Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1254 ggr
jobbsokare
2013-08-31 15:01

I Fas 3? Ge stöd och utbyta erfarenheter?

Jag tänkte höra om det är fler här på iFokus som är inne i det sk Fas 3 via Arbetsförmedlingen? Jag har ungefär en månad dit och skulle gärna utbyta erfarenheter med andra i samma situation. Jag upplever att ens vänner inte har varken förståelse eller vill engagera sig i en på det sätt man skulle behöva i en så utsatt situation som det är att vara arbetslös. Det är också svårt för andra att ens förstå vad det innebär om man själv inte varit i samma situation.

Jag har en lång utbildning bakom mig men känner nu på väg mot Fas 3 att jag är deppig och inte känner att det ens längre är lönt att försöka söka sig framåt. Man tappar hoppet till stor del och att nu veta att man dessutom är på väg att "låsas in" varje dag mellan 8-17 där chansen att hamna i en åtgärd som motsvarar kompetens och intresse är minimal gör att det känns ännu mer hopplöst.

Jag skulle gärna dela tankar och erfarenheter med dig/er som är på väg in i Fas 3 eller som redan är där. Det är nog bara vi som upplever det som faktiskt kan förstå och utgöra ett stöd för varandra.

Annons:
deeman
2013-09-01 13:27
#1

Du har inte funderat på någon utbildning? Tänkt dock på att hålla din utbildning inom ramen av 1 år annars hamnar du utanför systemet och får början om från början igen.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Jess89
2013-09-01 14:17
#2

Är ej inne i fas 3, men kan ofta känna mig deprimerad av att vara arbetslös.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

jobbsokare
2013-09-02 00:43
#3

@1: Tyvärr kan jag inte läsa någon mer utbildning då jag inte har CSN medel kvar. Men annars hade detta varit ett alt.

jobbsokare
2013-09-02 00:44
#4

@2: Ja, det är lätt att hamna i ett läge av frustration och nedstämdhet, lätt att känna sig ensam och utanför och att känna att man saknar alternativ för att kunna ta sig in på arbetsmarknaden.

deeman
2013-09-02 17:08
#5

Aha ok dina CSN veckor är slut? AF:s egna utbildningar brukar inte ge så mycket, men har du tittat på vad din AF erbjuder?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


jobbsokare
2013-09-02 23:42
#6

@5: Ja, jag har varit inskriven länge och har ju gått igenom en rad åtgärder, jobbcoach, rekryteringsträffar mm så det är inte där problemet ligger.

Annons:
Upp till toppen
Annons: