Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1098 ggr
The_snow_falls
10/1/13, 2:08 PM

Jobb för funktionshindrad

Hej

Jag har en lillasyster som går i 9:an och nu håller på att söka till gymnasiet. Hon har inte kunnat få en fast diagnos men om man vill enkelt förklara hennes funktionshinder så är hon efter i utvecklingen mentalt. Hon ser ut som 14,15 men är som en 9-åring i sitt sätt. Hon kommer inte komma ikapp sin ålder som det ser ut nu i alla fall. Så nu väntar ett 4-årigt gymnasium på hennes ansökan. Jag vet att hon älskar djur och vill jobba med det. 

Det jag undrar nu, hur ser det ut för funktionshindrade i jobbmöjligheter överlag? Hur svårt har de det? Vore det bra att ordna så hon fick en praktikplats och kunde komma in i något jobb? 

Tacksam för alla svar :)

Annons:
[Beak]
10/4/13, 12:09 AM
#1

Jag undrar faktiskt precis samma sak, dock går min lillasyster i årkurs 6. Jag vill veta vad hon har för möjligheter och hon älskar också som ovanstående djur!

martdat
10/5/13, 10:51 AM
#2

men utan diagnos av något slag så klassas hon inte som funktionshindrad.  får hon diagnos kan hon få mer hjälp, gymnasienämnden kan ansöka om särskilt stöd så att de kan sätta in extra resurs på hennes skola så hon kan få mer stöttning att klara studierna,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

The_snow_falls
10/5/13, 11:33 AM
#3

De har inte kunnat sätta någon diagnos då de inte vet exakt hur det kommer bli för henne i framtiden eller vad som orsakade mer än att hon är född för tidigt. De har placerat henne som efter i utvecklingen för att hon ska få extrahjälp i skolan. Hon gick i lågstadiet i en vanlig skola med stödlärare men det räckte inte så hon har gått i en skola i Göteborg med enbart barn med diagnos. Hon är även tvungen att gå 4-årigt gymnasium. Hon får det stöd från skolan som alla 4-åriga gymnasieelever behöver och har rätt till. Det jag undrar är vilka möjligheter hon kan ha sedan i arbetslivet? :)

ettlitetalias
10/8/13, 10:33 AM
#4

Jag jobbar med folk som har mentala problem och funktionshinder, och de med inlärningssvårigheter t.ex. kan jobba med de flesta saker. De som har svårt för att läsa och skriva kanske inte ska jobba på kontor, men kan vara riktigt bra i praktiska arbeten, som t.ex. i en fabrik, på en bondgård, trädgårdsarbete, djuraffär eller stall. Möjligheterna är många! :) Det viktigaste tror jag är att hitta ett jobb som man inte kan "misslyckas" med då det kan vara jobbigt för självkänslan om man redan känner sig "efter".

VildaVittra
10/10/13, 2:49 PM
#5

Om hon sedan får en diagnos så går staten in och betalar hennes lön (eller delar av den) en period åt arbetsgivaren för att öka på hennes möjligheter till anställning.

Det finns många jobb som inte kräver ett välutvecklat sinne som lagerarbete, reception, lokalvård, målare.

Jag håller inte med ovanstående om att jobba med djur på bondgård. Vi har mycket problem med ex sjukdomar och för att minska spridningen krävs det en hel del analytisk förmåga. Sen måste man klara av nödslakt och djur som skadats svårt. 

Vill ni ändå prova på gårdsliv för att se om det är något hon vill göra, så kan ni anmäla er frivilliga till att wwoofa. Då jobbar ni för mat och husrum.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: