Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
01. Allmänt

Hur fungerar sparade semesterdagar?

2014-02-21 22:22 #0 av: Soleii

Hej!

Har en fråga dom jag säkert får svar på på måndag, men är så himla nyfiken, dels lite orolig så tänkte fråga er som är kunniga härinne:

Jag avslutar min anställning nu den 28 feb. Jag har 8 sparade semesterdagar plus 5 dagar som jag jobbat ihop för i år, dvs 13 semesterdagar som jag då ska ha ut i pengar. Men på min sista lönespec, som kom idag, stod bara min vanliga lön- inga extrapengar.

Hur fungerar det med utbetalning av semesterdagar vid uppsägning? Förstår att det fungerar olika hos olika arbetagivare, men borde den utbetalningen inte stå specifierad i lönespecen också, eller trillar de in automatiskt eller hur kan det fungera?

Anmäl
2014-02-21 22:26 #1 av: Aleya

Du får det som jag: Nästa månad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2014-02-21 22:30 #2 av: Soleii

Okey, fungerar ju också :) vi får alltid lön för innevarande månad så tänkte att det kanske gällde semestern med. Har mejlat och frågat (har blivit fattig student ;) men får ju inte svar förrän måndag! :) Men så är det ju säkert

Anmäl
2014-02-21 22:32 #3 av: Aleya

Får ni lönen redan första månaden ni jobbar eller får ni den månaden efter?

Byter jobb den 3 mars, jag slutar på nuvarande den 28.

Så får mina semesterdagar och eventuell flex i pengar i mars + lön från det nya jobbet = jag får min lön samma månad som då jag börjar jobba.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2014-02-22 08:09 #4 av: Soleii

Ja, får lön för tex januari i januari, så då får jag min sista lön nu i feb och sen semesterersättningen "bara" i mars då. Därav förvirringen, men det är ju klart det är så nu när du säger det :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.