Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3826 ggr
farido13
2013-07-12 23:23

djurskötare

hej jag är just nu 14 år och jag kan mycket om djur och drömmer om att jobba på en djurpark. Jag undrar då är det en bra ide eller tjänar man på det

Annons:
Katthemsmatten
2013-07-12 23:27
#1

Jag trodde också att jag kunde mycket om djur tidigare. Nu är jag snart 60 och inser hur litet jag egentligen vet. Försök komma in på ett djurbruksgymnasium och se om du kan bli t ex djurvårdare senare. Kunskap är lätt att bära och ger mycket glädje. Dokumenterad kunskap kan i bästa fall ge arbete, men att bara själv tycka att man kan en sak brukar inte betala sig. Vare sig det handlar om djurkunskap eller annan kunskap.

Vad du menar med 'tjänar på det' har jag fortfarande inte lyckats förstå vad du kan mena med.

Medarbetare Hittekatter iFokus

farido13
2013-07-12 23:40
#2

alltså jag menar då är det lätt att få jobb hos ett djurpark och tjänar man pengar nog med att köpa mat och kläder och hyran och räkningarna.

Katthemsmatten
2013-07-13 09:54
#3

Aha, du menade så. Nej, jag tror inte att det finns så särskilt mycket jobb i djurparker men djurskötare kan ju även behövas på djurhem.

Visst tjänar du tillräckligt för att försörja dig, men det är inget höglöneyrke så om drömmen är lyxvilla med pool, Armani-kläder, Jimmie Choo skor så ska du nog tänka dig en annan karriär, men livet har viktigare värden än statusprylar så prata med din SYO-konsulent om utbildningsvägar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

farido13
2013-07-13 10:15
#4

men vad finns det för jobb som jag kan få en lyxvilla, pool och andra saker

Halvdansken
2013-07-14 11:45
#5

Vad är det du vill egentligen? Jobba med djur eller ha en pool?

Höginkomstjobb i Sverige skulle väl vara vissa typer av läkare, advokater, höga poster i bank- och finans. Investeringar i fastigheter kan ju också generera pengar, men då måste man ha några att starta med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

farido13
2013-07-14 11:55
#6

men tjänar man mycket med att vara polis och mäklare.

är det svårt att utbilda sig till polis mäklare.

Annons:
Halvdansken
2013-07-14 13:40
#7

Som polis har du inga stora inkomster. Som mäklare kan det kanske gå hyfsat bra i högkonjunkturer, men som det är nu är det inga mäklare som blir rika.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stephanie
2013-07-14 15:38
#8

Välj ett ämne som du är intresserad av, och välj sedan ett yrke inom det området som ger bra lön. Det är ingen idé att bara gå efter lönen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

farido13
2013-07-14 22:32
#9

jaha ok

Thaeri
2013-07-15 04:54
#10

Du vill inte ha ett jobb som är välbetalt men som du hatar heller, för då kommer du bli deprimerad.

Pool, märkeskläder, och massor med skor låter kanske som drömmen när man är 14, men man måste tänka ett steg längre, du ska liksom tillbringa 8 timmar om dagen på jobbet, det är en tredjedel av din dag.

Vill du ha ett liv där du släpar dig upp till ett aptråkigt jobb varje morgon, och sen kommer hem till ett hus med ett nyrenoverat kök som du aldrig använder, och en pool du aldrig hinner simma i (men de ser så bra ut om du får gäster)? Eller vill du arbeta med något du verkligen gillar, som du blir glad av, även om det betyder ett normalt kök, ingen pool, och bara ett par märkesskor?

farido13
2013-07-15 11:43
#11

jag säger nu vad det jag söker, alltså jag vill jobba med ämnet djur och jag vill tjäna pengar tillräckligt med att kunna betala räkningarna och mat, kläder, villa/radhus, en liten pool, saker till mina barn om ens jag får några

Halvdansken
2013-07-15 12:06
#12

TRor att du ska skippa poolen, det kostar massor. Eller så får du gifta dig med nån som tjänar mer.
Håller med # 10, utbilda dig till det du vill jobba med. Varför inte veterinär?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stephanie
2013-07-15 12:07
#13

Eller jobba med något annat som du är intresserad av och håll på med djur på fritiden 🙂 Det är min plan!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
farido13
2013-07-15 21:53
#14

ok, men det är nu långt innan jag måste ha ett jobb. Men jag vill jobba som djurskötare men jag vill kunna betala räkningarna och mat och kläder

Katthemsmatten
2013-07-19 13:53
#15

Du kan betala dina räkningar som djurskötare. Problemet är nog att det är en begränsad arbetsmarknad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

farido13
2013-07-19 14:00
#16

#15, hur menar du då

Katthemsmatten
2013-07-19 14:03
#17

Djurskötarplatser är det ganska få av och det är många som har utbildningen. Det är alltså en osäker arbetsmarknad. Visserligen är det många år innan du ska börja jobba, men jag är tveksam till att det kommer bli någon stor ändring.

Medarbetare Hittekatter iFokus

farido13
2013-07-19 14:04
#18

ok, men tjänar man som biologiker

Katthemsmatten
2013-07-19 14:10
#19

#18 En biolog kan säkert också försörja sig, under förutsättning att det finns arbete vilket också kan vara svårt. Kolla med din SYO-konsulent.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Halvdansken
2013-07-19 14:39
#20

Finns ju väldigt många olika områden inom biologi också. Men varför inte bli veterinär?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
vallhund
2013-07-19 17:21
#21

#20 Ja som vet tjänar man bättre, iaf efter några år, o andra sidan är det krävande studier o man tar studielån i 5,5 år.

Biologi/Etologi är ett alternativ där man kan forska o arbeta som volontär/forskarassistent på diverse rescues runt om i världen med att rehabilitera utrotningshotade djur t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

farido13
2013-07-19 17:26
#22

Ja som #21 sa. Jag menar då att jag vill vara biologiker eftersom då kan man jobba med djur

vallhund
2013-07-19 17:33
#23

#22 finns många fält inom biologin, de flesta handlar inte om att arbeta med djur, det kan vara miljöinspektör, analysera bestånd inom vissa biotoper, t ex fisk, svamp, lavar, miljögifters påverkan på livsmiljön för diverse arter inklusive bakterier o virus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Halvdansken
2013-07-19 20:45
#24

Vilken sorts djur vill du arbeta med? Katter o hundar eller fisk, reptiler, tigrar?

Och det heter biolog, inte biologiker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

farido13
2013-07-19 21:32
#25

jag kan arbeta med vilket djur som hélst

Halvdansken
2013-07-20 01:00
#26

Spindlar? Insekter? Fiskar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vallhund
2013-07-20 01:45
#27

TS har zebrafinkar o fiskar enligt info..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
farido13
2013-07-20 14:29
#28

#27, ja

#26, ja

Halvdansken
2013-07-20 14:34
#29

Tycker att du ska vänta med att inrikta dig just nu. Gå färdigt gymnasiet och se vad som händer. Man kan få andra intressen när man blir lite äldre.

Varför vill du inte bli veterinär (jag har frågat ett par gånger)? Då kan du ju specialicera dig om du vill.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

farido13
2013-07-20 14:35
#30

men tjänar man  mycket med att vara veterinär och är det då man hjälper skadade djur.

Stephanie
2013-07-20 14:37
#31

#29 Det kan dock vara guld värt att bestämma sig innan gymnasiet… Man behöver ju välja rätt program och rätt tillvalskurser för att få rätt behörighet och bra meritpoäng.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Halvdansken
2013-07-20 14:57
#32

#30 . Ja som veterinär hjälper du ju skadade djur, och jag skulle tro att man har en bra inkomst. Man kan ju starta egen firma, eller specialicera sig på vad det nu är för djur man är mest intresserad av.

#31. Om man går en linje med allmän behörigthet till universitetet/högskola, så kan man ju alltid fortsätta med vad det nu är man vill.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Katthemsmatten
2013-07-20 19:42
#33

#30 Jag börjar bli skeptisk mot ditt ständiga frågande om inkomst. Är du intresserad av att hjälpa djur eller är din drivkraft att tjäna mycket pengar?

Oavsett vilket kan jag med utgångspunkt från det du skriver råda dig till en sak: se till att du blir duktig att läsa- och skriva. Det är grunden i alla yrken om man inte vill ha ett jobb som inte kräver några som helst akademiska kunskaper. Och innan jag blir påhoppad: Jag ser inte ned på några yrken, jag bara ger ett råd utifrån den bristande svenskan i TS inlägg. Högre studier kräver god läs- och skrivförmåga i såväl svenska som engelska, som är det vedertagna språket när det handlar om forskning och utveckling.

Medarbetare Hittekatter iFokus

farido13
2013-07-20 20:46
#34

jag vill hjälpa djur och tjäna bra

Annons:
Stephanie
2013-07-20 20:47
#35

#31. "Om man går en linje med allmän behörigthet till universitetet/högskola, så kan man ju alltid fortsätta med vad det nu är man vill. "

"Med allmän behörighet", du har ingen jättekoll på systemet nu va? Nu är det snarare rätt viktigt att veta exakt vad man ska plugga vidare till, för att kunna få rätt meritpoäng. De 2,5 poängen kan vara väldigt avgörande…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Katthemsmatten
2013-07-20 22:35
#36

#34 Det är, dessvärre, två oförenliga faktorer. Du kommer inte att 'tjäna bra', vad du nu definierar med detta, men i min värld är det låglöneyrken - dessvärre - om du ägnar dig åt någon form av vård som inte innebär att du är veterinär. Vill du arbeta med djur och tjäna hyggligt så är det bara att börja plugga och plugga med toppbetyg så du kommer in på veterinärutbildningen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Halvdansken
2013-07-21 00:05
#37

#35. Nä, jag har ingen jättekoll på hur det är nuförtiden, men jag kan inte tro att man är fullständigt körd för resten av livet om man väljer fel i gymnasiet.
LIte googlande ger detta, som inte skiljer sig så jättemycket från hur det var på min tid. 

För att uppfylla kraven för grundläggande behörighet måste du ha ett slutbetyg från fullständigt nationellt eller specialutformat program. Du ska ha lägst betyget godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng. Om du gått ut 2010 eller senare måste du ha godkänt i svenska A och B (eller svenska som andraspråk A och B), engelska A och matematik A.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stephanie
2013-07-21 10:22
#38

#37 Ja, grundläggande ja. Men om TS följer det rådet, och till sist väljer att utbilda sig till veterinär eller liknande, så måste TS förmodligen läsa några år på komvux först.

Vad jag vill säga är helt enkelt att när man börjar på gymnasiet så är det bra att ha bestämt sig innan för vad man ska plugga vidare till, för att kunna välja rätt program och rätt tillvalskurser från början.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Halvdansken
2013-07-21 11:07
#39

Givetvis är det bra att veta vad man vill, men i den åldern händer det mycket, och man kan ju ändra sig. Vad jag ville ha sagt är att man kanske ta en av de mer "allmäna" linjerna och inte specialicera sig för mycket.
Men en av mina kompisar gick nåt medie-språk inriktat, sen kom hon på att hon skulle bli förskollärare istället, men det gick ok, hon kom in på den utbildningen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stephanie
2013-07-21 11:11
#40

Ja, förskolelärare kräver nog inte så mycket mer än grundläggande. Veterinär och andra sådana däremot.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Moa-]
2013-07-21 11:38
#41

Nej, vill du komma in på de universitetsutbildningar där det är hög konkurrens måste du tyvärr ha läst "rätt" från början för att ha en bra chans att komma in på önskad utbildning, detta gäller framför allt yrken så som läkare, veterinär, tandläkare, jurist, civilingenjör och liknande.

 Andra utbildningar så som exempelvis förskolelärare, grundskolelärare är det tyvärr aldelles för enkelt att komma in på, hur skall någon som har under godkänt i betygssnitt på ett tillfredställande sätt kunna utbilda våra barn? Det är enligt mig skrämmande! Eller någon som fick sämre betyg på högskoleprovet än man enligt sägen skall få om man gissar sig rakt igenom…? (Vet inte om det stämmer, men det sägs att rena gissningar rent statistiskt skall ge 0,2 i betyg på högskoleprovet…)

Annons:
Stephanie
2013-07-21 12:24
#42

#41 Exakt! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Halvdansken
2013-07-21 12:46
#43

Moa - Så var det "på min tid" också, men då kunde man läsa in det som saknades. Men jag ska inte ge mig in i en diskussion om detta, ni vet mer om det än vad jag gör. 🤐
Verkar som om man gjort livet mer besvärligt nu för ungdomarna. Jag hade hyfsad koll på vad jag ville i 17-års åldern, men det händer ju så mycket då att det är hopplöst att bestämma sig för en framtid. Borde inte vara så, tycker jag.
Jag bor i Danmark, en kollegas son gick på musikgymnasie, men plötsligt ville han läsa biokemi… Han kan komplettera via nån sorts sommar-gymnasie. Finns det inte sånt i Sverige?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stephanie
2013-07-21 12:48
#44

#43 Man kan komplettera, men det innebär också att man hamnar i en annan urvalsgrupp med oftast mycket färre platser. 

Det är jättedumt att det ska vara så. Jag menar, hur många är helt 100 på vad de vill jobba med resten av livet när de är 15?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Halvdansken
2013-07-21 12:51
#45

Håller helt med, Stephanie. Verkar vara väldigt rigida regler i Sverige nuförtiden. Dumt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2013-07-21 16:40
#46

De olika regeringsalternativen ändrar skolsystemet fram och tillbaka hela tiden, vilket gör det rättsosäkert enligt mig. Nu senast tror jag faktiskt att vår borgliga regering gjort två skolreformer på egen hand, eller om det är på samtliga nivåer de reformerat i omgångar…? De har dock kraftigt försvårat möjligheterna att läsa upp betyg och komplettera utbildningar, vilket gör det svårare för människor som råkat välja "fel" och under/efter gymnasiet kommer på vad de vill arbeta med.

Thaeri
2013-07-21 20:18
#47

Läser man naturvetenskapsprogrammet går det att skaffa sig behörighet till varenda högskoleutbildning som finns bara man väljer rätt inriktning och rätt kurser av de man får välja fritt bland.

[Moa-]
2013-07-21 23:15
#48

Thaeri; ja, men ändå svårt att få fulla meritpoäng till vissa utbildningar om jag minns rätt… Sedan är det märkligt att en ekonom skall vinna mer på att ha läst natur/teknik än ekonomi före ansökan till studierna…

Annons:
Thaeri
2013-07-22 08:33
#49

#49, om det fortfarande fungerar med meritpoängen som före de gjorde om alla kurser häromåret så brukar man kunna plocka rätt mycket meritpoäng på att läsa en hel del språk, och helst då fortsätta på det man redan börjat med i grundskolan genom alla tre gymnasieåren.

Syrran läser ekonomi på högskolan nu, och enligt henne var de som läst natur ikapp de som läst samhäll ekonomi på en månad på sin höjd, och stämmer det är det inte så konstigt som det kan låta. Sen säger hon även att hon har nytta av all matten hon läste, även den som inte behövdes för att komma in.

[Moa-]
2013-07-22 08:40
#50

Thaeri; din syster och jag har olika erfarenheter. Jag är utbildad civilekonom och anser att matte räcker mer än väl med att kunna derivera (matte c (3b)), lite mer kan krävas om du skall bli nationalekonom, men då läser du även kurser i detta, det är alltså inget som behövs föregående. Gymnasieekonomin ger en grundläggande förståelse och överblick som de övriga saknar, dock klarar du dig bra utan, men jag anser att den förståelsen ger långt mer än matte…

Thaeri
2013-07-22 08:51
#51

#50, det är skillnad på att man måste ha läst det för att hänga med och att ha nytta av det😉

Nu vet jag inte vilket program du gick på gymnasiet, men de som går natur är generellt folk som snabbt skaffar sig grundläggande förståelse och även en ganska bra överblick över saker, åtminstone var det så på min skola.

Upp till toppen
Annons: