Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1140 ggr
[Thorbahn]
2013-12-14 21:24

Fundering ang att söka jobb

Hej!

När jag sökt jobb i Sverige har det slagit mig att i princip alla arbetsgivare har frågat hur jag tänkt mig att lösa med boendet (en del av dessa har varit inom en timmes bilpendling hemifrån).

Söker jag jobb i t.ex. Norge får jag inte den frågan överhuvudtaget..

Vad kan detta bero på? Det är ju inte så roligt att få epost om att man inte är intressant p.g.a. "fel" bostadsort..

Någon som har någon idé om orsaken till detta?

Annons:
ChristianK
2013-12-14 21:37
#1

Kan väl dels bero på den otroliga bostadsbrist det är i många kommuner som gör att arbetsgivare drar öronen åt sig, för att de t.ex. kan tro då, att man inte kommer att kunna flytta närmare jobbet en lång tid framöver, och det ses som en nackdel.

Har själv upplevt det där att man kan bli ignorerad i princip, ifall man söker jobb som ligger runt 5-10 mil ifrån en el mer. Du ska helst bo nära och vara lättillgänglig osv. 

Har man inte pengar att köpa en bostadsrätt för på annan ort, så är man ju ganska körd om man försöker söka jobb mer än 10 mil bort..om du inte har tur då, och kan få en hyres snabbt, el har kontakter.

Så Arbetsförmedlingen kan ju stoppa upp sitt "Du måste söka i hela Sverige, annars!" Hjälp mig med en lägenhet då jävla nötter.

[Thorbahn]
2013-12-14 21:45
#2

Jo, men teoretiskt borde det ju vara svårare att hitta en bostad i Oslo än att ta bussen eller bilen varje morgon ;)

Har mest reagerat på att den frågan har jag bara fått från Svenska arbetsgivare när jag söker jobb i Sverige och Norge (ungefär 50-50)

ChristianK
2013-12-14 21:51
#3

#2 Ja, men som sagt, bostadsfrågan är ett stort problem för många i Sverige, klart de börjar nojja över det.

[Thorbahn]
2013-12-14 22:13
#4

Hur som helst så tänkte jag ta mig en tur över gränsen och se om jag får något jobb på samma gång.. (Inom dagspendlingsavstånd)

Kanske skulle vara en lösning att bygga hybel-bostäder även i Sverige där det är bostadsbrist. :) Skulle säkert lösa många problem på en gång..

Tackar iaf för ditt svar och iaf en teori om vad det kan tänkas handla om. Har jobbat över en timmes körning hemifrån (enkel väg) i många år, så det har känts konstigt att få frågan när jag sökt på samma avstånd hemmifrån som de jobben varit..

[Moa-]
2013-12-19 18:21
#5

Jag fick arbete många mil hemifrån, på två olika orter, bostad är ju mitt problem, men klart att det kan anses relevant i vissa fall. Jag har även korrigerat tider på anställningsintervjuer med detta som grund, vilket förståelse visats för. Tror dock att det skiljer mellan olika typer av arbeten och personer, hur flyttvänlig och flexibel en person bedöms vara…

oh-la
2013-12-20 09:57
#6

mitt tidigare jobb (innan mitt nuvarande) sökte jag i Göteborg för placering i Stockholm. när jag skrev på papper hade jag två månader på mig att lösa boendesituationen. det var liksom inget snack om att det var 50 mil fel. å andra sidan skulle jag ju flytta upp, men jag hade inget boende när jag tackade ja till jobbet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: