Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 3838 ggr
[VSK]
2013-08-01 11:18

Vad är skälig lön?

Hej, ställer frågan åt tredje part…

Jag försöker hjälpa en person med löneförslag.

Denne personen jobbar åt ett företag som säljer diverse saker genom att sätta ut annonser på internet samt jobba med hemsidan till företaget. Personen får även göra andra sysslor såsom telefonarbete samt lastbilskörning (inte så mkt men ändå).

Personen är ej utbildat utan självlärd på jobbet och klarar av sysslorna galant. Personen har varit på jobbet i ca 1.5 år nu och vill bli fast anställd.

Personen har ingen jobbdator utan får jobba med sin personliga dator. Personen jobbar även hemifrån vid akuta tillfällen.

Vad är en skälig månadslön för detta netto?

Tacksam för svar.

Annons:
[Moa-]
2013-08-01 11:27
#1

Hur gammal är personen? Vad har personen för tidigare erfarenheter? Vad skulle det kosta företaget att ersätta personen?

[VSK]
2013-08-01 11:31
#2

Personen är som jag 70-talist.

Tidigare erfarenheter vet jag inte riktigt, men jag förstår inte vad det har med saken å göra då denna klarar av jobbet galant. Faktiskt bättre än en som jobbat över 5 år med detta.

Det jag vet är att personen jobbar långt mera än vad hen skall.

[Moa-]
2013-08-01 12:08
#3

Du bör få ersättning för dina erfarenheter och kvalificationer, därför anser jag att tidigare erfarenhet är relevant.

Det låter dock som ett relativt okvalificerat arbete åt ett mindre företag så någonstan mellan 18 000 - 20 000 anser jag skulle kunna vara rimligt.

[VSK]
2013-08-01 15:13
#4

Tack moa för svar. -skall vidarebefodra det.

Glömde säga att det förekommer fotograferande och bildbehandling oxå.

[Moa-]
2013-08-01 15:32
#5

VSK; fotograferande och bildbehandling kan både vara okvalificerat och kvalifcerade uppgifter, så där beror det lite på vad som krävs för hur detta påverkar löneläget. Bildbehandlning på avancerad nivå kan vara mycket efterfrågat och därmed resultera i en väldigt hög lön, men detta beror som sagt på hur efterfrågan ser ut och vilken nivå det rör sig om. Att ta bort röda ögon tillexempel eller dylika enklare ingrepp tror jag däremot inte skulle påverka löneläget.

Vad anser du skulle vara en rimlig lön?

[VSK]
2013-08-01 19:54
#6

#5

ja du inte en aning om jag skall vara ärlig. 20 papp rent låter väl rimligt.

Annons:
[Moa-]
2013-08-01 19:56
#7

VSK; vad avser du med "rent"?

[VSK]
2013-08-01 20:07
#8

Netto.. -har du flera definitioner 🤔

[Moa-]
2013-08-01 20:11
#9

Netto? Det låter i min värld som en extremt hög lön för en dylik okvalificerad administrativ tjänst. Det skulle ge en lön på över 26 000 kronor/mån, vilket enligt mig är helt orimligt för en dylik tjänst om det ej fordras särskilda specialkunskaper i någon del. Du diskuterar som regel aldrig löner netto, utan brutto då skatter och avgifter skiljer sig mellan olika delar av landet och andra omständigheter. (Ber om ursäkt om jag misstolkade ditt inledande inlägg gällande detta.)

Rent skulle jag som övrigt kunna tolka som vitt i jämförelse med svart (deklarerat/ej deklarerat)…

[VSK]
2013-08-01 20:19
#10

#9

Hade du läst #0 lite noggrannare så hade du sett att jag skrev netto.

Hade det gällt svart lön så hade jag ju knappast tagit upp det här 😉

20 papp rent är inte så himla mkt i dagens läge. En nybyggd trea i lite attraktivare område går ju på 12 papp enbart i kallhyra.

Allt är ju relativt.

[Moa-]
2013-08-01 20:57
#11

VSK; jag jämför med arbetet. Vill man ha högre lön så krävs enligt mig mer ansvar och en utbildning. Andra alternativ att få ut mer pengar är "tråkiga" arbeten där lönen ibland går uppåt, samma sak med skiftarbete, men då är det som regel tilläggen och inte arbetet som sådant som ger mer betalt.

En förskolelärare som läst 3,5 år på universitet och har studielån har efter 10 år en medellön på 23 500 kr, hur skall du motivera att någon utan utbildning och studielån och med kortare erfarenhet skall ha högre lön? Detta utan egentligt ansvar, en förskolelärare ansvarar för barnens liv och säkerhet under tiden i förskolan.

[VSK]
2013-08-01 21:00
#12

#11

Att ha hand om annonsering för ett företag anser jag verkligen vara ansvarsfullt.

Gällandes det där med förskola går jag inte in på för det är OT.

[Moa-]
2013-08-01 21:02
#13

Löner är relativa, de förhåller sig till hur andra löner ligger, samt utbud och efterfrågan av arbetskraft på den aktuella marknaden.

Annons:
Halvdansken
2013-08-02 11:15
#14

"jobba med hemsidan till företaget" kan också betyda väldigt olika saker. Från att bara gå in och göra småändringar, till grafisk design och uppkopplingar till bakomliggande databaser, rapportering och programmering.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: