Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 1554 ggr
Nedakh
2013-12-01 18:49

Vad är viktigast för er?

Som rubriken lyder, vad är viktigast för er?

Ett jobb där man jobbar med något man verkligen brinner för eller ett jobb där man får så bra betalt som möjligt?

Annons:
Nedakh
2013-12-01 18:52
#1

Jag själv jobbar hellre med ett intresse än på ett jobb där man tycker allt är hemskt tråkigt, men tjänar bra på.

martdat
2013-12-04 21:59
#2

viktigast at jag trivs på mitt arbete. hellst då något jag brinner för- dessvärre har jag inte ett sådant i nuläget men arbetar ändå inte med nått jag ogillar . pengar måste man ha men jag är nöjd bara jag klarar mig. viktigast att må bra i mig själv. pengar är inte allt.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gasoline
2013-12-08 19:40
#3

Viktigaste för mig är att trivas på jobbet och med arbetsuppgifterna, sedan är det ett plus om man tjänar bra :-)

Rebiz
2013-12-09 08:21
#4

Just i dagsläget har jag inte lyxen att välja ett jobb jag brinner för över lönen/mängden arbete  tyvärr.. Men hade jag kunnat så hade jag hellre valt att jobba med något riktigt kul istället såklart! :)

fidojunior
2013-12-10 10:08
#5

Viktigast är att trivas, behöver inte vara att man just brinner för det man gör men att helt enkelt känna att det ändå ska bli kul att vakna upp på morgonen och gå till arbetet.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

obstitant
2013-12-16 20:50
#6

Jag tycker inte det är så enkelt. Det är en avvägning mellan själva arbetet, lönen, arbetskamraterna (som för mig nog är den allra viktigaste faktorn) och sen andra saker runtomkring som fysisk plats, företag som känns bra att jobba för, hur det passar in i en större plan för mitt liv osv.

Ett jobb där jag delvis trivdes men ändå var rätt missnöjd var ett timvik där jag både hade dåligt betalt och på andra sätt inte fick någon uppskattning från ledningen. Jobbet var ok, kollegorna var ok, men det fanns verkligen inte ett spår av generositet, omtanke eller uppmärksamhet från högre håll, det var som om man inte ens existerade i organisationen. Små detaljer som att inte få någon julklapp, aldrig få vara med på utbildningar eller handledning, inget eget skåp i omklädningsrummet, inget passerkort utan fick ringa på för att komma in (det var inte bara jag utan likadant för alla timvikarier) osv. Där blev lönen viktig som en symbol för hur lite cheferna verkade bry sig om oss. När de dessutom inte höjde lönen ALLS på flera år (dvs en reallönesänkning) ruttnade jag till slut och bytte jobb. 

Jag kan ärligt säga att jag är glad över att ha en bra lön nu. Samtidigt skulle jag inte göra vad som helst bara för en hög lön, om jag inte kunde stå för verksamheten eller om jag vantrivdes med den psykosociala arbetsmiljön. Men jag skulle förmodligen lättare kunna göra något ganska ointressant tillsammans med intressanta arbetskamrater, för en hygglig lön, än att göra något helt superfantastiskt givande tillsammans med otrevliga människor.

Ja, när jag tänker efter är det nog faktiskt viktigare med ett bra arbetsklimat och schyssta arbetskamrater än både lön och arbetets innehåll.

Annons:
Upp till toppen
Annons: