Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1372 ggr
Fridborg
9/26/13, 4:34 PM

Bara gå?

Hejsan!

Jag har precis fått anställning på ett mindre företag i restaurangbranschen och funderar redan efter 2 veckor att inte fortsätta.

Jag har kollat upp fackregler och insett att saker inte stämmer, men har förbisett ändå eftersom det ändå är ett jobb osv.

Idag blev jag magsjuk/fick influensasymptom och kände att jag behöver stanna hemma, men det finns absolut ingen inhoppare för mig eftersom jag jobbar ensam (förutom kockarna). Den andre servitören kan inte jobba och chefen är utomlands. Mår otroligt dåligt av detta för jag känner ett visst ansvar eftersom jag är den ende "på plats" och det är lön. 

Samtidigt känns det som att det är lika bra att det blev så och sluta. 3 dagar fick jag jobba gratis och inga papper är skrivna än trots att jag påminner (detta skall föreställa vitt jobb). Jag jobbar på utan att något händer.

Man märker även att alla tappat lusten och jag får oftast skämmas på mitt arbete. Kan jag med gott samvete bara ringa och säga att jag slutar?

(visste inte vilken kategori jag skulle lägga detta)

Annons:
martdat
9/26/13, 6:59 PM
#1

tycker att du ska ringa till facket och rådfråga dem. men du ska inte ha dåligt samvete om du är sjuk. de för lösa det bässt de vill att jobba med mat när man är magsjuk är ändå inte ok., att papprena inte är färdiga känns inte ok men om chefen är utomland kanske det är därför??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Fridborg
9/26/13, 7:24 PM
#2

Min mamma gick förbi där och det var helt lugnt. Papper har chefen kunnat fixa nån vecka och "inte haft tid"…

Det är mycket som gör att jag inte vill jobba där. 11 timmars arbetspass utan rast och ibland hinner jag inte ens äta, 75:- i timmen (utan OB) och blir konstant övervakad med kamera av chefen så det känns som att han tittar på mig när jag kommer hem. Saknas något i kassan betalar jag med min lön och skriver jag 10 minuter fel i inloggningsboken får jag 100:- i straffavgift.

Nej, i detta fall kanske man "tjänar" mer på att sitta hemma och få Aktivitetsersättningen…

martdat
9/27/13, 6:37 AM
#3

nä där skulle då inte jag jobba.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: