Annons:
Etikett04-yrken
Läst 2590 ggr
timmyspititout
2013-10-14 19:33

Gäller muntligt avtal vid anställning?

Hej! 

Jag har påbörjat ett nytt jobb nyss men har efter 2 veckor inte skrivit på några papper eller fått löneförhandla. Nu vill jag sluta pga ändrade familjeförhållanden och min arbetsgivare säger att vi har ett muntligt avtal som gäller och då har jag 1 månads uppsägningstid. 

Har jag uppsägningstid utan ett kontrakt? 

Har jag rätt att löneförhandla - och ifall inte, måste jag fortsätta jobba?

Mvh

Annons:
deeman
2013-10-17 15:53
#1

Du måste ha skriftlig information - senast 1 månad efter att du påbörjat ditt jobb har du rätt att få ditt skriftliga anställningsavtal enligt lagen (LAS) innehållande väsentlig och relaterad information som kan härledas till betydelse för anställningsförhållandet

**Muntligt Avtal 
**Muntligt avtal gäller och ett muntligt besked om jobb hos en arbetsgivare gäller lika väl som ett skriftligt anställningsavtal. Skillnaden och ev. problematik är att det är svårare att bevisa. Risken är att ord ställs mot ord om vad som egentligen har sagts. 

Kom ihåg
Att vid din nästa anställning se till att du får det skrifltligt innan du skriver på och börjar din anställning. 
Säg inte upp dig från din förra arbetsgivare innan du har ett skriftligt anställningsavtal för din nya tjänst. Och tacka inte ja till ett jobb utan att veta lön och andra villkor, råder 

Hör av dig till ditt fack, där får du säkerligen svart på vitt o närmare info i detalj!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: