet var det svårt att få jobb. Men jag tittade runt på hemsidor och var införstådd att jag inte skulle få drömjobbet med en gång.

Jag fick en timanställning som personlig assistent och jag gjorde helt enkelt en spontanansökan. De hörde av sig efter 2-3 dagar och ville boka tid för en intervju.

Sen hittade jag jobb i en vikariepool, där det stod på deras hemsida att de alltid behöver vikarier och att man kan skicka in sitt CV och personliga brev. Jag provade att söka, även om jag inte är utbildad lärare, så fick jag hoppa in som vikarie inom förskola och grundskola.

Efter ett halvår som lärarvikarie, kontaktade en klasskompis från universitetet mig. Han frågade om jag var intresserad av ett sommarvikariat på ett boende för ensamkommande flyktingungdomar. De behövde vikarier och klasskompisen hade kommit och tänka på mig, eftersom jag ändå jobbat inom skolan och därmed fått erfarenhet.

Erfarenhet som var nödvändig för att få jobba på ett flyktingboende. Jag trivdes bra med sommarvikariatet och fick fortsätta som timanställd. Nu jobbar jag i huvudsak på flyktingboendet och ibland som som lärarvikarie.

Det är inte lätt att få jobb, men av min erfarenhet så är det som sagt att försöka hitta de dolda jobben som gäller. Att titta runt på hemsidor, ringa, gå dit och lämna CV.

Sedan också använda sig av kontakter.

Lycka till!

Publicerar mina foton på min hemsida: www.magnuslindgren.net/


 

Imasy
4/5/14, 11:16 AM
#13

Är väl lite i samma sits som du. Pluggar lite för att inte få ett blankt CV, men med examen i hand kommer jag inte ha en chans till jobb iaf.

Omöjligt att få ett jobb trots ett ok CV, kan inte starta eget pga dagens byråkrati. Så jag ledsnade och orkade inte slösa bort min tid på ingenting längre.

Sedan nyår söker jag jobb i Norge, fick två erbjudanden ganska snabbt, men tackade nej till dessa då det inte gav någon ekonomisk garanti. Blev uppringd igår av ett företag som måste ha rotat fram mig i deras databas, ett jobb som jag verkligen vill ha och som skulle vara till fördel i framtiden för mig.

Får jag det så blir det heltid fast och då sticker jag för gott.

Annons:
Upp till toppen
Annons: