Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 3380 ggr
TeamRajtantajtan
4/3/13, 5:03 PM

13 år och vill skapa ett företag

Hej! Jag heter Nea och är 13 år. Jag skulle vilja starta en hemsida där man kan beställa hundleksaker som jag gör själv. Tänkte sälja de för ca. 30kr/st + frakt. Men är det okej att göra det om jag är under 18? Tacksam för svar!

Annons:
TeamRajtantajtan
4/3/13, 5:04 PM
#1

Eller ja, företag och företag… Men jag undrar helt enkelt om det är okej att sälja? Eller måste man registrera sig på nåt vis?

Åsa S
4/3/13, 6:13 PM
#2

Om det är en kommersiellt och vinstdrivande företag så ja då måste du reistrera företaget för då måste du betala skatt mm på vinsten. Säljer du bara till vänner, släktingar mm. och i stort sett bara går plus minus noll tror jag inte du behöver det men ska du ha en butik på webben lär du behöva registrera ett företag man brukar dock behöva vara 18år för att få driva ett företag eftersom det bara är när man är myndig man får hantera pengar på egen hand. Man kan få registrera en enskild firma när man är 16år men man brukar behöva ha vårdnadshavare med i bilden eftersom man ju inte får sköta alla affärshändelser själv för man får ju inte sluta affärsavtal när man är under 18år.

TeamRajtantajtan
4/3/13, 6:59 PM
#3

#2 jag kommer ju inte gå så mycket med vinst på det. Men jag får alltså inte skaffa det för att jag är under 18? Även fast jag har målsmans tillåtelse?

ettlitetalias
4/4/13, 11:57 AM
#4

Du kan ju kanske starta upp ett konto på t.ex Etsy med din mamma eller så? :)

deeremf
4/15/13, 9:39 AM
#5

Du har föräldrar, använd dem. :P

Går du i liten vinst så att det är långt under skattgränsen kan du säga att du är en hobbyverksamhet då behöver du inte registrera dig.

Du måste dock spara på kvitton och registreringar för att ha något att backa dig om de skulle vilja se din inkomst. 

#2 tror inte att en nätsida har mycket med saken att göra, vet att skatteverket lägger mer tyngd på om man har vinstsyfte eller ej.

[Moa-]
4/15/13, 11:09 AM
#6

Jag sekunderar deeremf, det är vinstsyftet som är avgörande för om det räknas som en hobbyverksamhet eller inte (samt givetvis beloppsgränserna).

Annons:
Upp till toppen
Annons: