Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3918 ggr
CupcakeGod
2014-02-15 22:49

tvång på att jobba?

Asså… Jag börjar verkligen undra om det är något tvång på att man ska jobba. Dessutom verkar många sådär hjärntvättade. 

Varenda gång jag säger att jag inte behöver tjäna pengar för att jag har så det räcker för 5 familjer så får jag alltid likadant svar "Men du måste jobba. Annars kommer du bli kriminell.".

Dom flesta börjar jobba så fort dom blir färdigutbildade och slutar jobba när dom har 10 år kvar att leva. Jag gillar liksom inte hur samhället fungerar.

Kan någon förklara varför det är så?

Annons:
Åsa S
2014-02-16 09:59
#1

Har man pengar så det räcker så nej man måste inte jobba men ofta tror jag man lever kortare tid då ifall man inte skaffar sig nån bra hobby el dyl så man får utveckla sig själv och använda hjärnan vilket främjar hälsan.

Sedan får jag uppfattningen du ser jobb som något negativt, tråkigt ifall du aldrig fått uppleva ett jobb dit man går med glädje. Jag har ett dåligt betalt jobb men jag trivs väldigt bra och det är många skratt under dagen och jag har bra arbetskamrater. Om jag vann en himla massa pengar tror inte jag att jag skulle sluta jobba ifall jag har ett så kul jobb som jag har idag, jag skulle nog mera gå ner i tid eftersom det är rätt tungt fysiskt + man kanske vill utveckla sina hobbies lite mer.

Halvdansken
2014-02-16 14:19
#2

Nä, man måste inte jobba. Pensionärer jobbar inte. Det är en annan sak att man kanske ska sysselsätta sig med nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fidojunior
2014-02-16 21:02
#3

De flesta jobbar för att få pengar. Pengar måste man ha för att det kostar att bo någonstans, för att försörja sig själv och andra familjemedlemmar, för mat, kläder, medicin m.m. Alla föds inte med pengar i handen som räcker livet ut, såvida du inte har någon som försörjer dig men den personen jobbar antagligen. Pengar tar slut och då måste man skaffa sig pengar igen. Är du miljonär kommer dina pengar ändå ta slut om du inte ser till att hela tiden få en inkomst.

Förutom pengar är jobb viktigt för att kunna ha något att sysselsätta sig med, lära sig saker, träffa människor osv istället för att bara sitta hemma.

Pensionärer jobbar inte nej men de har jobbat en gång i tiden.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Stallmima
2014-02-18 14:25
#4

Har man pengar så det räcker och blir över måste man inte jobba men den vanliga invånaren här i världen måste jobba för att överleva med allt. Om jag hade en förmögenhet som skulle räcka livet ut skulle jag hålla på med det som jag tycker är kul

Novisan
2014-03-02 08:21
#5

Jag hade inte heller jobbat om jag inte behövt pengarna. Då hade jag bara haft en massa hobbys :)

Honestyisdead
2014-03-12 15:50
#6

Har man pengar så man kan betala sitt boende och leverne behöver man inte jobba. Har man inte pengar så måste man jobba.

Annons:
CatchFatch
2014-03-12 16:21
#7

Bara jag som undrar hur du får pengar i sådanafall?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

CupcakeGod
2014-03-12 18:25
#8

#7 Mina föräldrar.

Honestyisdead
2014-03-12 18:43
#9

#8 Menar du att dina föräldrar ska försörja dig som vuxen så att du slipper jobba? dina föräldrar kommer tyvärr inte allti finnas för dig.

CupcakeGod
2014-03-12 20:40
#10

#9 Nej, nej. Alltså, jag har ett konto som jag inte kan använda än. Där ligger mina pengar.

Honestyisdead
2014-03-12 20:45
#11

10 Tvivlar på att det finns så mycket att du klarar dig till pensionen.  Det kostar att leva tyvärr. Om vi räknar snålt och du lever på 6000kr per månad; hyra och leverne  så går det 72000 på ett år. Räkna sedan in klädköp, läkare, tandläkare och andra oförutsedda kostnader.

Stallmima
2014-03-12 20:49
#12

Kanske CupcakeGod har ett par mille på banken, men är man slösaktig tar de fort slut. Som sagt man måste ju inte jobba om man har pengar men kan bli tråkigt i längden om man inte har något att göra istället

vallhund
2014-03-14 04:17
#13

Jag skulle med största sannolikhet arbeta även om jag hade x antal miljarder på banken.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
tlover
2014-03-14 21:05
#14

Skulle jag ha med pengar skulle jag inte försöka bli bra/frisk nog för att kunna jobba med ett jobb (däremot skulle jag fortfarande hålla på med saker)

Däremot skulle jag inte vilja leva på andra (tex föräldrar el min man) så oddsen för att jag skulle vinna de miljoner som skulle krävas för att leva livet ut (vi blir gamla i min familj också) är nog inte så stora.

Däremot ser jag ingen mening med att jobba 100% eftersom jag är inte i behov av såna summor pengar.

l'm back

[Moa-]
2014-03-14 21:39
#15

Personligen ser jag att arbeta som personlig utveckling, jag skulle inte må bra av att gå hemma och inte göra något eller känna att jag bidrar till samhället. 

Cupcake; anser du att det är rimligt att någon annan skall betala för din ovilja? Nej, säger som man inte får, jag tror att du kommer att växa till insikt i denna fråga.

[Murvel]
2014-03-19 16:06
#16

#10 Du har pengar så det räcker till att "försörja fem familjer"? Att ha familj är dyrt, att betala för sig själv och säg två barn kostar mer än 10 k i månaden, och att försöja fem familjer kostar därmed över 50 k i månaden. För att det ska räcka ett år talar vi alltså om över 600 000 kr (50 000 gånger 12) kronor på ditt sparkonto. Det räcker dock knappt till en bostadsrätt. 

Antingen är du oerhört naiv och tror att dina pengar på kontot kommer att räcka längre än vad de gör. Eller så har du det oerhört gott ställt och behöver faktiskt inte jobba. Grattis i så fall! 

Den som kastat ur sig att "om man inte jobbar så blir man kriminell" verkar dock vara något av ett stolpskott. Om jag hade lika mycket pengar som du så hade jag börjat aktivera mig med något som gör så att jag träffar lite vettiga människor i stället. Kanske hoppa på en mastersutbildning utomlands och inte behöva ta studielån. Win-win.

Halvdansken
2014-03-19 17:30
#17

Om du inte har tillgång till pengarna nu, så är du förmodligen under 18. Säg att du lever i 70 år til och använder 250.000 per år till bostad, mat, resor, försäkringar (jag räknar betydligt högre än de andra, för du kommer förmodligen att köpa hus, bil osv också för pengarna).
Då behöver du ha 17.500.000 på kontot.
Iofs kan du investera i aktier osv och få avkastningr och ränta på det (som man betalar skatt på), men om du har mindre än 10-12 miljoner på kontot så hade jag nog börjat tänka på vad jag skulle jobba med i framtiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2014-03-20 07:27
#18

#7 du glömde inflationen, allt blir ju dyrare och dyrare, inte ens räntor på sparkonton väger ju upp inflationen i längden (det beror ju såklart på vad man har för ränta) så det är antagligen betydligt mer som behövs.

eller var det därför du tänkte att TS skulle satsa på aktier?

l'm back

Halvdansken
2014-03-20 17:19
#19

#18 - var den till mig?
Ja, att få pengar på rent sparande är inte så lätt, möjligen kan man få 2-3 % på nåt under ett par år, men då ska man också vara ganska aktiv i att investera och köpa/sälja.
Akiter är säkrare, men ingen garanti. Jag hade rent personligt tur med några jag köp som ökat ca 7 gånger pengarna, men jag har också förlorat på andra.
Fastigheter och konst kan vara en annan variant att föröka kapitalet, men då måste man ju börja med ganska mycket. Som tydligen vår TS gör :-)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2014-03-20 21:16
#20

#18 ja jag tappade en etta 😊

l'm back

Annons:
[Mustangcab]
2014-03-23 16:08
#21

#18 Vi har ingen inflation vi har deflation.

[Moa-]
2014-03-23 17:10
#22

Mustangcab; vi hoppas ju dock att detta är ytterst tillfälligt, och prognosen är att vi är uppe i målet 2 % inflation till 2015, även om det givetvis är omöjligt att säga säkert. Dock kan vi givetvis inte räkna med fortsatt deflation/0-inflation, då kommer vi att få se mer drastiska åtgärder. http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

Gur4m1
2014-04-03 21:45
#23

Jobb är viktigt för man betalar skatt och har en sysselsättning och för de flesta är jobb en livsviktig sak, grunden till självständighet och försörjning. Så är det så märkligt att vi är hjärntvättad till att tycka att jobba är bra för karaktären? :) För de som "slipper" jobba pga arv eller någon lottovinst är ju rätt få trots allt och många av dem verkar ju ändå välja att fortsätta ha någon typ av sysselsättning. går man abra hemma och lever på andras "pengar" så är man bara lat och lär ävl bli kriminell av att vara uttråkad 🤪

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: