Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 21151 ggr
Personen
3/4/13, 12:15 AM

lastbilskörkort via af

Hur och vad är kraven för att arbetsförmedlingen ska betala lastbilskörkortet? Vet att det är olika i alla situationer men vilka är lixom standard? Och vad är ett plus när det kommer till att söka jobb. Vill lastbilsföretag som t.ex Dhl ha någon som kan mycket motor, drivlina, att dom ska vara stark, kvinna, ålder osv. Någon som vet? Tacksam för svar.

Annons:
deeman
3/8/13, 9:25 AM
#1

Varför skulle det betala något sådant?
Skulle de det så varför står de då inte för B-körkort till dem som kanske behöver det pga. det finns ett behov av att stärka sin jobbsituation och kanske få jobb över huvudtaget.

Svårt att tro detta för vi lever i Sverige, "Får en ska alla andra ha…"

Däremot så vet jag att det funnits(vet inte om det finn längre)skolar som står för detta i utbildningen, typ TTC och att AF kanske står för själva utbildningen men att du får erlägga en viss summa själv för själva körkortsgrejen….

Vet inte….men vore intressant att veta…Tag gärna reda på mer.
Ring AF, eller någon utbildare…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fridaaaa
3/8/13, 2:33 PM
#2

#1 Finns många som fått lastbilskort via AF, dock är det CSN belagt. Det är så min sambo tog sitt busskörkort, för lite mer än 1 år sedan. Han betalade ingenting, hade csn och fick betala resan fram och tillbaka, plus böckerna men inte mer :)

Dock är det vissa krav som gäller och beror lite på vilken AF man är på med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

deeman
3/8/13, 5:11 PM
#3

Busskort låter lite annat i mina öron men att det skulle fungerar lika för lastbil låter ju ganska otroligt, så varför ges det ett "Ok" för ett lastbilskörkort men t. ex inte ett körkort för bil? Det säger ju sig självt att båda scenarion genererar ju ökad möjlighet till arbete?

Men vad är det som fås via AF egentligen?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fridaaaa
3/8/13, 5:24 PM
#4

#3 Vad skulle vara skillnad mellan att få lastbil och att få busskörkort? 2 stora fordon med körkort?

Som jag skrev i #2, så betalar man ej körkortet utan får csn och går det som om det vore "skola" eller vad man ska säga :) Intensiv är det :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

deeman
3/9/13, 10:42 AM
#5

#4 Jo men då betalar du ju kalaset själv till viss del eftersom det finansieras av CSN.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fridaaaa
3/9/13, 10:51 AM
#6

#5 Gör man ju bara om man tar lån, vilket man inte måste om man verkligen inte behöver. Alltså betalar man ju inte det själv.
Så det blir det ju inte

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
deeman
3/9/13, 1:15 PM
#7

Hur menar du nu, är det bara ett studiebidrag från CSN? 

Dvs bidrag utan lånedel? I vilket fall som helst så anser jag att CSN är delaktig finansiär eftersom delar av "ekonomin" kommer just därifrån…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fridaaaa
3/9/13, 1:19 PM
#8

#7 Läs det jag skrivit, tack!

När min sambo, tog sitt busskort via AF, så hade han från CSN, men tog även fullt lån, pga soc, annars hade han ej gjort det.
Han betalade böckerna och resan fram och tillbaka där dem var.

Det var AF som ordnade detta till honom, men vet inte vem som finansierar det, det vågar jag ej svara på. Men det var ändå AF som ordnade det, så att han kom in där. Sedan vem som håller i det sen, det vågar jag ej svara på. Men man betalar ej för körlektioner mm. Betalade då böckerna och för själva körkortet när han tog ut det, inte mer :)

Men bästa är att höra med sin AF, hur det ligger till. Men så var det här i allafall: Aldrig sagt att AF betalat allting men de har ordnat med kursen osv, och man har haft csn, alltså som en vanlig utbildning, fast man tar lastbil eller busskörkort :)

Hoppas du förstår nu hur jag menar, kan ej förklara på annat vis och de tär så det var här i alla fall. Hur det går till på andra ställen vet inte jag. Eller hur det är nu, 1 år senare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mikkan01
3/15/13, 8:31 AM
#9

Tror jag läst någon annanstans här inne att det går att få från AF…hur vet jag inte men.

Jag läser till det på gymnasienivå just nu så kan väl svara på andra frågan i alla fall. Det dom söker är stresståliga, serviceinriktade och ansvarsfullt folk som kan ta egna initiativ, klart det är ett plus om du är uthållig då det är en hel del på just dhl. En merit är ju CE-kort också så om det går genom AF försök få det med. 🙂Ålder brukar inte spela någon roll så länge du är driven och orkar med tempot..

~mikkan

deeremf
3/30/13, 10:22 PM
#10

Du får inget via AF, iallafall AF skaraborg.

Du kan derimot söka om yrkesutbildning där har de bl a C och CE kort.

Men du måste ha en stark grund till varför du vill ha just den utbildningen och om det finns jobb idag.

Här i trakten söker man genom AF men det är lernia som håller det vilket betyder att du får CSN stöd.

Dubliner
3/31/13, 10:59 PM
#11

Prata med din lokala AF, men det är inte många ställen kvar som erbjuder lastbil eller buss pga kostnaden av detta. Ett alternativ är att se om KomVux erbjuder det, vet att t.ex. i Göteborgsregionen (GrVuX) så har de haft både lastbil (C/CE) och bussutbildningar (D) de sista 2-3 åren. Har t.om en fd. kompis till mig som läser buss i Kungsbacka just nu, och då är de 30 elever där.

Problemet med just lastbilsjobben är att det är en överetablering av förare just nu, många som kör t.ex. trailer som blivit ersatta med förare från andra EU-länder som är billigare. 

Buss har inte riktigt samma problem eftersom du måste ha språket (svenska), dock så börjar det komma mer och mer delade pass inom bussyrket, vilket gör att man är ledig långa stunder mitt på dagarna.

[amysmatte]
4/3/13, 12:22 AM
#12

Här i Sthlm kan man få lastbilskörkort via af. Min kille har sökt till utbildningen och får snart veta om han kom med eller inte.

Grodan
4/11/13, 1:58 PM
#13

I min kommun handlar det om ifall företagen behöver och vill anställa någon. AF ger inte bara utbildning till lastbilschafför och busschafför utan att det finns företag som anställer sedan.

Först går man på intromöte. Det är då företagen som berättar. Sedan gör de tester/prov och ser vilka som är intressanta/lämpliga och sedan väljer de. Jag vet inte om det exakt går till så, eftersom jag själv inte ens klarade att gå på intromötet…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: