Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 1598 ggr
Azeman86
8/22/13, 4:28 PM

*hjälp* Överta en butik, lån etc.

Hejsan! Jag har lite frågor angående att överta en butik och om lån. Jag vet inte om detta är det rätta stället att fråga, men jag tänkte försöka här. Funderar på att prata sedan med arbetsförmedlingen eller banken, men vet inte vilken utav dom två som är bäst att fråga mera om hur det går till att överta ett företag? 

Nåväl, till det jag tänkte fråga om. 

Hur går det till att överta en butik, en djuraffär?
Min pappa vill inte längre hålla igång med sin djuraffär, så jag är sugen på att ta den. Men, jag behöver lån antagligen från banken för att betala lite skulder (för att få bort dom), fräscha upp butiken, fylla på hyllor och sånt. Och även liiite smått marknadsföring (även om man kan göra mycket utav det på egenhand). Men även lite pengar för kurser/utbildning genom Zoorf som krävs för att ha en djuraffär. 

Jag har sen tidigare inget jobb speciellt (har studerat lite de senaste åren), jag har även legat hos kronofogden (är osäker om jag gör det nu) - men jag har en godman som hjälpermig. Jag har varit en hel del på butiken (är uppväxt med den), dock har den mest bara stått still den senaste tiden/månaderna pga min far har tappat helt lusten för den. Och jag tycker det är så onödigt, vi förlorar förstås även kunder på det som är hemskt tråkigt då jag tycker att man ska vara mån och rädd om kunde - även om far vill slå igen butiken.
Men butiken behöver en putt och fräscha upp sig, och för det så behövs det pengar. Och jag funderar då på ett lån och göra en liten omstart för butiken. Men går det tro? Att jag ska kunna ta ett lån? Om jag övertog butiken? Trotts utan jobb och så, men det är för butikens skull. Och jag får ju automatiskt ett jobb genom butiken.

Visst är det en chansning kanske? Men jag tycker att det är värt att chansa, livet består utav chansningar ändå. Och butiken har ju möjligheter eftersom det inte finns så mycket häromkring, och vi riktar mest in oss på fisk och akvarium (som det verkligen inte finns mycket utav här omkring), även smådjur och fågel. Dock finns det lite butiker för katt och hund här omkring, så därför tänkte jag satsa mer på det som inte finns så stort utbud utav här i stan (eller i närheten).

Annons:
je_li_na
8/23/13, 7:50 AM
#1

kul..tycker verkligen att du skall satsa. är inte helt säker., men jag tror att de skall kolla med arbetsförmedlingen så du får starta eget bidrag…banken för lån + banken kan hela biten om att överta/köpa företag.. lycka till

Upp till toppen
Annons: