Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1234 ggr
[MajaWrangstadh]
2013-10-06 00:41

Er utbildning, jobb och lön?

Jag är lite nyfiken på vad ni har för jobb/vad ni tjänar i relation till vad ni har för utbildning. Är det verkligen sant att ju fler examen man har, desto bättre jobb och lön har man?

Alltså, har ni gymnasieutbildning, kandidat, magister, doktor eller något annat? Och i relation till detta, är ni hjärnkirurger med en timlön på 10 000 eller ligger timlönen närmre tio kronor? Osv.

Hoppas jag formulerade detta rätt nu så jag inte trampar på någons tår, jag är bara nyfiken! 

Kram!

Annons:
Halvdansken
2013-10-06 11:51
#1

Gymnasie, Universitet - Systemvetarlinjen 3 år, sen 30 års jobberfarenhet. Nu har jag inte timlön, men ett snabbt överslag ger ca 350 kr/tim.
En relevant utbildning gör givetvis att du har lättare att få jobb, men ingångslönerna är oftast dåliga. Det som fungerar bäst är att byta jobb lite då och då, så kommer man upp fortare.
Beroende på vad för typ av arbete man har kan olika saker som utlandserfarenhet, vidareutbildning, villighet att resa i jobbet mm spela stor roll, och givetvis rent karriärmässiga steg; att bli projektledare, chef osv.
Så nä och ja. Fler examen leder inte automatiskt till högre lön, men den kan öppna dörrar. Det är vad du gör efter din examen som är det viktigaste.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

deeman
2013-10-06 15:07
#2

Utbildning kontra jobb är diskutabelt hurvida det har en påverkan eller inte, inom vissa branscher är det kanske mer sälvklart än i andra som i t.ex hjärnkirurgi - jag vill ju inte att någon utan teoretisk/praktiskt erfarenhet och utbildning ska gröta runt i min hjärna ;-).

Ex. I mitt senaste heltidsjobb så låg jag i det översta skiktet av medianen i lön, hade jag inte haft utbildning och erfarenhet så hade jag legat i det lägre skiktet, kanske inte ens inne i medianen = ingångslön.

Medianen = Medellön

Sedan beror lönebilden också på: Fackliga avtal, hur gammal man är och var man bor, om det är inom privat, statlig eller kommunal sektor etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: