Annons:
Etikett16-försäkringskassan
Läst 3388 ggr
stillness
7/27/13, 1:32 PM

Försäkringskassan spionerar på dig

Försäkringskassan får luska på Tradera

BORLÄNGE

Det var rätt att undersöka en Borlängekvinnas Tradera-konto utan hennes vetskap. Men hon borde ha informerats tidigare. Det anser JO, som nu riktar kritik mot Försäkringskassan.

Relaterat

– Som myndighet fick de tillgång till allt jag hade gjort på Tradera under två års tid. Det är skrämmande, då då jag själv inte fick ut någon information när jag behövde den. Jag känner mig oerhört kränkt, sade den 49-åriga kvinnan till DT kort efter sin anmälan förra sommaren.

Justitieombudsmannen, JO, konstaterar att Försäkringskassan hade rätt att bevaka kvinnans Tradera-konto utan att hon visste om det, men att kvinnan skulle ha givits möjlighet att komma till tals betydligt tidigare.

Det var i början av januari 2012 som Försäkringskassan i Borlänge fick ett anonymt tips om att kvinnan, som fick sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga, bedrev försäljningsverksamhet på köp- och säljsajten Tradera. Det dröjde fram till slutet av mars 2012 innan hon själv fick veta att Försäkringskassan bevakat henne. Då sjukpenningen uteblev kontaktade kvinnan Försäkringskassan och fick förklarat att hennes "traderande" behövde diskuteras. Först i slutet av maj fick hon möjlighet att komma till tals och inte förrän början av juli 2012 fattades beslutet att sjukpenningen skulle dras in under en tid.

Enligt kvinnan rörde det sig om knappt någon inkomstbringande verksamhet att prata om. Hon sålde sådant som böcker och tupperware som hon hade i sin ägo för att reducera utgifterna.

I Försäkringskassans utredning framgår dock att kvinnan sålde företaget PartyLites produkter som oberoende konsult mot provision - alltså var hon ingen anställd som avlönades genom arbetstid. Kvinnan anmälde Försäkringskassan till JO och hänvisade till en proposition från regeringen som lyder att kontroll- och utredningsåtgärder som den försäkrade är omedveten om eller som kan liknas vis spaningsverksamhet inte ska bedrivas av Försäkringskassan.

Från myndighetens håll handlade det inte om inkomsten. Det handlade om att kvinnan genom sin näthandel hade visat att hon var arbetsför. Och att Försäkringskassan öppnar utredningar om människor utan deras vetskap var en befogenhet.

Efter att ha granskat fallet och båda parter uttalat sig håller JO med Försäkringskassan. De åtgärder som vidtagits räknas inte som spaning, då det ligger in sakens natur att utredningen under viss tid måste pågå utan den utreddes vetskap. Men tiden som det tog att fatta beslutet anses omotiverat. Dessutom riktar JO kritik mot att kvinnans sjukpenning flera gånger betalats ut för sent.

Nina Blazevic 0243-644 00

nina.blazevic@dt.se

Annons:
[Moa-]
7/27/13, 11:04 PM
#1

Detta låter som en tidningsartikel, var ifrån i sådana fall och har du rätt att nyttja den?

Upp till toppen
Annons: