Annons:
Etikett11-praktik
Läst 1832 ggr
ilenna90
2014-02-21 12:27

fråga om praktik

jag håller på och försöker få tag i en praktikplats genom arb.förmedlingen (har letat länge men det känns ganska omöjligt just nu.) men undrar vad som kan tänkas vara bäst? Att ringa till butikschefen och fråga efter en praktik och samtidigt få fram att jag jobbat i butik tidigare och därför har bra vana.
Eller om det är bättre att gå in direkt till butiken och försöka fråga?

Finns det några här som jobbar i butik och kan svara på vad ni föredrar? Är det enklare att ta det i telefon för att det kan kännas stressigt om någon kommer in i butiken eller är det snarare en fördel?

Eller finns det några andra som sökt praktikplatser och kan berätta vilket som funkade bäst? :)

Jag tycker det är ganska jobbigt överlag att prata med människor jag inte känner (med undantag för när jag väl jobbar och då går in i en yrkesroll så att säga) och om det blir något svamligt att prata med någon direkt face to face så kanske det direkt gör så att dom säger nej haha? D: Därför har det varit något lättare att ringa för att jag då kunnat börja med att berätta att jag arbetat tidigare och sedan komma till saken. Men det känns som att det skulle vara svårare i den fysiska butiken.. Men om det ökar chanserna så kan jag såklart göra det ändå.

Tips? :)

Annons:
KimE
2014-02-24 08:06
#1

Att gå in i butiken och fråga ökar chanserna det är svårare att säga nej när man ser den man pratar med. Se till att du pratar med rätt person.

Åsa S
2014-02-24 15:45
#2

Kan även vara bra fundera på chansen till vidare jobb efter praktiken, väljer man detaljhandeln ska man vara medveten om att det är svårt få jobb där många sätter i system att ta emot praktikanter istället.

Kan vara bra kolla in andra branscher med typ lager, vård, hemtjänst och liknande där det kan vara större chans till en anställning efter att praktiken är slut.

ilenna90
2014-02-24 17:24
#3

# 2 jo jag vet det där, jag har testat på många olika praktiker i olika branscher men vissa branscher funkar helt enkelt inte för mig personligen (som tex. lager.) Men jag är med i ett projekt och det finns lite andra möjligheter också ifall jag bara kommer in på en praktik så det ska nog ordna sig :)

Upp till toppen
Annons: