Annons:
Etikett04-yrken
Läst 3259 ggr
Denimia
2013-03-20 20:54

Vem är jag?

Hej!

Jag är en tjej på snart 25 som ska bestämma vad jag ska bli när jag blir stor. Men jag behöver lite hjälp med att veta vad jag vill, eller komma på vad jag vill och vad som passar min personlighet. Därför tänkte jag att någon (ni) ska få hjälpa mig genom att leka en lek med mig; Vem är jag?

Jag vill/är:

- Vill jobba mestadels dagtid och ha lediga helger

- Är vetgirig och intresserad av det mesta, förutom data och matematik

- Är trevlig och gillar att vara det

- Är hjälpsam och gillar att hjälpa

- Har social kompetens och är serviceminded

- Gillar att vara smart och att använda hjärnan

- Tar gärna egna beslut men vill inte jobba ensam

Vem är jag?!

Tack för yrkesförslag eller liknande!

Annons:
Emmetem
2013-03-20 20:57
#1

Lärare! :D

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Åsa S
2013-03-21 07:12
#2

Nej inte lärare för då är man inte ledig kvällar och helger det är ju då man förbereder lektioner, rättar prov/läxor etc. hade i stort sett aldrig en hel helg ledigt under de år jag jobbade som lärare.

Jag säger receptionist hos nån kommunal förvaltning eller företag som har sin verksamhet förlagd till kontorstid mån-fre

Lina Strindlund
2013-04-02 21:01
#3

Personlig assistent, men då jobbar ud oftast ensam, dock är man ju ute på aktiviteter ibland och träffar mkt folk, iaf tror jag det är så för de flesta P.A. Jag jobbade som det 6 mån med en vuxen kvinna, trivdes bra. 2 år med ett barn, superskoj men tålamodskrävande. ;)

// Lina


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Moa-]
2013-04-03 09:16
#4

Lärare tror jag kan passa, även förskolelärare.

Åsa S; det beror på hur tjänsten ser ut och hur man själv planerar. Ser du en lågstadieklass som slutar vid 1 - 2 på eftermiddagen så har du gott om tid att planera, även gymnasielärare har många gånger tid som ej är schemalagd för just planering och rättning. 

Receptionist är det mest intetsägande arbete jag kan tänka mig, där saknas ofta möjligheten att tänka och ta egna initiativ. 

Lina Strindlund; finns det tjänster som personlig assisten där du uteslutande arbetar dagtid? De flesta tjänster jag har sett är på rullande schema, dag, kväll och helg.

Åsa S
2013-04-03 09:48
#5

Jovisst har man tid avsatt men lärare har 45tim arbetsvecka i allmänhet och få av dem kan man styra själv lärare har fått ta över mycket av det administrativa och sånt som skolvården gjorde förut det är normalt att undervisningen är 1/3 av arbetstiden och sedan återsår annat som man ålagts att göra av skolledningen så det är mycket ovanligt man kan styra sin tid själv numera + lärarfacken har börjat vakna nu för även de har förstått att väldigt många lärare numera har 60tim arbetsvecka men får bara betalt för 40 (de 5tim man jobbar mer i veckan är ju så man ska kunna ha ledigt några veckor mer än andra på sommar mm).

De timmar du ser att en lärare jobbar= undervisar är bara en mycket liten del av det som en lärare gör på sitt jobb så att undervisningen slutar kl 2 innebär inte att jobbet på arbetsplatsen slutat, och numera arbetar många i arbetslag mm = du måste anpassa dig efter dina kollegor och ha möten kanske några timmar varje dag efter arbetstiden sedan kanske du måste ringa föräldrar som vill ha personlig information om sitt barn kanske flera gånger i veckan (och har du några såna föräldrar tickar arbetstimmarna iväg snabbt) och är det små barn i förskola är det inte ovanligt du kanske måste gå på möten eller ha kontakt med socialtjänsten angående nått barn etc.

Finns en orsak till varför så många lärarstudenter hoppar av studierna när de börjar sin praktik för många har samma uppfattning som du När undervisningen är slut är arbetsdagen slut och man kan göra förberedelser, snacka om vilket hårt uppvaknande man får ifall man tror det.

Denimia
2013-04-03 12:34
#6

Tack för alla tips! Det reder ut sig lite i mitt förvirrade huvud. Någon som har erfarenhet av att jobba som studie -och yrkesvägledare? Lärare har jag varit inne på ganska länge, men tvivlar lite pga arbetsbördan snarare än arbetstiderna, samt att du läser på universitet lika länge som civilekonomer men går ut med hälften av lönen… Men som sagt, SYV någon?

Annons:
[Moa-]
2013-04-03 13:34
#7

Dock stämmer inte lönesatsen som du säger där, många civilekonomer har en ingångslön under 25 000 kr (även om vissa har högre) min kompis som är nyutexaminerad lärare och tagit anställning som förskolelärare i en av de kommuner med sämst betalt och gick då in med en lön på nära 23 000 kr. Däremot ökar lönen i kommunen snabbt första tiden, så kalkylera en ökning på nära 1000 kr/år de första åren för att lönen sedan skall stabilisera sig. (Att nyutexaminerade lärare har högre lön än de som arbetat länge är inte ovanligt, vilket tyvärr blir allt vanligare i flera yrken.)

[Moa-]
2013-04-03 16:20
#8

Åsa S; allt beror på hur det ser ut på den aktuella arbetsplatsen samt hur effektiv man är som person. De flesta lärare/förskolelärare har ytterst sällan kontakt med socialtjänsten. På den förskola jag tidigare arbetade extra så var det många som arbetat i många år, vissa 40 år utan att ha kontakt en enda gång med socialtjänsten. 

Om undervisningen slutar två så har du tre timmar kvar på en ordinarie arbetsdag, men andra ord tid att både planera och rätta saker. Har du sedan arbetat några år så har du ofta en färdig planering (kan utgå från planeringen tidigare lärare haft i början) vilket gör att du inte behöver planera allt från början, vidare ger skolplanen en guide till hur undervisningen bör utformas och vad som skall ingå. 

Vidare vet jag inte riktigt vad du avser att lärare idag gör som skolvården tidigare gjort? 

"Finns en orsak till varför så många lärarstudenter hoppar av studierna när de börjar sin praktik för många har samma uppfattning som du När undervisningen är slut är arbetsdagen slut och man kan göra förberedelser, snacka om vilket hårt uppvaknande man får ifall man tror det." Det var en onödig kommentar som du helt saknar grund för. Jag har flera vänner som utbildat sig till lärare på olika nivåer (numera anställda som lärare/förskolelärare) och jag har arbetat extra som lärare och förskolelärare tidigare, så helt borttappad på hur verkligheten ser ut är jag inte.

Många lärare gör ett bra arbete som tar upp en del tid, däremot är inte tiden i sig avgörande, och även många andra yrken kräver många timmars arbete per vecka, utan att kompenseras genom lov.

Åsa S
2013-04-03 18:04
#9

Det vi fick göra på den skolan jag arbetade på var ju att sitta i samtal ex. med ungdomar som mådde rätt risigt psykiskt skar sig och dyl. och försöka stötta dem till professionellt stöd fanns ju inga andra de kunde gå till kuratorer och dyl har man ju avvecklat på många skolor alt kunde man ju hyra in nån (det är ju så man gör för att blidka skolinspektionen är ju godkänt hyra in vid behov) men går ju inte att säga till en ung människa man ser mår dåligt Jag ser du mår dåligt idag ska jag se om vi kan få en hyrkurator att komma hit nästa vecka. Är ju sånt som hamnar under ordet mentorskap numera som ingår i många lärares jobb.

[Moa-]
2013-04-03 18:51
#10

Åsa S; det beror väl på hur man ser det, om du ser att någon mår dåligt kan du kanske hålla ett inledande samtal om det mest akuta om du känner att du har kompetens gällande detta. Däremot finner jag det långt mer lämpligt att hyra in/nyttja den anlitade personen långsiktigt som i regel har en utbildning för att hantera den problematiken, något som lärare i grunden inte har.

Samtliga skolor jag känner till och har någon koppling till har för övrig kurator/skolpsykolog anställd, antingen på heltid eller på deltid, på samma sätt med skolsköterska.

Att däremot vara ett stöd i vardagen i akuta situationer är inget jag ser hör till yrkesbilden, utan snarare rollen som medmänniska och det är flera yrken som kan hamna i den situationen. Däremot är det få yrken där det rimligt och lämpligt att en outbildad person tar på sig en roll där det många gånger fordras faktiskt yrkeskompetens.

Upp till toppen
Annons: