Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2233 ggr
Gasoline
2013-12-10 19:49

Extra jobb, svårt att säga nej

Idag ringde ett företag till mig som jag i några år har jobbat extra hos vid jul med att köra bud, de ville ett jag skulle jobba även detta år. Det var kul att dom ringde in mig även detta år, det måste ju tyda på att dom uppskattar min arbetsinsatts och tycker att jag tillför företaget något positivt. Förra året jobbade jag på mitt ordinarie arbete, när det var dags att gå hem slängde jag i mig någon frukt eller yoghurt för att sedan börja köra dessa bud, som extra knäck. Ofta hade jag även övertid på mitt ordinarie jobb då detta är innan jul. Jag var bara hemma och sov. Jag kände att detta verkligen inte var bra, ryggen värkte, jag hann inget, jag kände mig stressad, utmattad och var nära bristningsgränsen. Trotts detta har jag svårt att säga nej, jag orkar verkligen inte! Jag svarade bara att jag inte vet hur mycket övertid det blir på mitt jobb och att jag skulle titta in om jag hade tid över. Hur hanterar jag en sådan situation?

Annons:
Halvdansken
2013-12-11 00:44
#1

Beror ju på vad du vill. Eftersom det är tidsbegränsat så vet du ju att det tar slut. Vill du ha extra pengar? Vad har du för övriga plikter (barn, djur, pojkvän)?

Varför skulle du ta det här jobbet? För att du känner dig smickrad eller för att du behöver/vill ha extra inkomst?

När jag var runt 25 så jobbade jag full tid på mitt ordinarie jobb, sen som i 2 år bartender på fredag-lördag på en rockklubb i Malmö (KB om det är nån malmöbo här inne). Så de blev inte mycket sova av. Men det var för att jag tyckte det var roligt. Inte för att jag kände mig tvingad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gasoline
2013-12-11 01:39
#2

Jag tycker att det är ett roligt jobb, precis som mitt ordinarie. Den extra inkomsten skulle även sitta bra just nu då jag har haft några dyra månader. Däremot orkar jag inte detta år, jag misstänker att jag kommer att ha övertid så det räcker på mitt vanliga jobb innan jul och att sedan åka iväg på mer arbete är utmattande i längden. Jag är redan trött, jag har inte haft så mycket semester på några år och ser verkligen fram emot långledigheten. Jag vet inte hur jag ska tacka nej, känns som att jag måste hitta på någon "dålig ursäkt" :-/ förutom att jag känner att jag inte kommer att fixa detta rent fysiskt och psykiskt detta år så har jag även hand om julfirandet detta år. Min sambo lär ju inte direkt fixa något med detta skulle jag kunna tro. Jag får även hem folk redan den 20 dec. Förra året fick min sambo sköta allt med med mat och hushåll/huset, då jag bara var hem och sov. Förmodligen kan jag välja att jobba utvalda dagar då dom är tacksamma för all hjälp dom kan få, men då måste jag hitta på ännu mer "ursäkter" för att inte jobba resterande dagar. För min egen skull vill jag säga nej, men jag törs inte, vet inte hur jag ska göra det på ett fint sätt.

Halvdansken
2013-12-11 11:50
#3

Du behöver inte hitta på ursäkter. Säg som det är "Tyvärr, jag har övertid redan på mitt ordinarie jobb, möjligen kan jag komma på tisdag" (eller vad det nu är).
Det finns säkert nån annan som blir glad för att ta din plats.

Det är alltid enklast att bara säga som det är. Att det andra jobbet har press inför julen och måste ta in extrapersonal är inte ditt ansvar. De klarar sig nog ändå.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

deeman
2013-12-15 13:52
#4

Håller med #3 du behöver inte ursäkta dig alls.
Du har ett ordinarie jobb som du prioriterar.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Gasoline
2013-12-15 15:37
#5

Jag sa till arbetsgivaren att jag skulle lika förbi om jag hade tid. Kommer nog inte att dyka upp, har varken tiden eller orken.

obstitant
2013-12-16 20:52
#6

Orkar du inte så orkar du inte. Är det ok för arbetsgivaren att du ger ett så luddigt svar, eller skulle det vara schysstare att säga rent ut att du har för mycket övertid redan, så att de vet att de måste leta efter någon annan?

Annons:
Gasoline
2013-12-16 21:03
#7

Ja, jag tror att det var ok med ett luddigt svar då det inte ifrågasattes, misstänker att de förutsätter att jag inte dyker upp och gör jag det så är det nog en bonus. Jag hade tänkt åkt förbi imorgon när jag ändå ska handla och säga att jag inte kommer att ha tid. Dom bor i princip granne med mataffären.

Upp till toppen
Annons: