Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 2786 ggr
Nosen
1/28/14, 5:31 PM

Loneforhojning

Jag har jobbat extra vid behov i ett ar nu. Hade minsta lonen nar jag borjade eftersom jag bara hade nagra manaders erfarenhet och ingen utbildning inom omradet.

Nu har jag over ett ars erfarenhet och har kunskaper inom flera olika omraden pa arbetsplatsen :)

 Kan man fraga om loneforhojning da? Eller galler inte det nar man jobbar extra? 

Kan papeka att jag har jobbat varje manad och juni-december var det flera dagar i veckan.

Annons:
Gunlog
1/28/14, 5:55 PM
#1

När det gäller löneförhöjning efter erfarenhet så är det, i de flesta löneavtal, att man får det efter två års tillsvidareanställning. Ta reda på vilket fackförbund som gäller på din arbetsplats och hör med dom, eller om det finns en facklig representant att tala med. Är du inte medlem i det aktuella facket så kan det vara så att arbetsgivaren inte alls ger dig någon löneförhöjning, men så är sällan fallet. Det är också helt beroende på vad du har för anställning. Är det en timanställning, behovsanställning eller timvikariat? Det lättaste du kan göra är att prata med en facklig representant först. Hör med honom eller henne vad timpengen är för tillsvidareanställda och andra vikariat på stället. Finns inte det så ring facket. Du kan naturligtvis prata med arbetsgivaren, men det är bra om du vet lite om löner på din arbetsplats innan du kommer med löneanspråk. Frågan är om du har enligt ingångslön eller vad, för har du det kan det bli jättesvårt. Tala med någon som kan din arbetsplats. Lycka till! ;-)

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
2/2/14, 7:36 PM
#2

gunlog; vad har du för källa på detta?

Årlig löneförhöjning är norm oftare vid byte av arbetsuppgifter. 

Fackförbund gäller ej per arbetsplats, utan du som arbetstagare väljer fritt vilket fackförbund som vederbörande vill vara ansluten till. 

Nosen; är du ersättningsbar, skulle det gå att ta in någon annan som gör det du nu gör? Lyft frågan på ett tydligt men kravlöst sätt, motivera varför du anser att du skall ha högre lön, kräv inget och hota aldrig om du ej är säker på att du kommer att fullfölja det. Som regel har något större företag och organisationer en policy för hur dylika frågor hanteras.

Gunlog
2/2/14, 8:05 PM
#3

Ja, jag som arbetstagare väljer själv vilket förbund jag vill vara ansluten till, men låt säga att jag är med i transport och jobbar inom handels och jag behöver hjälp så hjälper inte transport mig. Det är inte säkert att handels accepterar att gå in och hjälpa trots att transport lägger in en fullmakt…

Observera att de nämnda fackförbunden endast är exempel…

Har precis haft ett fall där en lastbilschaufför ville gå med i GS (fd. Grafiska), men Grafiska sade nej.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
2/2/14, 8:08 PM
#4

P.S. Källan är mig själv. Har suttit många år inom facket… D.S.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
2/2/14, 8:30 PM
#5

Gunlog; på min arbetsplats finns tre aktiva förbund, utöver detta hade det inte varit något konstigt på något sätt om jag varit med i något annat. Så jag vidhåller att jag anser att det var en mycket märklig formulering.

Gunlog
2/2/14, 8:36 PM
#6

Det är i så fall för att det krävs 3 aktiva förbund på din arbetsplats, eller för att de är samarbetsvilliga till just det området…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
[Moa-]
2/2/14, 8:49 PM
#7

Nästan alla företag har någon form av administration som ofta har egna fackförbund, ett eller flera för den operationella huvudverksamheten och sedan finns det ofta någon form av specialförbund. Jag kunde som sagt välja på två förbund som är aktiva på min arbetsplats, men funderade trots detta att ansluta mig till ett tredje som är strikt titelbaserat. Att förenkla det till att det endast skulle förekomma ett förbund är inskränkt och att göra det alldeles för enkelt för sig. Det är inte så det fungerar. Jag har aldrig arbetat på en arbetsplats där endast ett förbund förekommit, inte heller hört talas om någon dylik arbetsplats.

Gunlog
2/2/14, 8:52 PM
#8

Jag har arbetat på, i alla fall två, men kommer säkert på fler…

I presentvarubutik samt som telefonist på taxiväxel.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
2/2/14, 9:01 PM
#9

Gunlog; ja, men företaget du arbetade i växeln på var troligen ett större företag, där växeln var en avdelning? De som faktiskt körde taxin var troligen med i ett annat förbund, samma sak med dem i ledningen, på ekonomi-/HR-enheten och IT-supporten…

Gunlog
2/2/14, 11:32 PM
#10

Nej. Alla tillhör transport inom taxi, Moa…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
2/3/14, 5:38 PM
#11

Gunlog; låter extremt extremt ovanligt och ologiskt. Hur hanterar facket alla interna problem. Universitetsutbildade brukar som regel tillhöra något av Saco-förbunden som exempel.

Gunlog
2/3/14, 9:42 PM
#12

Moa, inom taxi har du två tjänster, antingen kör du bilen eller så sitter du i växeln och dirigerar den… Det finns ingen IT-support, det sköts av någon inom företaget alt. ett externt IT-företag som i så fall inte är anställda inom taxiföretaget… COM-radio som finns i varje bil ägs av bilägaren, men servas av ett externt företag. All service sker externt, alltså tjänsterna köps… Ska jag förklara det ytterligare? Universitetsutbildade som har extra-arbete som taxichaufförer är nog inte så vanligt, men om de tillhör Saco så går inte Saco in och förhandlar vid en ev. konflikt, skulle de göra det så är det nog ytterst ovanligt då deras expertis inte ligger i Transports avtal. Det är Transport som förhandlar efter en fullmakt/överlåtelse accepterad av Saco. Tycker detta har spårat ur totalt nu och har inte alls att göra med vad TS har undrat om…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
2/4/14, 5:40 PM
#13

Gunlog; i ditt företag ja. Självfallet har större taxiföretag en administration och ekonomiavdelning exempelvis, att tro något annat är naivt. 

Jag anser endast att du måste se helheten.

Annons:
Gunlog
2/4/14, 5:43 PM
#14

Och jag anser att du inte ska fortsätta på detta. Alla inom taxi tillhör Transport. Punkt.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
2/4/14, 5:59 PM
#15

Herregud, snacka om att blunda för verkligheten… Du vet att man är helt fri att fritt välja fackförbund va? Annars bör du börja om på grundkursen…

Gunlog
2/4/14, 6:11 PM
#16

Jag blundar inte för verkligheten, jag vet mycket väl vad DU menar, men du tycks inte acceptera vad jag skriver… Min kunskap. Det finns arbetsplatser med endast ETT fackförbund knutet till hela verksamheten! Acceptera det nu och gå vidare…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
2/4/14, 6:16 PM
#17

Du får tro vad du vill, men det känns fel att du sprider felaktigheter till andra. Ja, det finns ett fåtal ytterst små arbetsplatser där samtliga är anslutna till samma förbund, men det är ett val, inget tvång eller måste.

Gunlog
2/4/14, 6:42 PM
#18

Att du tycker det känns fel är mig helt egalt, men när det gäller fackliga frågor, vilket är stora grejor, så svarar jag ENDAST om jag vet från egen erfarenhet.

Och anklaga inte mig för att sprida falsk information. Så många år jag har suttit i facket, så många förhandlingar jag suttit vid (och "vunnit" de flesta), så många arbetsplatser jag haft genom åren… Nä du, här är en som vet vad jag pratar om. Har ejsg inte varit säker på min sak så hade jag aldrig yttrat mig.

P.S. Personliga påhopp tas lättast i pm, om du har fler… D.S

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
2/4/14, 6:45 PM
#19

Jag har inga påhopp, jag anser dock att du bör fundera över hur du formulerar din "fakta".

Gunlog
2/4/14, 6:52 PM
#20

Ge dig nu, Moa… Ska du förstöra ännu mer? Du börjar med tomma ord nu som inte ens har en betydelse… Jag går ifrån diskussionen nu för du har urartat totalt…. TS får väl göra som du säger istället så att du blir nöjd…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
[Moa-]
2/4/14, 6:57 PM
#21

Vad skall jag ge mig gällande, jag förstår verkligen inte vart du anser att jag har fel. Däremot så håller jag med om att vi lägger ned då vi inte kommer framåt.

Upp till toppen
Annons: