Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2796 ggr
jobbsokare
2013-10-18 00:53

Jobbsök i FAS 3?

Jag är snart på väg in i FAS 3 och man hör ju en mängd rykten om att det inte längre tillåts att söka jobb mer än ca en dag i veckan vilket är alldeles för lite. Övrig tid på vardagar ska man istället utföra diverse "sysslor". Själv har jag hela tiden aktivt sökt jobb och ägnat betydligt mer än bara en dag i veckan och det känns bisarrt att man ska hindras från att söka jobb enbart för att man kommer in i FAS 3.

Så jag skulle gärna vilja höra av er som redan är i FAS 3, hur många timmar/dagar tillåts ni att söka jobb på en vecka? Vilka anordnare är ni hos?

Annons:
Greigh
2014-04-14 14:46
#1

Enligt avtal får man bara söka jobb 4 timmar i veckan. Resten av veckan skall man praktisera eller utföra slavarbeten för 0:- i ersättning. Många program följer dock inte alla principer i avtalet och du kan få låna en dator och söka jobb under den tiden du inte har någonting att göra. Medan vissa program följer med strikta principer och t.o.m har stämpelklocka. Det beror helt på var du kommer att placeras någonstans.

Här jag är nu så söker jag jobb så ofta jag bara kan, dvs. mer än 4 timmar i veckan!

deeman
2014-04-20 13:31
#2

#TS Du har rätt till jobbsök med 20% av tiden/v har jag för mig.

#1 Så illa är det inte(bevare mig väl, arma Jesus) så att man får 0 kronor i FAS 3. Man får en form ev ersättning beroende på hur situation ser ut eller har sett ut tidigare.
En del har a-kassa  och i medeltal får ersättning om 10. 000 kr + medan andra har försörjningsstöd och lever på existensminimum.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


LouiseKW
2014-04-22 20:37
#3

Jag gör en arbetspraktik på 40 h per vecka, nu är detta ungdomsgarantin men jag måste göra en praktik för att få ut min ersättning. Men jag söker arbete på lunchen och eftermiddagen när jag hinner. Tycker det låter bisarrt att dom som är i FAS 3 inte ska få söka så många jobb som man vill, jag hade nog pratat med min handledare om jag hade varit dig och hört vad han/hon har att säga.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Greigh
2014-04-23 13:55
#4

#2 tyvärr har jag inte rätt till ersättning längre. Jag har blivit utförsäkrad.
Jag måste söka försörjningsstöd för att få ut något.

Upp till toppen
Annons: