Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 2512 ggr
ChristineL
2013-05-05 16:23

Mammaledig och uppsägning?

Jag har sedan 3, 5 år arbetat i en mindre livsmedelsbutik där jag trivts jättebra hela tiden. Det senaste halvåret har det dock varit mycket smågnabb och saker som folk irriterat sig på, schemaläggningen känns orättvis och det börjar kännas som att chef och butikssamordnare tar in familjen före de som är anställda "på riktigt". 

Jag väntar mitt första barn nu om en dryg månad så är mammaledig sen mitten av april. Jag funderar mer och mer på att söka andra jobb, framförallt någonstans närmare då jag i dagsläget har tre mil enkel resa. Men jag undrar hur det fungerar? Kan jag säga upp mig under mammaledigheten eller bör jag göra det i samband med att jag tänker börja arbeta igen? 

Ett nytt arbete i första hand är ju självklart, men känns heller inte lätt om man kommer in som nybliven förälder. Rörigt detta, jag vill inte komma tillbaka till mitt arbete med dom arbetstider jag hade när jag slutade, då är jag inte hemma förrän 23 på kvällen, men samtidigt är det ju en säkerhet…

Annons:
Rutan_
2013-05-05 21:18
#1

Jag kör på säkerhet. Jag vill byta jobb på grund av arbetstiderna, men jag gör det inte så länge jag är föräldraledig. Jag trivs ändå bra där jag är så jag har ingen panik.

Timmorn
2013-05-11 11:00
#2

Jag är 22, har inga barn eller liknande. Men jag skulle nog också kört på säkerheten. Var mammaledig sök andra jobb under den tiden, får du något så får du det, annars kommer du tillbaka till den arbetsplatsen du är på nu arbetar de pass du kan, (kanske går att byta pass?) och sedan söker du arbete under tiden du arbetar där.  
Då sitter du på säkerhet och får ändå in pengar efter du har varit mammaledig :)

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

ChristineL
2013-05-11 11:09
#3

Men om vi säger att jag får ett nytt arbete lagom till jag tänkt börja arbeta igen.  Hur funkar det med uppsägningen från det gamla jobbet? Vi säger att får reda på i december att från 15:e februari får jag en ny anställning. Ska jag säga upp mig på en gång då eller vad händer med min föräldraledighet resterande tiden? Jag vill ju inte förlora på att säga upp mig för tidigt.

[Moa-]
2013-05-11 13:13
#4

ChristineL; du får gärna dubbelkolla dessa uppgifter, om du skulle sägas upp på grund av arbetsbrist så börjar uppsägningstiden löpa den dag då återgår eller skulle ha återgått i arbete igen. 

LAS 11 §:

"För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av

  • - två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,

  • - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,

  • - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,

  • - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och

  • - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

    Om en arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 eller 5 § eller helt ledig enligt 9 § föräldraledighetslagen (1995:584) sägs upp på grund av arbetsbrist, börjar uppsägningstiden löpa

  • - när arbetstagaren helt eller delvis återupptar arbetet, eller

  • - när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker. Lag (2008:564)."

Upp till toppen
Annons: