Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4416 ggr
[Xmizzmansonx]
2013-03-20 14:32

Bli Polis.

Hej! Jag är 22 år gammal och har aldrig haft ett jobb. Det enda kärnämne jag har kvar i skolan är matte men för att bli polis saknas det för mig SV B och körkort och förstås mer snabbhet. Jag har VG i SV A så kommer nog klara SV B på en termin då jag älskar Sv^^ Körkort har jag aldrig tänkt skaffa men då jag vill bli polis måste jag det. Läst lite om förberedande "polis högskola" etc. Umeå, växjö, Stockholm och distans. Jag bor närmast Växjö men det är över en timme dit så jag funderade på distans men ja kände att det är bättre att lära sig "där" än göra det själv. Jag rör på mig och äter rätt bra men såklart blir det tuff träning som gäller. Jag vet att det är tufft, farligt etc. Men jag har alltid velat bli "soldat" men jag som är så klen och det kan väll inte bli det har jag tyckt. Sen har jag alltid trott att man måste ha en viss längd för att bli polis?
Jag åkte ambulans då mitt hjärta slog för snabbt (Har struma därför) och då frågade ambulans mannen vad jag ville bli och sa då - Polis men är nog för kort. Men han svarade att längden kvittar.
Jag är 1.54 lång.
Även om jag inte får jobb så tycker jag att om jag "studerar" etc så är  det väll ändå "prova" på. Jag vill inte bli städare etc. Jag vill tjäna bra för min familj (Den lön jag har nu är usel så för mig är det mycket!) och jag vill ha ett jobb som inte är den andra lik. Städar man vet man vad som gäller dagen efter. Min mamma är såklart orolig för vad jag vill bli men jag vill gärna veta om ni är polis? Eller har ni gått "polis högskola" etc. Hur är livet som polis?:)

/MVH Sara <3

Annons:
[Xmizzmansonx]
2013-03-20 19:59
#1

Ingen? :C

[Moa-]
2013-03-20 22:54
#2

Jag förstår inte riktigt vad du frågar om?

Att läsa till polis utan syfte att arbeta har jag mycket svårt att se att du kommer in på, det är relativt högt söktryck på utbildningen. 

För att komma in på utbildningen måste du vara frisk.

Vad har du gjort fram till idag om du nu är 22 år, aldrig har arbetat och saknar fullständiga gymnasiebetyg?

"För att kunna söka till polisprogrammet krävs att du uppfyller följande kriterier:

  • Du ska vara svensk medborgare
  • Lämplig för polisyrket
  • Fylla lägst 20 år under antagningsåret
  • Körkort
  • Normal fysisk förmåga
  • Simkunnighet
  • God synskärpa
  • Normalt färgseende
  • Fullgod hörsel
  • Grundläggande behörighet för högskolestudier
  • Särskild behörighet för högskolestudier - i det här fallet: Svenska B, Historia A, Samhällskunskap A samt Högskoleprov eller Högskole-/universitetspoäng

Det är även ett plus om du:

  • Har erfarenhet av akademiska studier
  • Kan flera språk
  • Har arbetslivserfarenhet
  • Om du är/har varit verksam i föreningar m.m". Polisen.se

När de sedan granskar ansökan fokuseras särskilt på

  • "Fullständigt ifylld ansökan
  • Levnadsbeskrivningen
  • Gymnasiebetyg
  • Högskoleprov
  • Akademiska meriter
  • Arbetslivserfarenhet
  • Kroppskonstitution
  • Vandel (av civil eller militär myndighet ådömda straff eller böter)
  • Språkkunskaper, förutom engelska
  • Övriga meriter

De som går vidare blir kallad till fysiska prov som pågår under en halvdag. Det fysiska provet består av koordinationstest, styrkeprov, kondinationstest och simprov. Här finns mer information om polisprogrammets fysiska prov.

Efter fysiska provet kallas de sökande som gått vidare till fler tester och intervju i två dagar. Då görs databaserat anlagstest, medicinsk undersökning, psykologsamtal och intervju. Därefter beslutar antagningsnämden vilka som har antagits." Polisprogrammet.se

Honestyisdead
2013-03-21 14:17
#3

Hänger inte alls med.
"Jag är 22 år gammal och har aldrig haft ett jobb"
Sedan skriver du
"Den lön jag har nu är usel så för mig är det mycket!"
Har du lön jobbar du ju?

Vet inte heller om du riktigt vet vad polisarbete innebär.
Verkar inte som du verkligen brinner för att  jobba som polis, och då ser jag ingen mening med att ens söka utbildningen.

[Xmizzmansonx]
2013-04-02 15:32
#4

#2 Har gymnasie betyg. Inte matte än dock men läser igen det på komvux..

Beställt info från polis högskolan i växjö så tråden kan låsas.

[Xmizzmansonx]
2013-04-02 15:36
#5

#3 Suck..

Honestyisdead
2013-04-02 21:24
#6

Synd att du gick ur iFokus så jag inte kunde besvara ditt PM, för jag hängde inte med i det.

Men lycka till då.

Annons:
deeremf
2013-04-03 09:36
#7

Ska du bli polis men inte är helt säker, prova att ta polisgrundutbildning.

Finns inte på så många platser men det finns då får man ju också ett bra inblick i vad yrket är och vad som kommer att krävas av dig.

Upp till toppen
Annons: