Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2444 ggr
gickan87
1/13/14, 6:09 PM

Känner mig utnyttjad

För att dra det hela kort, jag har jobbat i en livsmedelsbutik i 4 år. I sommras blev jag uppsagd men har fortsatt som vikarie.

Jag får även A-kassa vilket gör att jag bara får stämpla och jobba samtidigt i 75 dagar.
Detta vet min chef och har alltid försökt fixa sammanhängande arbetsveckor.

Men nu efter nyår kräver chefen att jag ska jobba 1 dag/vecka.

Jag får även vikariera för en som är sjukskriven men jobbar inte alls hens tider utan bara några timmar/dag, offtast stängning

Känner mig så utnyttjad bara för att jag inte får tacka nej till jobb. Och samtidigt rinner mina stämpeldagar iväg.

Jag känner mig inte ens välkommen till jobbet längre, varken av chef eller arbetskamrater.

Och en fråga till, har jag rätt att kräva ut mina semesterpengar? Jag är ju uppsagd men kvar som vikarie, vet inte hur det fungerar?

Hur gör man när man inte får tacka nej? 😕

MVH Erika :)

Annons:
Sjöstjärna
1/13/14, 6:13 PM
#1

Det där låter in schysst, har du pratat med facket?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

gickan87
1/13/14, 6:13 PM
#2

Jag är ju inte med i facket :/

MVH Erika :)

Sjöstjärna
1/13/14, 6:19 PM
#3

Men företaget bör vara, du kan prova att kontakta dem ändå.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

gickan87
1/13/14, 6:26 PM
#4

Ja, företaget är med i facket. Får ta och prova ringa dem! Tänkte även ta upp detta med min handläggare på arbetsförmedlingen när jag ska dit nästa vecka.

MVH Erika :)

Sjöstjärna
1/13/14, 6:33 PM
#5

Ja, gör det! Det låter verkligen som om de utnyttjar dig och det ska du inte tillåta.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

martdat
1/21/14, 6:16 PM
#6

du ska kunna tacka nej om inte lönen den veckan uppgår till 90 procent av vad du skulle få ut i akassa. men ring kassan o fråga så att det inte ändrats.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Åsa S
1/22/14, 9:27 AM
#7

+Gå med i facket så du kan få nån som representerar dig!

 Hade du varit med i facket är det ju inte säkert du ens blivit uppsagd för det är inte lätt säga upp någon bara sådär ifall man följer lagen. Det är väl mest ifall man gjort något olagligt eller om arbetsgivaren kan bevisa arbetsbrist och att det är för mycket folk som jobbar, och med tanke på att du fortsätter jobba så låter det ju inte som om det är övertalighet av arbetskraft på jobbet.

[Moa-]
1/25/14, 9:12 PM
#8

Åsa S; arbetsbrist ifrågasätts sällan som grund för uppsägning. Eftersom TS nu endast får arbeta en dag och enstaka timmar i veckan så låter det ju som om behovet av arbetskraft har gått ned, framför allt baserat på att TS vikarierar för någon som just nu är sjuk.

Sedan är det helt klart en tråkig situation. Har du sökt arbete i alla andra butiker?

gickan87
1/25/14, 9:16 PM
#9

#8 Stämmer bra, blev uppsagd pga arbetsbrist och facket var med på det.

Jag har pratat ut med chefen och det hela var bara ett missförstånd :)

MVH Erika :)

[Moa-]
1/25/14, 9:22 PM
#10

Vad skönt! =) Dock rekommenderar jag ändå att du söker andra arbeten så du kan få en heltidsanställning om det är detta du önskar.

gickan87
1/25/14, 9:43 PM
#11

#10 Jomen självklart söker jag aktivt andra arbeten :)

MVH Erika :)

[Moa-]
1/26/14, 11:53 AM
#12

Toppen, då önskar jag dig lycka till! =)

Upp till toppen
Annons: